Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider
Formål
Ekspertpanelet Michael Bang Kjeldgaard, IT- & Telestyrelsen Anders Abildskov, Kommunernes Landsforening Christian S. Friis, lektor ved Institut for samfundsvidenskab og Erhvervsøkonomi, RUC Monica Juul Løland, Dansk Blindesamfund, udpeget af De samvirkende Invalideorganisationer Christian Kock, professor i retorik ved Københavns Universitet David Aurvig, Amtsrådsforeningen Frans Storr-Hansen, Center for Ligebehandling af Handicappede Thomas Visby Snitker, Mediacom Palle Aagaard, IT- og Telestyrelsen Vibeke Raaschou-Nielsen, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
Kvalitetsvurdering Brugerundersøgelse Selvevaluering Prisuddeling Projektaktiviteter
Kvalitetsvurdering
Hjemmeside uafhængig Hjemmeside afhængig Objektiv Subjektiv Generelle kriterier Specifikke kriterier Brugervurdering Kvalitet – en subjektiv størrelse?
Samlet vurdering Kategorier Kriterier Indikatorer
Tilgængelighed Navigation Formidling Brugerrettethed Indholdsdeklaration Service Lovgrundlag Organisationen Sagsbehandling & tjenester Elektronisk selvbetjening
Indikatorer som kun er relevante for bestemte typer hjemmesider og derfor ikke kan stilles som generelle krav
Brugervenlighed - form Nytteværdi - indhold Åbenhed - værdier
Brugerundersøgelse
Brugernes subjektive vurdering Knap og/eller pop-up Primært brugernes feedback til webmasteren Sekundært statistisk anvendelse Lille og overskueligt Samme grundlag som screening Adgang til resultater for webmaster (inkl. baggrundsdata) Off. adgang til vurderings-variabler Brugerundersøgelse
Brugervenlighed: Er hjemmesiden let at finde rundt på? Nytteværdi: Har du fundet hvad du søgte? Indeholder hjemmesiden iøvrigt netop de ting, du har brug for? Åbenhed: Virker hjemmesiden åben og imødekommende? Åbne spørgsmål: Hvad søgte du på hjemmesiden? Er der noget du savner på hjemmesiden, eller har du andre kommentarer? Baggrundsdata: I hvilken forbindelse er du gået ind på denne hjemmeside? Har du besøgt denne hjemmeside før? Brugerundersøgelse
Selvevaluering
Spørgeskemaer til webmastere Går ”bag om scenen” Undersøger organisatoriske og tekniske forhold
Selvevaluering – hovedkonklusioner 2001 Internettet bruges især til bred informationsformidling Elektronisk borgerbetjening kun i begrænset omfang. Enkelte organisationer har koblet Internettet med deres interne systemer – baner vejen mod selvbetjening. Relativt lille effekt på organisationens interne arbejdsprocesser. Vis grad af effektivisering af sagsgange. SIs retningslinjer om hjemmesiders tilgængelighed anvendes af over 25% af netstederne. Det store flertal af netstederne tager slet ikke specielle hensyn til de handicappede. Kun få netsteder har taget mere avancerede netteknologier i brug. Generelt første generations internet-teknologi med flade HTML-dokumenter Der lyttes ikke til brugernes ønsker og behov. Mange netsteder udvikles fuldstændigt uden brugernes medvirken. Få simple målinger af brugeradfærd. Men det betaler sig faktisk at lytte til brugerne: de netsteder der gør det, får bedre karakterer i Bedst på Nettets kvalitetsmåling.
Prisuddeling
Bedst på Nettet 2003: Prisvindere Vinderne ved Bedst på Nettets prisuddeling 2003 inden for de syv kategorier blev: Social- og Sundhedsinstitutioner: Den integrerede daginstitution "Blæksprutten" Forskning, rådgivning og uddannelse: Vejle Idrætshøjskole Statslige forvaltninger: Arbejdsmarkedsstyrelsen Kulturinstitutioner: Silkeborg Bibliotek Kommuner og Amter: Fyns Amt Portaler: Finansieringsguiden.dk Dommerpanelets specialpris: Københavns Kommune
Prisuddeling