Www.itu.dk 1 Uddannelse på ITU Mads Tofte, Rektor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Borgernes barrierer for brug af IT
Ledelse i Praksis – 4. aften
Ændring af arbejdsmiljøloven
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Afgangsprojekter Diplom Bygning
Ph.D. Hvem, Hvad, Hvordan?. Msc. Christian Brandt 2 Oversigt □ Min vej til phd studiet □ Hvad laver jeg □ Fremtidsplaner.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
1 Går fra at vil maksimere dækning til at minimere omkostning Det kender vi fra den anden bog Omkostningen er afstanden gange antal enheder der skal transporteres.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Velkommen til E-business
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
1 Kom i gang med it på IT-Universitetet Introkursus forår 2007.
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Orientering 4. semester 2008  Hvilke valg skal der træffes  Hvilke overvejelser kan man gøre sig  22. april sidste frist for valg  We´ll be back (Pol/Adm)
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2013
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Csaudk 1 NOV 2010 DATALOGISK INSTITUT DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET KANDIDATORIENTERING 1. Nov 2010.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Vejlederens kommunikation
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
1. 2 Turbinehallerne, Århus den januar 2005.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
9. maj 2007 Dias 1 Department of Computer Science De unge vil ikke være nørder! Jørgen P. Bansler Datalogisk Institut Københavns Universitet.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
15. april 2004 Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
IT-Universitetet i København mere info på
Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen18. JANUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET Møde med Palle Christiansen REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSENJANUAR 2012 VELKOMST OG INTRODUKTION.
Mads Tofte 1 Velkommen ITU’s indvielsesuge Sept
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Præsentationens transcript:

1 Uddannelse på ITU Mads Tofte, Rektor

2 Hvad leverer ITU? Forskningsbaserede it-uddannelser (diplom, Master, kandidat, enkeltfag, ph.d.) It-forskning af internationalt format Tæt samarbejde med offentlige og private virksomheder, samt start-ups

3 Hvad leverer ITU? Forskningsbaserede it-uddannelser (diplom, Master, kandidat, enkeltfag, ph.d.) It-forskning af internationalt format Tæt samarbejde med offentlige og private virksomheder, samt start-ups

4 Idégrundlaget It handler både om datalogi og om andre fag ITU’s uddannelser er bevidst designet med det hovedformål at give dig langtidsholdbare, efterspurgte kompetencer. Alle ITU’s uddannelser revideres løbende på grundlag af indsamlet data om uddannelsernes styrker og svagheder.

5 Idégrundlaget It handler både om datalogi og om andre fag ITU’s uddannelser er bevidst designet med det hovedformål at give dig langtidsholdbare, efterspurgte kompetencer. Alle ITU’s uddannelser revideres løbende på grundlag af indsamlet data om uddannelsernes styrker og svagheder.

6 Design og humaniora Erhverv og samfundsfag Naturvidenskab Fagligt landskab

7 Software- udvikling og -teknologi Digital design og kommunikation E-Business Medieteknologi og spil Design og humaniora Naturvidenskab Erhverv og samfundsfag It til organisationer Kandidatlinjer (cand. it.)

8 Forskningens relation til trekanten Science The arts Business

9 ITU’s forskningsgrupper, 2007 Programming, Logic and Semantics headed by Lars BirkedalProgramming, Logic and SemanticsLars Birkedal Software Development Group headed by Peter SestoftSoftware Development GroupPeter Sestoft Computational Logic and Algorithms headed by Henrik Reif AndersenComputational Logic and AlgorithmsHenrik Reif Andersen Center for Computer Games Research headed by Espen AarsethCenter for Computer Games ResearchEspen Aarseth Design of Organizational IT headed by Finn KensingDesign of Organizational ITFinn Kensing Innovative Communication headed by John Paulin HansenInnovative CommunicationJohn Paulin Hansen

10 Studenterprojekter og specialer, hvis titel begynder med bogstavet ”A” A framework for developing cacheable dynamic web applications - Thinking caching into the program design.A framework for developing cacheable dynamic web applications - Thinking caching into the program design. Adaptivt Design Ambient Lyddesign Analyse af Rehfeld Partners' foranalysemetode Analyse og Design af Studenter- Sangforeningens hjemmesideAnalyse og Design af Studenter- Sangforeningens hjemmeside Anvendelse af prædefinerede personas ved (re)design af offentlige hjemmesiderAnvendelse af prædefinerede personas ved (re)design af offentlige hjemmesider Applikationsdesign af en lagdelt arkitektur med ASP.NET 2.0Applikationsdesign af en lagdelt arkitektur med ASP.NET 2.0 Applying design patterns with UML Arkitektur og level design til Massively Multiplayer Online GameArkitektur og level design til Massively Multiplayer Online Game

11 Modulstruktur På hver linje en obligatorisk rygrad, der sikrer, at alle kandidater fra linjen får visse linjespecifikke kompetencer På hver linje valg mellem forskellige specialiseringer

12 Idégrundlaget It handler både om datalogi og om andre fag ITU’s uddannelser er bevidst designet med det hovedformål at give dig langtidsholdbare, efterspurgte kompetencer. Alle ITU’s uddannelser revideres løbende på grundlag af indsamlet data om uddannelsernes styrker og svagheder.

