Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Borgernes barrierer for brug af IT
Nye globale krav til virksomheder og regional udvikling Jan Hylleberg Adm. direktør Vindmølleindustrien.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Kortdage oktober 2004 Elektroniske Ejendomme - data om DSB’s bygninger og arealer samlet digitalt.
BESKYTTET MOBILITET: DEN GODE, DEN ONDE OG DEN GRUSOMME KILDE: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Elbiloperatør. Generelt syn på markedet •Der er politisk, branche- og mediemæssig opmærksomhed •Mange meninger og holdninger •Bilbranchen •Energibranchen.
Husdyrgodkendelse.dk •Systemet skal håndtere udarbejdelse og indsendelse af ca ansøgninger om året •Dvs. 75 % af det samlede årlige antal ansøgninger.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
ITS Platform: Ide, indhold & Status
Brug af GIS i skadestuer
Kapacitets- og driftsændringer med effekt på kvotetildelingen
24. februar 2009Flemming F. Christensen1 Årsberetning 2009 Gjessø Skole Mål for 2008/2009 –Multihal/fysiske rammer Hvordan får vi sikret det? –Synlighed/presse.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Status på den geografiske infrastruktur Geoforum København d. 20/
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
1 GIS i Gymnasiet på Fyn - en introduktion til brugen af Geografiske Informations Systemer i undervisningen.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Global Compact og CSR – fra principper til praksis 3. juni 2008 Muligheder for støtte gennem VÆKSTmidt programmet.
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
-Klimaændringer og den stigende luftforurening overalt på kloden, - øger befolkningens og ikke mindst lovgivernes focus på de skadelige udledninger fra.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
Kandidatorientering om PhD studier ved Datalogisk Institut Aarhus Universitet.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Effektiv adgang til data Niels Mørck, Carl Bro GIS & IT  Carl Bro GIS og IT  Problemstillingen  Nordjyllands Amts Blanketsystem  Centralisering / decentralisering.
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Stedet som indgang til digital forvaltning
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Kan hjertemedicinske patienter indlægges i eget hjem
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
1. 2 Turbinehallerne, Århus den januar 2005.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Lars Aalkjær Jensen, Forskningsassistent Plantekongres 2007 A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet Institut for Jordbrugsteknik,
A A R H U S U N I V E R S I T E T Universitets-Samvirket d. 23. maj 2007 Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen Aarhus Universitet Et universitet i forandring.
Droner i planteavl. DRONER I PLANTEAVL  Droner har ifølge forskning vist potentiale Kilde: 2, 4, 5, 26.
Nordjyllands Amt Intelligent Farttilpasning INFATI Ian Berg Sonne Nordjyllands Amt.
1 Team Build med Team Foundation Server 2008 Konfiguration og udvidelse af build jobs Kort præsentation Hvorfor bruge Team Build Afvikling af et build.
Perspektivering & Demonstration v. Claus. Resultat af Accepttest Produkt perspektiver Videreudvikling Demonstration.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
SQL Server konsolidering i Nordea Maiken Bjørn Jensen 5. september 2002  Mainframe baggrund – Siemens/BS2000, CA/IDMS  Ansat i Nordea september 1996.
V. Birgit Larsen og Bent Villadsen Geoforum arrangement, d. 5. oktober 2004 Anvendelsen af OIS data og GIS hos Nordjyllands Amt.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Brug af kvadratnet klynger til analyse af erhvervsudvikling Thomas S. Nielsen, Aalborg Universitet Forum Conzoom fredag d. 3 september 2004.
Webkamera Baseret på google maps - fint til test Udviklingsprojekt - der udvikles live Kilde kan kopieres ind i andre applikationer Målet er ikke Internettet,
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Præsentationens transcript:

Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet

Aalborg University - Denmark To INFATI-projekter 1. ”INFATI” – 2001 –Aalborg Kommune –24 bilister –6 ugers forsøgsperiode 2. ”Trafiksikre Unge” –Nordjyllands Amt –300 unge bilister på 18 – 24 år –2 års forsøgsperiode

Aalborg University - Denmark Samarbejde mellem universitet, amt og erhvervsliv Institut for Samfundsudvikling og Planlægning –Forskningsgruppen i GeoInformatik –Trafikforskningsgruppen Nordjyllands Amt M-tec –udstyrsudvikling – soft og hardware –produktion Topdanmark (det andet forsøg) –forsikringsselskab

Aalborg University - Denmark 1. Forsøg: ”INFATI” Opgaver: –udvikling af en ”On Board Unit” (OBU) hardware og software –udvikling af digitalt hastighedskort registrering af hastighedsskilte –test af udstyr og hastighedskort –evaluering: Har INFATI-udstyr en hastighedsreducerende effekt?

