Hvert år dræbes 500 i trafikken og 4.100 kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? 45.000 mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nationalregnskabets pålidelighed
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Statens Institut for Folkesundhed Risikofaktorer og folkesundhed i Danmark.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Beplantning i åbent land
Statistik 10A – Gentofte Ungdomsskole
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Invitation Turen Vi inviterer hermed til en fodboldtur til det dejlige Nordspanien i efterårsferien. Turen vil indeholde fodboldkampe i en turnering, og.
Elevernes digitale dannelse
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Danmarks Veje Foranalyse
Beslutningsgrundlag COWI
Arbejdsglæde eller sygefravær
Tænk hvis det var dig.... Tænk hvis det var dig...
Brug af GIS i skadestuer
Fattigdom i Danmark og EU Afslutningsevent for fattigdomsåret National Implementing Body Den 30. november 2010 Scandic Copenhagen Paneldebat: Fattigdom.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Hvorfor? HVORFOR? Trafikalt kaos om morgenen
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
Simpel pulstræning For motionister.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Sikre skoleveje i Fredericia Analyse foretaget af Troels Andersen i Vej & Park Fremlagt på Børne- og Ungdomsudvalgsmødet 15.jan
Resultatet af miljøundersøgelsen Forældre. 27 familier svarede For hvert udsagn bedes du svare, i hvor høj grad udsagnet passer på en skala fra 1 til.
Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
* Den finske professor Margrethe Järvinen, har defineret prostitution således: * Prostitution forefindes når mindst to parter køber respektiv sælger seksuelle.
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
KOL: Behandling, rygning og rehabilitering
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Strategisk investering & finansiering 2011
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Model til fremkommelighedsprognose på veje
Etablering af raps og valg af sort
HVORDAN KOMMER MAN TILBAGE EFTER STRESS?
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Køreskader og påvirkning af udbyttet i kløvergræs
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
Lunger.
 Afrunding. Kvalitet - sundhedsøkonomi  God sundhedsøkonomi Glad borger – såret heler hurtigt Glad behandler - udvikling af faglige kompetencer Glad.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Kortlægning af Risici - opsummering Ulykke – APV – Risikolinje tegnes.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Kvalitet og slætantal i kløvergræs Karsten A. Nielsen VFL, Planteproduktion.
Hvorfor faste kørespor?
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Dialog og kontrol går hånd i hånd – Østjyllands Politi Indsatsformer i kredsene. Lokal ”statistik” – Lokal politiet i Grenaa. Lokal indsats/tiltag. Effekten.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Hvorfor nøgletal? Vigtigt at kunne sammenligne for at kunne afdække udviklingspotentialer – eller blot sund undren Starte enkelt, udvide efter behov Organiseret.
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
Gennemsnitlige ventetider til seks operationer i seks lande i år 2000 L Siciliani & J Hurst, Explaining Waiting times for elective surgery across OECD,
Hvor og hvordan sker ulykken?
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR
Hvor og hvordan sker ulykken?
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen
Præsentationens transcript:

Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste 10 år, hvis vi ikke gør noget Det svarer til en fyldt Idrætspark!

Et alvorligt sundhedsproblem 010,00020,00030,000 Hjertesygdomme Lungekræft Selvmord Trafikulykker Hjemme- og fritidsulykker Brystkræft Skrumpelever Bronkitis Antal tabte leveår ved sygdomme og ulykker

Ulykker rammer hårdt Trafikulykker er ikke bare statistik. Det er daglige tragedier, som rammer danske familier hårdt.

Forældre prioriterer sikkerhed højt 0%10%20%30%40%50%60%70%80% Håndtere vanskelige elever Sikker skolevej Lærernes faglige niveau Kammeraterne går i skolen Lærernes pædagogiske niveau Dygtig skoleledelse Skolefritidsordning Forældreindflydelse Antal timer Hvad er vigtigt i dine børns skole? Kilde: Institut for Konjunkturanalyse

Trafiksikkerhedsparadokset: 2600 dræbte + alvorligt kvæstede pr. år i personbil 36 mia. km pr. år i personbil Risiko ved km pr. år: Én ulykke pr. 700 år

Andre lande Antal dræbte pr indbyggere Sverige England Norge Holland Finland Danmark Tyskland Frankrig

Data om uheld

Trafiksikkerhed og trafikplanlægning Trafiksikkerhed vigtig parameter i den funktionelle klassificering af vejene, sammenhæng mellem: Vejklasse – udformning – trafikantkategorier -hastighed

Trafiksikkerhed og trafikplanlægning Brug for viden om sammenhæng mellem udformning, trafik og uheld (f.eks. effekt af omfartsvej)

Uheld En uheldsmodel er et matematisk udtryk, der beskriver en tilnærmet sammenhæng mellem antallet af uheld og f.eks. trafikmængden og vejens udformning. Uheldsmodeller bruges til at: beregne det forventede antal uheld i kryds og på strækninger, f.eks. i forbindelse med sortpletudpegninger beregne det forventede antal uheld i forbindelse med konsekvensberegninger ved ændringer i vejnettet, nyanlæg mm.

Uheld Vejudformning Strækninger: Antal kørespor Kørebanebredde/cykelfacilitet Randbebyggelse Kryds: Antal ben Reguleringsform Randbebyggelse

Uheld I Danmark er der tradition for at bruge en model for vejstrækninger, der har følgende form: hvor UHT er uheldstætheden for strækningen N er trafikmængden på strækningen (målt i ÅDT) a og p er konstanter

Uheld Model for: Alle uheld Personskadeuheld

Uheld

Forhåndsvurdering af sikkerhedsmæssig effekt Forventet antal uheld på vejnet uden omfartsvej = Observeret antal uheld = VIS Forventet antal uheld på omfartsvej + aflastet vejnet –Nye strækninger = 0,6*KU –Nye kryds = 1 * KU –Eksisterende strækninger Vha. før/efter: KU både Vha. før: observerede uheld efter: observerede uheld før * efter: observerede uheld før*

Uheld