Projekt elektronisk tinglysning: e-TL Søren Lauesen November 2010 IT-University of Copenhagen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Ansøgning om etablering af faskine
NemID har en offentlig digital signatur
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Teststrategi Engrosmodellen
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan får du et Print Screen
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
(Automatic Delivery Rewards)
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Status for Datakonsistens
Domstolsstyrelsen - Tinglysningsprojektet Oktober 2006
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
Digitale pantebreve Hvad er nyt?.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Digital tinglysning i praksis
Kan en Internet tilkoblet bruger sende en til andre Internet tilkoblede brugere uafhængig af hvilket operativsystem modtageren har? •Ja •Nej.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Beskyt din computer og dine data!
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Tilmelding til ungdomsuddannelser 2010
Kvantitative metoder
Mamut ServiceSuite Opsætning Online arbejdsseddel og Online booking
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Convergens / Mads Anker Højlund
Sektorstandardisering for Tinglysning
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
CSC Proprietary 8/23/ :04:35 AM 008_5849_ER_RED[1] 1 Møde i Test- og teknikgruppen. 9. februar 2007.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Status på POC og POB på S&D Organisation, klassifikation og person.
Procesværktøjer.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Slide omkring test til TT-gruppemødet
»En mand havde to sønner
Anskaffelse og kravspecifikation UID5_Visions_Tasks.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
DIGITAL TINGLYSNING Bent Carlsen Præsident for Østre Landsret Danske BOLIGadvokater 24. marts 2006.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Domstolsstyrelsen August 2006
Nyt Fælles Bibliotekssystem
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Data til Excel videre til Nav kan eksportere alle data fra listevisninger til Excel (som så kan videresende.
CSC Proprietary 1/11/2015 3:39:14 AM 008_5849_ER_RED[1] 1 Møde vedr. e-TL test for eksterne interessenter. 11. januar 2007.
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Hvorfor elektronisk tinglysning startede som en katastrofe (selvom alle gjorde deres bedste) Søren Lauesen Januar 2012 IT-University of Copenhagen
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Sådan anmelder du en skade!
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Klar til smart vækst / GATE21
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Præsentationens transcript:

Projekt elektronisk tinglysning: e-TL Søren Lauesen November 2010 IT-University of Copenhagen

Stor succes med katastrofal start 2. Oversigt over e-TL projektet FørStartSenere Behandlingstid, de heldige5 dage1 min1 min De uheldige/svære15 dage4 mdr15 dage "Åbningstider"25%98%99,9% Endnu en IT-skandale? Nej, en organisatorisk skandale TidsforløbPlanFaktisk Udbudjuni 06 Kontraktdec 06 Tingbogmarts 08sept 09 Bilbogjan 08nov 10 Dokumentation Kravspec (413 krav)406 sider Kontrakt32 sider Tilbudca. 600 sider Løsninger, ændringer> 2000 Mio BudgetRev 2010 IT-udvikling76103 Skanning Andet3030 Udvikling ialt Drift Besparelser Nettogevinst Er det 10 mio værd pr. år? Plus erstatninger

e-TL Banksys e-TL og dets omgivelser Borger DanID CVR Skat Matrikel... mv. Advokat Mægler TL medarb. Hotline 3-30 uger Opstart: 4000 fuldmagter 30% manuel Jan 2010: sager venter Nogle må gå fra hus og hjem 5 mio anmeldelser/år 30/min i dagtiden Kunne det forudsiges? Næppe - så aldrig Big-Bang

1.Hvordan tinglyser man skøde på en ejerlejlighed? Muligheder: enfamiliebolig, andelslejlighed, landbrugsejendom, men ikke ejerlejlighed. Kur: Ring til hotline en time daglig i tre uger. Svar: Vælg enfamiliebolig - som i loven. 2.Er det gratis at udføre en prøvetinglysning, og hvor meget afprøver den? 3.Anmeldelse afvist. Men hvorfor? Prøv igen - håb på Jackpot? 4.Hvornår bliver sager udtaget til manuel behandling? (Nogle skrev "glædelig jul" i feltet meddelelser til tinglysningsmedarbejderen. Resultat: Sagen blev udtaget til manuel behandling - to måneders behandlingstid). 4. Manglende brugervenlighed - hotline overbelastes Hvad sagde kravene om brugervenlighed? Krav 153: Kvalitetssikring af brugervenlighed. Leverandøren skal løbende... kontrollere den eksterne portals brugervenlighed.... Tilbudsgiver skal beskrive hvordan. Svar på krav 153: Test med Rolf Molichs principper (tænke højt med tidlig prototype). Svar bilag 21, kvalitetssikring, dvs.: Testleder guider testdeltagerne igennem opgaverne, stiller uddybende spørgsmål, og hjælper hvor det er nødvendigt. Ændring 32, : Brugervenlighedstest erstattes af en meget tæt dialog mellem [leverandørens og kundens eksperter] Ok, noget skal være hemmeligt, men... Ups !

