Intranet & Portaler Eksempler på kundeløsninger Tonny Rønnow

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Advertisements

Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Effektive procedurer med integrerede webservices Applikationer til Office - Smart Clients Case: Digitalt Forvaltningstjek hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Windows ® 7 og Office 2010 til små og mellemstore virksomheder WINDOWS ® 7 OG OFFICE 2010 TIL SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER Vi anbefaler ægte Microsoft.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Skabelon til strategisk plan
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
LIMAks Ny LIMA-version der passer til MIA i miniMAKS version -
E-commerce hos Bon’A Parte
Communication & Design ODEUM e-Plan Landinspektør Martin Høgh Urban Planning and Transport.
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Velkommen Lars Johansson ProjectForce. Program: Lidt omkring Athena IT-Group A/S Introduktion til ProjectForce – Microsoft Sharepoint Lidt teori omkring.
GetOrganized for SharePoint
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Snigpremiere: Styrk dit beslutningsgrundlag med Microsofts nye Business Intelligence platform Mads Kjærsgaard og Jesper Priskorn Business Intelligence,
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Sektorstandardisering for Tinglysning
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Optimering af videnarbejderens produktivitet
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Jesper Johansen, Stifter, Installers A/S
Introduktion til Access (Access, del 1)
Inspirationsdag i Undervisningsministeriet Introduktion til webservice Thomas Ellegaard Freelanceprogrammør tilknyttet Rambøll Informatik
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Medarbejderportal og sagsstyring i ”Den Digitale Amtsgård”
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
»Vi åbner os for verden over nettet«
Effektiv adgang til data Niels Mørck, Carl Bro GIS & IT  Carl Bro GIS og IT  Problemstillingen  Nordjyllands Amts Blanketsystem  Centralisering / decentralisering.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Det ”offentliges” vision for brug af geodata. Tommy Mostrup.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Serverkonsolidering Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
10. sep Nordjyllands Amt Digital Signatur Kristian Alstrup Baden  Den Digitale Amtsgård ”Den Digital Amtsgård” Digital Signatur.
V. Birgit Larsen og Bent Villadsen Geoforum arrangement, d. 5. oktober 2004 Anvendelsen af data fra OIS i GIS hos NJA.
Integration mellem GIS og ESDH
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
1 Team Build med Team Foundation Server 2008 Konfiguration og udvidelse af build jobs Kort præsentation Hvorfor bruge Team Build Afvikling af et build.
Microsoft.NET og Web Services Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Rekvirent Landinspektøren Indsamler data Opmåling, beregning Høring hos berørte myndigheder Godkendelse i kommunen Godkendelse og regi- strering hos KMS.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Indhold Opsummering Opsummering  Standardisering, sikkerhed, forbedret administration & vedligehold, øget produktivitetsmuligheder = omkostningsbesparelser.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Microsoft CRM 3.0 Bjørn Eilertsen Christian Cletus.
Executive Circle - Portal Teknisk Spor. Agenda – Teknisk Spor Velkommen til det tekniske spor Henrik Albrechtsen, Solution Specialist, Microsoft.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Den papirløse styrelse.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
Effektiv vækst - Workshop
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
Hvordan kommer min virksomhed videre?
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Nye digitale løsninger
Intranet & Portaler Tonny Rønnow Business Productivity Advisor
Præsentationens transcript:

Intranet & Portaler Eksempler på kundeløsninger Tonny Rønnow Business Productivity Advisor Microsoft Danmark TonnyR@microsoft.com

Medarbejderportal og sagsstyring i ”Den Digitale Amtsgård” Microsoft Executive Circle Brunch - Intranet og Portaler

Nordjyllands Amt har gennemført en række initiativer for at opfylde visionen om ”Den Digitale Amtsgård” Nordjyllands Amt vil med afsæt i ny teknologi skabe en åben og digital forvaltning, der sætter borgere og erhvervsliv i centrum med døgnåben selvbetjeningsservicer på internettet og effektiv og hurtig sagsbehandling Elektronisk blanket system IT-arkitektur Elektronisk sags- og dokumenthåndtering Interaktive kort Digital signatur Elektroniske skadesanmeldelser Nyt Internet og Intranet Medarbejderportal og sagsstyring Projektrum …

