Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005
Usability og tilgængelighed Usability-problemer rammer alle lige Tilgængelighedsproblemer rammer brugere med handicaps: –syn –motorik –kognition –hørelse
Typiske problemer manglende beskrivelser af billeder ikke-skalerbar tekst små klikbare områder manglende tastaturbetjening manglende alternativer til multimedia svære tekster kompliceret sideopbygning
Funktionelle og situationelle problemer Funktionelle: stammer fra funktionsnedsættelser Situationelle: omstændigheder i kombinationen mellem redskab og omgivelser
Grunde til at tilbyde tilgængelige websites Overholder offentlige krav (e.g. US section 508 af Rehabilitation Act, ”Bedst på Net”) Når frem til flere (ældre og handicappede) Kan bruges i flere situationer Bedre design Besparelser Branding
Den bedste begrundelse Google (og andre søgemaskiner) er blinde og kan eksempelvis ikke håndtere: –sites med Flash og andet ikke-tekstligt indhold –tekst som vises som grafik –tekst skabt af Java/Javasripts Rigtig mange brugere ankommer til sitet fra en søgemaskine...
Hjælpemidler og genveje Generelle indstillinger på PC-en Handicap tilpasning Indstilling i browseren, e.g. af tekststørrelser Trackball, joystick, pust-og-sug, knapmus, øjen- eller hoved-styring Specialtastatur, pandepind, on-screen tastatur, talegenkendelse Forstørrelsesprogrammer Staveprogrammer
Skærmlæsere og syntetiske stemmer Skærmlæsere, e.g. JAWS, omsætter 2- dimensional tekst/grafikflade til en-strenget tekst Har diverse short-cuts til at springe på siderne men afhængige af en ordentlig struktur på siderne Link: JAWS og Windows er totalt dominerende platforme Syntetiske stemmer bliver meget mere udtryksfulde
Innovationsmuligheder ALS- Patient: –Ingen stemme –Kun hoved- eller øjenbevægelser –Upræcis udpegning –Acceleration af tekst- input Generelle brugerbehov: –Støj eller privat kommunikation –Hands-free interaktion –Rystelser eller små displays –Ord prædiktion på mobile enheder med begrænsede tastaturer
De grå sølv-surfere Foretrækker nyheder, rejser, vejrudsigter og helsestof Stærkt voksende brugergruppe - er den gruppe som er længst tid logget på i USA Handel og praktiske ærinder over internettet er særlig attraktiv for gangbesværede Flere forbliver erhvervsaktive i længere tid
Ældres behov (1) Syn: brug af briller hjælper ikke på kontrastproblemer og forringet evne til at se i mørke omgivelser; brug derfor: –12-punkt sans serif fonte –klare farver –kontrast –øget opløsning
Ældres behov (2) Kognitive ændringer nedsætter hastigheden på handlinger - ”langsommere i opfattelsen” –konventioner støtter mental model –genkendelse frem for genkaldelse –brug visuelle hints –gruppering af informationer –visuel prioritering –tekst-labels til at støtte
Ældres behov (3) motoriske ændringer giver forstyrrelser i bevægelseskontrol, ustabilitet og øget forekomst af stivhed og rystelser. –undgå små interaktionspunkter –undgå sammensatte motoriske operationer (pull- down i flere lag, point-drag and drop m.m.) –undgå dobbeltklik
Pervasive healthcare
Fra big brother til big mother I 2040 vil være beskæftiget med pasning og pleje hvis 2004-niveauet skal holdes (og færre på arbejdsmarkedet) Ældre har pensionsformuer Ældre har haft et liv med IT Enormt internationalt marked for ”Assistive Technologies” USA = (R+D) AT
Scenario-based Usability Engineering ”Scenario is simply a story about people carrying out an activity” ”A problem scenario is a story about the problem domain as it exists prior to technology introduction” Rosson, Mary Beth & Carroll, John M. (2002): Usability Engineering. Chap. 1 (“Scenario-Based Usability Engineering”). Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco, USA. Pages 1 – 35. ISBN
Scenario-based Usability Engineering (2) Scenarios are concrete but flexible Describe use in detail but tentative Vivid - provokes ”what if” discusssions Use natural language that everybody can understand Focus on usability consequences of specific design proposals
Scenario-based Usability Engineering (3) Setting Actors Task goals Plans Evaluation Actions Events Plots