Aalborg University - Denmark On Board Unit 50 kph - you are driving too fast

Aalborg University - Denmark Analyser af log-data viste Generel hastighedsnedsættelse på ca. 5 – 6 km/t Ca. 25 % reduktion i ulykkesrisikoen Størst effekt i byerne – mindre på landet Se evt.

Aalborg University - Denmark 2. forsøg: ”Trafiksikre Unge” Bilejere på 18 – 24 år –ingen erfaring, ingen respekt for fart –det største antal trafikulykker –25 % reduktion = 3 dræbte og 68 tilskadekomne/år i Nordjylland besparelse på 23 mio. og 34 mio. Hvordan nedsætte hastigheden? –”løftede fingre” har kun en kortvarig effekt

Aalborg University - Denmark Nye udfordringer Økonomisk motivation 2. generation af OBU –undgå snyd Datatransmission mellem server og biler –logfiler –opdatering af kort Digitalt hastighedskort –opdateringsprocedure –kvalitetssikring

Aalborg University - Denmark Hvordan ændre trafikadfærd? Kan økonomiske incitamenter indvirke på unge menneskers trafikadfærd? –ja, det tror vi Hvordan? –unge nybagte bilejere betaler en meget høj forsikringspræmie – op til kr årligt –Topdanmark vil give op til 30 % præmiereduktion for at overholde hastighedsgrænserne –op til ca kr. årligt

Aalborg University - Denmark Udvikling af anden generation af OBU’en Nyt: GSM og GPRS kommunikation til –daglig eksport af logdata fra bilerne –daglig import af opdateringer til det digitale hastighedskort i bilerne Sikkerhedsmodul for at undgå snyd med positioner og hastigheder

Aalborg University - Denmark Grunddata til digitalt hastighedskort Top10DK

Aalborg University - Denmark Kvalitetssikring Udvikling af en web-applikation til opdatering af –de oprindelige registreringer –kommende ændringer sletning, ændring af eksisterende skilte opsætning af nye skilte –varetages af vejmyndighederne –mulighed for udtræk af egne data til lokalt system på sigt import af data fra lokale systemer Data optimeres til brug for eksport til OBU’en

Aalborg University - Denmark Generering af hastighedskort GPS–positioner koblet med hastigheder –snappet registreringer til et vej tema - TOP10DK (Kort og Matrikel Styrelsen) 1m nøjagtighed Checke om zoneskilte og strækninger har både start og slut –mangler ofte i virkeligheden –indsætte logiske skilte

Aalborg University - Denmark Digitalt hastighedskort Udviklet på Aalborg Universitet Udgør grundlaget for at OBU’en kan fungere –opdatering af kort i bilerne Udgør grundlag for beregning af bonus –logfiler

Aalborg University - Denmark Forsøgsperioden 300 unge kunder hos Topdanmark Bosiddende i Nordjyllands amt 2 års kørsel (=8 kvartaler) Kvartalsvis udbetaling af bonus for ”pæn kørsel” – ses i logfilen

Aalborg University - Denmark Forskning: Evaluering og afrapportering 2 PhD studerende med fokus på –motivation –teknologi dokumenteres i 2 PhD afhandlinger Løbende information til offentligheden og GIS- og ITS-miljøet –resultater præsenteres ved den europæiske ITS- konference, som afholdes i Aalborg i Juni 2007 Målrette information til de unge bilister mhp. at motivere til fortsat deltagelse

Aalborg University - Denmark INFATI-perspektiver understøtter trafiksikkerhed understøtter variable hastighedsgrænser sikrer smukkere veje nedsætter trafikstøj og luftforurening bevirker stigende mobilitet