Initiativerne har et vist overlap og understøtter i mange tilfælde hinanden Sagsstyringssystemet giver amtets medarbejdere adgang til arbejdskøer, samt oversigt over behandlingstider og liggetider Elektroniske blanketter giver amtet mulighed for at sammensætte formularer til elektroniske henvendelser Det nye Internet er kundens indgang til elektronisk kommunikation med Amtet Elektronisk sagsbehandling Interaktive kort Elektronisk blanket system Projektrum Internet Intranet Medarbejderportal Medarbejderportalen understøtter en effektiv arbejdsplads ved at give en samlet adgang til alle amtets dokumenter og værktøjer Journalisering i FICS Øvrige systemer Projektrum giver amtets medarbejdere mulighed for at samarbejde og udveksle dokumenter eksterne partnere i lukkede fora …

Formålet med medarbejderportalen er at understøtte effektiv vidensdeling og samarbejde, samt muliggøre en opgaveorienteret arbejdsplads Medarbejderportalen bygger på nogle fundamentale antagelser omkring effektiv vidensdeling Del viden med udgangspunkt i de processer og værktøjer, som allerede anvendes Forretningskritisk viden kommunikeres og formidles bedst umiddelbart i forbindelse med at den viden opstår og dokumenteres Vidensdeling er ikke en primær proces og vil altid opfattes som besværlig dersom den ikke faciliteres let og automatisk

De effektivitetsfremmende tiltag bygger imidlertid også på at samle alle medarbejderens værktøjer i én og samme desktop - medarbejderportalen Medarbejderportalen integrerer kontor- og effektivitetsværktøjer, samt adgange til fagsystemer, ERP og ESDH Kontorprodukter og skabeloner er integreret så dokumenthåndtering bliver ”usynlig” Kalender, opgavelister, adresseinformation og elektronisk post er integreret En række selvbetjeningsydelser som tidligere var manuelle eller lå dybt i fagsystemer er integreret i portalen Portalen er ”indbygget” i MS Outlook for at sikre synlighed og bekvemmelighed

Fraværs- registrering Medarbejderportalen bygger på Microsofts Sharepoint Portal Server som er tæt integreret med de mest anvendte daglige værktøjer Kernen i Nordjyllands Amts medarbejderportal vil løbende kunne udbygges med yderligere selvbetjeningsydelser og integration til fagsystemer Medarbejderportal Dokument håndtering Vidensdeling Projektrum Søgning Selvbetjening Personali- sering Sagsstyring Integration Versions kontrol Abonne- ment Nyheds formidling Dokument- håndtering Filer Fraværs- registrering Nyheds- kategorier Sagslister Kontakt- information Office Check ind/ud Søgning Quick links Diskussions- fora Intranet Reservation Opdater egne data Sags- oplysninger Kalender Mail … Publisering Kategori- sering Vejledninger Opgave- lister Internet- sider Rekvisitioner ”Min afdeling” Fag- systemer Lotus Notes Kategori- sering Personale- profiler Kalender Metadata Service- anmodninger ”Mine projekter” ESDH Workflow Historik Bruger- håndtering Eksterne kilder ”Mine dokumenter” Konfigurerbar standardfunktionalitet Egenudviklet funktionalitet, samt udvidelsesmuligheder

Sagsstyringsløsningen er et eksempel på at mange fagsystemer med fordel kan stille kernefunktioner til rådighed i den sammenhæng hvor de anvendes Fagsystemer kræver som oftest at brugerne ”kommer til” fagsystemet for at udføre deres handlinger, samt at de er bekendt med langt mere funktionalitet end nødvendigt er Systemer med Web interface er umiddelbart integreret som web parts, med single sign-on via Active Directory Windows applikationer bliver launched via LaunchIE. I nogle tilfælde sker det kontekstafhængigt Enkelte funktioner er bygget med integration på database niveau via ODBC kald Sagsstyringen er bygget via soap enabling af web services som stilles til rådighed af fagsystemet

Sagens faglige behandling Formålet med sagsstyrings-initiativet er at anvende digitalisering til at opnå en betydelig reduktion i sagsbehandlingstiden på udvalgte sagstyper Effektivisering af sagsbehandlingen skal opnås gennem decentralisering af sagsallokeringer, synliggørelse af liggetider og effektivitet, samt understøttelse af relevante videnskilder Proces-omlægning Digitalisering Sagens faglige behandling Sagsstyring Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 1 Gennemsigtighed i sagsstyring med simpel IT-støtte Begrænset indflydelse på faglig behandling og arbejdsprocesser Mulig Fase 2 Gradvis øget digitalisering af sagens dokumenter og arbejdsgange Effektivisering af sagsstyring på basis af erfaringer fra Fase 1 Mulig Fase 3 Etablering af ”endelige” arbejdsprocesser baseret på højt niveau af digitalisering