13 Kompetenceudvikling kompetencer = det, man skal kunne for at løse en (arbejdsmæssig) opgave. Sørg for, at vi får vores budskab bedst muligt ud ved brug af digitale medier. Specificér sygeplejernes krav til en fælles elektronisk patientjournal Undersøg om firmaets web-site er brugervenligt og giv forslag til, hvordan det om nødvendigt forbedres Programmér et sjovt positionsafhængigt flerbrugerspil til mobiltelefoner Revidér vores it-strategi med henblik på at sikre os bedre mod nedbrud og hackerangreb Find en algoritme, der kan pakke vore containerskibe hurtigst muligt og med mindst muligt spildplads

14 Åbent Universitet Master: –Master i Softwareudvikling –IT-ledelse –Sundheds-IT Diplom i IT Enkeltfag

15 Succeskriterier for Åbent Universitet Du skulle gerne lære noget, du ikke vidste i forvejen. Det ny, du lærer, skulle gerne sætte dig i stand til at gøre ting (”løse opgaver”), du ikke er rustet til nu. Du skulle gerne føle, at kompetencetilvæksten har været umagen og udgiften værd.

16 Kandidatproduktion og kandidatledighed

17 Nøgletal om ITU’s uddannelser i kandidater (cand. it.) på 5 kandidatlinjer (det er halvdelen af it- kandidatproduktionen i Danmark) 447 personer gennemførte Åbent Universitet enkeltfag 174 gæstestuderende tog i alt 244 kurser på ITU Over 100 bachelorgrader repræsenteret blandt vore studerende 38 % af kandidaterne var kvinder

18 Idégrundlaget ITU’s uddannelser er bevidst designet med det hovedformål at give dig langtidsholdbare, efterspurgte kompetencer. It handler både om datalogi og om andre fag Alle ITU’s uddannelser revideres løbende på grundlag af indsamlet data om uddannelsernes styrker og svagheder.

19 Studiernes livscyklus Undervise Indsamle data fra studerende og aftagere Udvikle/ revidere kompetence- beskrivelser og pensum

20 Underviserne Professorer, lektorer og adjunkter (der både forsker og underviser) Eksterne undervisere med relevant erfaring (der ofte har delt beskæftigelse med en offentlig eller privat virksomhed) Hjælpelærere (der typisk også er studerende) Ph.d.-studerende (der hovedsageligt forsker)

21 Evalueringsresultater, april 2006 På spørgsmålet “Overordnet konklusion: dette er et kursus, jeg er glad for’’ scorer kurserne i gennemsnit 5,12 (skala: 1 til 6) På spørgsmålet “Overordnet konklusion: dette er en lærer, jeg er glad for’’ scorer lærerne i gennemsnit 5,12 (skala: 1 til 6) På spørgsmålet “Overordnet konklusion: jeg er glad for at læse på ITU scorer ITU i gennemsnit 5,47 (skala: 1 til 6)

22 Flere evalueringsresultater Plus: godt studiemiljø, dygtige og imødekommende undervisere og ansatte, ordentlig tone, mange relationer til erhvervsliv, god kombination af teori og praksis, fed bygning, gode faciliteter Minus: der er rigtig meget at lave, udfordring at håndtere den store spredning i bachelorgrader og fagudbud.

23 Hvad kan vi tilbyde? Et meget rigt og spændende fagligt miljø Gode uddannelser og kurser Dygtige og engagerede medarbejdere, der tager dig alvorligt. Et universitet, der udvikler sine uddannelser, selv når det går godt. Studerende er i deres gode ret til at stille krav til deres universitet.

24 Hvad forventer vi af dig? Toneangivende –Gode evner –At du er grænsesøgende Ansvarlig –Acceptere at ITU stiller krav til dig –Rettidighed Imødekommende –Nysgerrig –Omstillingsparat

25 Dagens program Programmet er tilgængeligt i papirform Du har to muligheder for at komme til at høre om hver linje/uddannelse Bemærk adjunkt Simon Egenfeldt-Nielsens foredrag ”Seriøse Computerspil – hvad kan man lære af dem” klokken 16:30 i Aud. 1 Benyt lejligheden til at tale med de studerende og færdiguddannede, som er kommet herind i dag som frivillige for at videregive deres erfaringer Benyt lejligheden til at tale med studievejlederne

26 God fornøjelse!