Anne Mette Rosendahl Rasmussen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At bruge disse to ord rigtigt
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
…ny Muhammed krise ??.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Børnemiljøvurdering 2013 Trinitatis Menigheds Børnehus
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Lærings- og praksisfortællinger:
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
God trivsel = God læring
Den urolige chef kigger på uret,
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Dansk 1. klasse.
Engelbert H – og den sidste chance
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
3. Klasses troldetræ Her i troldetræet bor larmetrold, sjusketrold, rodetrold, glemmetrold og tavse trold. Nogle gange bor de også inden i os og tager.
Relationer – børn og voksne
HISTORIEN OM DEN SØDE TAND OG DEN RÅ BØRSTE
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tilgivelse.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Min sommerferie Første uge var vi på Jælling festival, vi fik en autograf af Sebastian klein. her ser i et billede da vi fik den.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Skrivekursus 1.e ..
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Jeg bestemmer Medborgerskab – Tema 1. 2 Tema 1 – Dag 1 Medborgerskab 1. Jeg bestemmer 2. Vi bestemmer 3. Med i samfundet 4. Indflydelse De 4 temaer.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
At bruge disse to ord rigtigt
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Anne Mette Rosendahl Rasmussen Sociale historier Anne Mette Rosendahl Rasmussen

formål At forstå bestemte sociale situationer Illustration af bestemte episoder i.f.t. bestemte børn Motivere barnet til at ændre uhensigtsmæssig adfærd Til at anerkende præstationer og fejre succeser Til at forklare, berolige og forberede kommende begivenheder Til at give sociale anvisninger ( handlemuligheder )

Sociale historier En metode der v.h.a. tekst, foto og evt. tegninger illustrerer sociale situationer

Eksempel: Jeg hedder Peter og er 11 år. Jeg bor i Ålborg med min far og mor og Bo .Sommetider slår jeg Bo når jeg er vred og irriteret. Bo bliver ked af det og vred når jeg slår. Han græder fordi det gør ondt og fordi han ikke ved hvorfor jeg slår. Når jeg bliver irriteret eller vred på Bo vil jeg gå hen til en voksen , så hun kan tale med mig om hvordan jeg har det Når jeg har lært at gå hen til en voksen , kommer jeg ikke til at slå Bo. Det betyder og Bo og jeg får det bedre sammen

Arbejdsgangen Hvad sker der – hvornår og hvorfor Del problemet op i små skridt.

Hovedpersonen er barnet Skriv i nutid og fremadrettet. Skriv aldrig hvad barnet skal holde op med Skriv gerne sammen med barnet når alt er harmoni – men forbered dig forinden Serveres som et godt tilbud Sørg for at barnet får ejerskab over historien ( billeder af barnet , tegninger, farvelægning)

Overskrift Der beskriver hvad barnet skal til at lære fx Peter lærer at gå hen til en voksen når han bliver irriteret Der beskriver hvad der skal ske fx Peters taxa tur til skolen

1. Beskrivende sætninger Hvem er med i historien Hvad sker der Hvad foregår der Hvornår sker det ( hvilke følelser har barnet ) Jeg hedder Peter. Jeg går i 3. klasse på Ålborgsskolen. I min klasse går 18 børn. Om mandagen i 3 og 4 time er jeg til svømning sammen med min klasse. Vores svømmelærer hedder Mette. Hun står ved kanten af bassinet og fortæller os hvad vi skal lave i vandet.

Perspektiverende sætninger Beskriver andre personers reaktioner på en situation Forklarer andres følelser og tanker Mette vil gerne lære alle børn i klassen at svømme. De andre børn vil gerne høre hvad Mette siger. De kan godt lide at være i vandet og er glade for at lære at svømme

Direktiv sætning KUN EN Fortæller barnet hvad han / hun kan gøre for at klare en konkret situation Sætningen beskrives i positive termer ” jeg kan” ”jeg vil” ”jeg vil forsøge”… Jeg vil forsøge at holde snakkepause imens Mette fortæller, hvad vi skal lave i vandet

Kontrolsætninger Fortæller barnet hvad det får ud af at lære den nye færdighed Der aftales hemmelig tegn / kodeord hvis barnet har brug for støtte til at klare den aftalte adfærdsændring. Jeg kan blive ved kanten og kigge op på Mettes øjne når hun fortæller hvad vi skal lave. På den måde kan alle høre hvad Mette siger . Mette bliver glad. Hvis jeg glemmer at tie stille vil Mette minde mig om vores aftale med at sætte en finger for munden og kigge på mig.

Historien skal være ens hver gang – læs og undlad at snakke om billeder. Historien er barnets og ikke til fri underholdning

Læses højt jævnligt Lige før potentiel problemsituation ( lige før svømmetimen ) Flere gange i starten og derefter reducer.

Hvis historien ikke virker Ændre historien hvor de ikke er beskrevet tydeligt nok – men kun en ting ad gangen. Ændre evt. billeder

Andre eksempler Jeg hedder Trine og er 13 år gammel. Jeg holder meget af mine dyr. Det er normalt at have tanker og bekymringer om, at der sker dem man holder af, noget. Om de bliver syge eller dør. Jeg bliver mere glad for mine dyr, når jeg tænker gode tanker om dem. Jeg vil prøve at tænke gode tanker om mine dyr, hvad vi laver sammen, hvor søde, sjove og flotte de er. For så får jeg mere tid sammen med dem og jeg bliver mere glad – og det gør mine dyr også 

Mikkel får en god taxatur Jeg hedder Mikkel er 7 år og bor i Skagen. Jeg går på centerklassen på Skagen skole. Hver morgen bliver jeg hentet hjemme af en minibus. Åge er chauffør. Der er også andre børn fra skolen med bussen. Nogle gange spænder jeg sikkerhedsselen op, når vi kører i bussen og går rundt i bussen. Åge skælder mig ud . Han gør det fordi, at han er bange for, at jeg skal slå mig meget, hvis han bremser hårdt, og jeg ikke er spændt fast. Åge er også bange for, at han ikke kan se på de andre trafikanter, og at han skal få en bøde fordi loven siger, at man skal have selen på. Jeg vil forsøge at blive siddende på min plads i bussen og beholde selen på. Så får jeg ikke skæld ud af Åge, og det er mere sikkert at sidde i bussen. Hvis jeg glemmer vores aftale vil Åge sige ” Hov ”, og så husker jeg, at blive siddende og beholde selen på.

Jeg hedder Mikkel………………………………………………. Kører i bus til skolen