Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Borgernes barrierer for brug af IT
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Forelæsning om IT & TILGÆNGELIGHED IT-Højskolen, København d. 26. marts 2003.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Erfaringer fra Danmark efter 15 år
Hjemmesider i efterskoleverden
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Formidling - hvor er Danmarks Statistik på vej hen? Dansk Statistisk Forening 21. marts 2006 Leon Østergaard.
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
Servicefællesskabet for geodata - workshop den 11. juni København Teknik og infrastruktur - datamodeller, portaler, ajourføring mm. v/lektor og.
Brugertilfredshed og styring
Bedst på Nettet 2010 analyse: - Trends og erfaringer Michael Bach Petersen, kontorchef Kontoret for it-kompetencer og tilgængelighed Digitaliser Danmark.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
Servicecentre i København
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Projekt måleredskaber
Geodata - Visioner Barrierer Løsninger Geoforum Danmark1 Geodata i spil - Distribution, aftaler m.v. Vagn W. Laursen Visioner Barrierer Løsninger.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
AFP-Brugergruppesamling den 10. maj 2011 Sørup Herregård Cecile Christensen IT- & Telestyrelsen.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Fællesoffentlige it-arkitekturkrav Initiativ 32 Kravpakker – udkast til planlægningsarbejdet 16. april 2008 Michael Bang Kjeldgaard, IT-arkitekturkontoret,
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Det Offentlige IT- kompetencebevis DO-IT. Baggrund for projektet Leve op til borgernes krav og forventning om digitale serviceydelser Imødegå en marginalisering.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Jytte Bræmer udviklingschef Hvem er vi? indb. 1 hovedbibliotek, SF, Endelave, 2 gymnasier, SOS. 50 årsværk (snart kun 46) kvm.! Fuld åbningstid.
Hvordan lagrer Amterne data Relationer til Miljøportalen Hans-Erik Jensen Biolog Viborg Amt, Miljø og Teknik, Naturkontoret Skottenborg 26, 8800 Viborg.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Afsluttende kommentarer. Generelle anbefalinger Tilgængelighedspolitik Udbudsmateriale Uddannelse af medarbejdere Vurdering af nuværende status –Egne.
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Spørgeskemaundersøgelse – dfif.dk. Baggrund  Undersøgelsen er gennemført i perioden –  Undersøgelsen er gennemført som pop up på hjemmesiden.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
Bibliotekernes data - Og hvad så? Odense Bibliotekerne v. Kent Gottschalk Hansen, Systemadministrator & Thomas Skivinger Bojsen, Konsulent.
20. FEBRUAR METODE Hvad var filosofien bag? Hvordan bar vi os ad? Hvad er grundlaget for tildelingen af priserne?
Kan Power™ vinde over Windows™ Kan ”styrke” vinde over ”udseende” – eller skal vi bare styrke vores udseende?
Information fra Danmarks Miljøportal
Hovedfunn fra evaluering af VAM programmet
Kvalitetsudvikling hvordan
4. Nordiske webmøde Helsinki 7-8 februar 2008
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Borgerservice og Biblioteker
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider

Formål

Ekspertpanelet Michael Bang Kjeldgaard, IT- & Telestyrelsen Anders Abildskov, Kommunernes Landsforening Christian S. Friis, lektor ved Institut for samfundsvidenskab og Erhvervsøkonomi, RUC Monica Juul Løland, Dansk Blindesamfund, udpeget af De samvirkende Invalideorganisationer Christian Kock, professor i retorik ved Københavns Universitet David Aurvig, Amtsrådsforeningen Frans Storr-Hansen, Center for Ligebehandling af Handicappede Thomas Visby Snitker, Mediacom Palle Aagaard, IT- og Telestyrelsen Vibeke Raaschou-Nielsen, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling

Kvalitetsvurdering Brugerundersøgelse Selvevaluering Prisuddeling Projektaktiviteter

Kvalitetsvurdering

Hjemmeside uafhængig Hjemmeside afhængig Objektiv Subjektiv Generelle kriterier Specifikke kriterier Brugervurdering Kvalitet – en subjektiv størrelse?

Samlet vurdering Kategorier Kriterier Indikatorer

Tilgængelighed Navigation Formidling Brugerrettethed Indholdsdeklaration Service Lovgrundlag Organisationen Sagsbehandling & tjenester Elektronisk selvbetjening

Indikatorer som kun er relevante for bestemte typer hjemmesider og derfor ikke kan stilles som generelle krav

Brugervenlighed - form Nytteværdi - indhold Åbenhed - værdier

Brugerundersøgelse

Brugernes subjektive vurdering Knap og/eller pop-up Primært brugernes feedback til webmasteren Sekundært statistisk anvendelse Lille og overskueligt Samme grundlag som screening Adgang til resultater for webmaster (inkl. baggrundsdata) Off. adgang til vurderings-variabler Brugerundersøgelse

Brugervenlighed: Er hjemmesiden let at finde rundt på? Nytteværdi: Har du fundet hvad du søgte? Indeholder hjemmesiden iøvrigt netop de ting, du har brug for? Åbenhed: Virker hjemmesiden åben og imødekommende? Åbne spørgsmål: Hvad søgte du på hjemmesiden? Er der noget du savner på hjemmesiden, eller har du andre kommentarer? Baggrundsdata: I hvilken forbindelse er du gået ind på denne hjemmeside? Har du besøgt denne hjemmeside før? Brugerundersøgelse

Selvevaluering

Spørgeskemaer til webmastere Går ”bag om scenen” Undersøger organisatoriske og tekniske forhold

Selvevaluering – hovedkonklusioner 2001 Internettet bruges især til bred informationsformidling Elektronisk borgerbetjening kun i begrænset omfang. Enkelte organisationer har koblet Internettet med deres interne systemer – baner vejen mod selvbetjening. Relativt lille effekt på organisationens interne arbejdsprocesser. Vis grad af effektivisering af sagsgange. SIs retningslinjer om hjemmesiders tilgængelighed anvendes af over 25% af netstederne. Det store flertal af netstederne tager slet ikke specielle hensyn til de handicappede. Kun få netsteder har taget mere avancerede netteknologier i brug. Generelt første generations internet-teknologi med flade HTML-dokumenter Der lyttes ikke til brugernes ønsker og behov. Mange netsteder udvikles fuldstændigt uden brugernes medvirken. Få simple målinger af brugeradfærd. Men det betaler sig faktisk at lytte til brugerne: de netsteder der gør det, får bedre karakterer i Bedst på Nettets kvalitetsmåling.

Prisuddeling

Bedst på Nettet 2003: Prisvindere Vinderne ved Bedst på Nettets prisuddeling 2003 inden for de syv kategorier blev: Social- og Sundhedsinstitutioner: Den integrerede daginstitution "Blæksprutten" Forskning, rådgivning og uddannelse: Vejle Idrætshøjskole Statslige forvaltninger: Arbejdsmarkedsstyrelsen Kulturinstitutioner: Silkeborg Bibliotek Kommuner og Amter: Fyns Amt Portaler: Finansieringsguiden.dk Dommerpanelets specialpris: Københavns Kommune

Prisuddeling