5. Hvad skal systemet gøre - med brugerhistorier Anmeldelse af bodeling Hans og Grethe blev gift i 1989, men nu skal de skilles. De har i hele ægte- skabet boet i Hans' ejendom og de har aftalt at Grethe skal blive boende. Hans logger sig ind på Frem toner en velkomsttekst. Der er tekst og tegning for tingbogen over fast ejendom, bilbogen... Han kan se et ikon for informationscenter... Hans klikker på teksten for fast ejendom. Herefter får han vist et login-billede... Hans har sin digitale signatur lagret på sin PC... Han bliver bedt om at oplyse om han vil tinglyse eller forespørge på fast ejendom... og sin adresse... og om han skal arbejde med oplysninger om ejer, pant, servitutter eller andet. Han vælger ejer og bliver bedt om at oplyse om det er - endeligt skøde - endeligt skøde på flere ejendomme - skøde betinget af købesummens betaling - (og fire andre muligheder, herunder bodeling) I alt 5 A4-sider for dette eks. Teksten siger det ikke er krav.

6. Hvad skal systemet gøre - med use cases Use case A.5. Egentlig står der bare: 1.Bruger vælger en udfyldt anmeldelse 2.Systemet udfører en prøvetinglysning 3.Brugeren får resultatet Andre use cases: Udfyld anmeldelse Vedhæft fil Underskriv digitalt... Kontekst mangler

C1: Tinglys ejerskab Hyppighed:Få gange i borgerens liv Bruger:Almindelig borger 7. Med SL-07 skabelonen. Systemet skal støtte C1... Delopgaver og varianter: 1.Udfyld tinglysningsoplysninger (se data i kapitel D) 1a.Hent evt. en parkeret sag 2.Vedhæft evt. dokumenter 3.Prøvetinglys sagen og se hvad der evt. skal ændres. Prøvetinglys evt. igen. 3p.Hvad koster det? Også hvis der er fejl? 4.Giv betalingsinformation og send til tinglysning. 5.Underskriv det nødvendige. 6.Parker evt. sagen. Eksempler på løsning: Systemet markerer hvilke data der skal udfyldes. Systemet forklarer fejlen i borgerligt sprog. Priserne vises på forhånd. Systemet forklarer hvad der nu vil ske og hvor lang tid der vil gå. Systemet bruger digital signatur. Eksempel på computers del - ikke krav Udføres af menneske plus computer Valgfri delopgaver. Valgfri rækkefølge - næsten

e-TL DanID 8. Arkitektur, integration og SOA CVR Skat 1.Alt skal være SOA-XML-services internt såvel som eksternt. 2.Data må kun lagres ét sted - skal hentes i fødesystemet. 3.Systemet forventes baseret på eksisterende moduler. 4.Alle eksterne systemer har veldefinerede XML-snitflader. Hvorfor SOA? Leverandøruafhængighed? Hjælper ikke. XML Kontroller Kræver gange mere computerkraft. Leverandøren kan ikke tage ansvar for svartider og oppe-tider. Inkonsistens eller urimelig indskrænkning af leverandør-skaren. Alle på nær CPR var under omlægning. IT-præsteskabets vision? (Skal lovfæstes - så behøver vi ikke argumentere for den). Valgt løsning: Ingen intern SOA. Datareplikering de fleste steder. etc.

9. Risikoanalyse - et par tvivlsomme eksempler RisikoNiv. 1-5 KonsekvensStatus, kommentar SOA er en umoden teknologi1Bruges hos SKAT Har kunden ringe IT erfaring?1DSS har stor erfaring Leverandør-stab forsvinder3Mindre tid til testStram projektstyring Snitflader til mange systemer3Systemerne er stabile ( ) Ved idriftsættelse viser der sig mangler ved brugervenligheden Manglende brugervenlighed Sagen er lukket. Sandsynlighed reduceret. ( ) Personalemangel hos TL 4Lang behand- lingstid DSS vurderer Og hvad var så konsekvenserne af det?

10. Lessons learned Root causes: 1.Kunden holdt ikke øje med hvad leverandøren lavede tidligt - ingenting ! 2.Brugervenlighed planlagt, men senere glemt. 3.Organisatorisk implementering optimistisk - uden konkrete målinger. 4.Pilot-drift sent i projektet var umuligt - bevillingerne var skåret væk. Senere i projektet: 1.Man kan gå ind i sin bank og 30 min efter stå med 1 mio til disposition. Ikke muligt andre steder i verden. 2.Nyt krav til eTL: Store kunder i udlandet tror ikke på skærmprint - ser amatøragtigt ud. Svar: Beviset på ejerskab er i systemet. 3.Nyt krav: Vi har 100+ sager i systemet. Kan ikke søge på tværs. Svar: eTL skal ikke være jeres sagsbehandlingssystem. 4.Bilbogen i drift som big-bang nov Uden problemer. Årsag: Man havde lært at sætte sig ind i brugernes faktiske behov.