Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forelæsning om IT & TILGÆNGELIGHED IT-Højskolen, København d. 26. marts 2003.
Advertisements

Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Design effektive PowerPoint præsentationer Enkelt Konsekvent Tydeligt Stort Progressivt Afslut.
Scanning og opmærksomhed
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Introduktion til tilgængelighed John Paulin Hansen Usability 11/
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability mellem common sense og videnskab John Paulin Hansen.
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005.
Perception og disposition af grænseflader
Totally Tits the free way is the right way
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Universel tilgængelighed (reduceret antal slides) John Paulin Hansen IT-højskolen i København.
Usability - IT-Universitetet 16. April 2010 “Definition af tilgængelighed: Tilgængelighed er et begreb, som handler om at udforme tingene, så alle kan.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen IT-højskolen i København.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Forelæsning om IT & TILGÆNGELIGHED IT-Universitetet, København d. 22. oktober 2003.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2007.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Usability ITU, Forår : Tilgængelighed Usability - IT-Universitetet 23. April 2009 “Definition af tilgængelighed: Tilgængelighed er et begreb, som.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Narrative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007.
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Unified Modeling Language
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2006.
Constructing a Specific Culture: Young People’s Use of the Mobile Phone as a Social Performance Caronia & Caron.
Project Management Managing The Progress of Projects.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2008.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
USABILITY Session 5 Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
8 What can we use flash for. What is the final project? ´Website project.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Handicap og menneskerettigheder
Tre lags arkitektur.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Fra komfortzone til læringszone
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Præsentationens transcript:

Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005

Usability og tilgængelighed Usability-problemer rammer alle lige Tilgængelighedsproblemer rammer brugere med handicaps: –syn –motorik –kognition –hørelse

Typiske problemer manglende beskrivelser af billeder ikke-skalerbar tekst små klikbare områder manglende tastaturbetjening manglende alternativer til multimedia svære tekster kompliceret sideopbygning

Funktionelle og situationelle problemer Funktionelle: stammer fra funktionsnedsættelser Situationelle: omstændigheder i kombinationen mellem redskab og omgivelser

Grunde til at tilbyde tilgængelige websites Overholder offentlige krav (e.g. US section 508 af Rehabilitation Act, ”Bedst på Net”) Når frem til flere (ældre og handicappede) Kan bruges i flere situationer Bedre design Besparelser Branding

Den bedste begrundelse Google (og andre søgemaskiner) er blinde og kan eksempelvis ikke håndtere: –sites med Flash og andet ikke-tekstligt indhold –tekst som vises som grafik –tekst skabt af Java/Javasripts Rigtig mange brugere ankommer til sitet fra en søgemaskine...

Hjælpemidler og genveje Generelle indstillinger på PC-en Handicap tilpasning Indstilling i browseren, e.g. af tekststørrelser Trackball, joystick, pust-og-sug, knapmus, øjen- eller hoved-styring Specialtastatur, pandepind, on-screen tastatur, talegenkendelse Forstørrelsesprogrammer Staveprogrammer

Skærmlæsere og syntetiske stemmer Skærmlæsere, e.g. JAWS, omsætter 2- dimensional tekst/grafikflade til en-strenget tekst Har diverse short-cuts til at springe på siderne men afhængige af en ordentlig struktur på siderne Link: JAWS og Windows er totalt dominerende platforme Syntetiske stemmer bliver meget mere udtryksfulde

Innovationsmuligheder ALS- Patient: –Ingen stemme –Kun hoved- eller øjenbevægelser –Upræcis udpegning –Acceleration af tekst- input Generelle brugerbehov: –Støj eller privat kommunikation –Hands-free interaktion –Rystelser eller små displays –Ord prædiktion på mobile enheder med begrænsede tastaturer

De grå sølv-surfere Foretrækker nyheder, rejser, vejrudsigter og helsestof Stærkt voksende brugergruppe - er den gruppe som er længst tid logget på i USA Handel og praktiske ærinder over internettet er særlig attraktiv for gangbesværede Flere forbliver erhvervsaktive i længere tid

Ældres behov (1) Syn: brug af briller hjælper ikke på kontrastproblemer og forringet evne til at se i mørke omgivelser; brug derfor: –12-punkt sans serif fonte –klare farver –kontrast –øget opløsning

Ældres behov (2) Kognitive ændringer nedsætter hastigheden på handlinger - ”langsommere i opfattelsen” –konventioner støtter mental model –genkendelse frem for genkaldelse –brug visuelle hints –gruppering af informationer –visuel prioritering –tekst-labels til at støtte

Ældres behov (3) motoriske ændringer giver forstyrrelser i bevægelseskontrol, ustabilitet og øget forekomst af stivhed og rystelser. –undgå små interaktionspunkter –undgå sammensatte motoriske operationer (pull- down i flere lag, point-drag and drop m.m.) –undgå dobbeltklik

Pervasive healthcare

Fra big brother til big mother I 2040 vil være beskæftiget med pasning og pleje hvis 2004-niveauet skal holdes (og færre på arbejdsmarkedet) Ældre har pensionsformuer Ældre har haft et liv med IT Enormt internationalt marked for ”Assistive Technologies” USA = (R+D) AT

Scenario-based Usability Engineering ”Scenario is simply a story about people carrying out an activity” ”A problem scenario is a story about the problem domain as it exists prior to technology introduction” Rosson, Mary Beth & Carroll, John M. (2002): Usability Engineering. Chap. 1 (“Scenario-Based Usability Engineering”). Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco, USA. Pages 1 – 35. ISBN

Scenario-based Usability Engineering (2) Scenarios are concrete but flexible Describe use in detail but tentative Vivid - provokes ”what if” discusssions Use natural language that everybody can understand Focus on usability consequences of specific design proposals

Scenario-based Usability Engineering (3) Setting Actors Task goals Plans Evaluation Actions Events Plots