Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste 10 år, hvis vi ikke gør noget Det svarer til en fyldt Idrætspark!
Et alvorligt sundhedsproblem 010,00020,00030,000 Hjertesygdomme Lungekræft Selvmord Trafikulykker Hjemme- og fritidsulykker Brystkræft Skrumpelever Bronkitis Antal tabte leveår ved sygdomme og ulykker
Ulykker rammer hårdt Trafikulykker er ikke bare statistik. Det er daglige tragedier, som rammer danske familier hårdt.
Forældre prioriterer sikkerhed højt 0%10%20%30%40%50%60%70%80% Håndtere vanskelige elever Sikker skolevej Lærernes faglige niveau Kammeraterne går i skolen Lærernes pædagogiske niveau Dygtig skoleledelse Skolefritidsordning Forældreindflydelse Antal timer Hvad er vigtigt i dine børns skole? Kilde: Institut for Konjunkturanalyse
Trafiksikkerhedsparadokset: 2600 dræbte + alvorligt kvæstede pr. år i personbil 36 mia. km pr. år i personbil Risiko ved km pr. år: Én ulykke pr. 700 år
Andre lande Antal dræbte pr indbyggere Sverige England Norge Holland Finland Danmark Tyskland Frankrig
Data om uheld
Trafiksikkerhed og trafikplanlægning Trafiksikkerhed vigtig parameter i den funktionelle klassificering af vejene, sammenhæng mellem: Vejklasse – udformning – trafikantkategorier -hastighed
Trafiksikkerhed og trafikplanlægning Brug for viden om sammenhæng mellem udformning, trafik og uheld (f.eks. effekt af omfartsvej)
Uheld En uheldsmodel er et matematisk udtryk, der beskriver en tilnærmet sammenhæng mellem antallet af uheld og f.eks. trafikmængden og vejens udformning. Uheldsmodeller bruges til at: beregne det forventede antal uheld i kryds og på strækninger, f.eks. i forbindelse med sortpletudpegninger beregne det forventede antal uheld i forbindelse med konsekvensberegninger ved ændringer i vejnettet, nyanlæg mm.
Uheld Vejudformning Strækninger: Antal kørespor Kørebanebredde/cykelfacilitet Randbebyggelse Kryds: Antal ben Reguleringsform Randbebyggelse
Uheld I Danmark er der tradition for at bruge en model for vejstrækninger, der har følgende form: hvor UHT er uheldstætheden for strækningen N er trafikmængden på strækningen (målt i ÅDT) a og p er konstanter
Uheld Model for: Alle uheld Personskadeuheld
Uheld
Forhåndsvurdering af sikkerhedsmæssig effekt Forventet antal uheld på vejnet uden omfartsvej = Observeret antal uheld = VIS Forventet antal uheld på omfartsvej + aflastet vejnet –Nye strækninger = 0,6*KU –Nye kryds = 1 * KU –Eksisterende strækninger Vha. før/efter: KU både Vha. før: observerede uheld efter: observerede uheld før * efter: observerede uheld før*
Uheld