Den nuværende sagsgang afvikles sekventielt og er styret af den fysiske sags vej gennem amtsgården hvilket ofte resulterer i unødvendige liggetider Illustrativ     O Indgående post Sagens akter journaliseres i FICS Fysisk sag sammensættes og sendes til sektorleder Sektorleder vurderer sagen politisk og videresender til afdelingsleder Afdelingsleder allokerer og videresender sag til sagsbehandler  Sag høres og svar sendes retur til sagsbehandler  O  Sagsbehandler behandler sagen og sender afgørelse til kunde. Sag sendes eventuelt til høring. Akter journaliseres i FICS Kunde modtager afgørelse

I fremtiden styres sagsgangen af et sagsstyringssystem som understøtter decentral fordeling og styring af sager, parallel afvikling af høringer, samt fuld gennemsigtighed i sagsgange, liggetider og effektivitet Illustrativ  Sektorleder vurderer sagen politisk    Indgående post Sagens akter journaliseres i FICS Sags- styrings- system + FICS Sagsbehandler behandler sagen og sender afgørelse til kunde. Sag sendes eventuelt til høring. Akter journaliseres i FICS Kunde modtager afgørelse NJA.dk Elektroniske blanketter fra Internettet journaliseres automatisk i FICS  Sag sendes via sagssystemet til høring og svar sendes retur til sagsbehandler

Sagsstyringssystemet er baseret på simpel web-enabling af eksisterende ESDH kernefunktioner, hvilket tillader andre applikationer at tilgå ESDH back-end uden at skulle opgradere og konvertere det eksisterende ESDH ESDH ”tyk” klient (Windows) Sagsstyring Internet Gem sag Hent sag Gem sag Opret sag Web front Hent sag Gem akt Hent akt Opret sag ESDH integration services Gem sag Hent sag Gem akt Hent akt Application server ESDH data services Stamdata Bruger Admin. Sagsakter Database server

Medarbejderportalen er sammen med de øvrige initiativer bygget af et dedikeret projektteam på tre måneder Projektteamet har været sammensat af 5-8 dedikerede Netcompany medarbejdere og 3-4 dedikerede medarbejdere fra Nordjyllands Amt Internet Intranet Medarbejder portal Sagsstyring Opstart Design Implementering Test Design Implementering Test Design Implementering Test Design Implementering Test 18.03.02 25.03.02 29.04.02 10.06.02 08.07.02

Carlsberg.net - 09.10.2002

Carlsberg.net > Goals > Strengthening Focus Corporate Portal Goals Corporate ? Corporate System for gathering and distributing information. Local Departmental Employees

Carlsberg.net > Goals > Enhancing Agility Corporate Portal Goals Corporate ? Corporate Standards of Workflow and Worktools Local Departmental Employees

Carlsberg.net > Goals > Managing Knowledge Corporate Portal Goals Corporate ? Corporate standards of Knowledge Sharing and Storage. Local Departmental Employees

Carlsberg.net > Goals Microsoft Technologies Overview Corporate MS-Sharepoint PS MS-CMS ? Local ? ? Departmental ? ? Employees MS-Sharepoint Teams

Carlsberg.net > Introduction Carlsberg Solution

Udviklings-værktøjer Microsoft .NET Software der forbinder information, mennesker, systemer og forskelligartet udstyr Virksomheder Bruger-oplevelser Udviklings-værktøjer Systemer

Hvad nu? Kontakt: Din Microsoft partner Din Microsoft Account Manager Torben Andersen, Technology Specialist Tlf. 4489 0103 – Tanderse@microsoft.com Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Tlf. 4489 0136 – JesperAa@microsoft.com Tonny Rønnow, Business Productivity Advisor Tlf. 4489 0153 – TonnyR@microsoft.com

Praktiske informationer Hent dagens præsentationer og læs samtidigt om kommende arrangementer: www.microsoft.com/danmark/business/events/ Evalueringsskemaer Microsoft Office System 2003

Tak for idag!