KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation 26-3-2004.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Advertisements

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
IM-Strategi.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Sprog/billeder på Internettet
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Interessenter og interessentanalyse
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Virksomheder - definition
SEO PÅ AU.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Web question answering Is more always better? (Artikel 14)
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Børn og unges sociale liv online
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
The Rhetorical Situation
Tekno-logos 24/9-02 Informationsprocesser Kybernetik, informationsvidenskab og computerens fødsel.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Lederkonferencen 9. juni 2010
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
INFORMATION OG VIDEN Medier og Kommunikation
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
1 Medieteori og sociale systemer Jesper Tække MA. Ph.D.-student ved IT-universitetet i København, Afdeling for digital æstetik og kommunikation.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Handlingsalternativer
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Nationalstater i opbrud? (refleksioner over social sammenhængskraft)
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Analyseniveauer Kompleksitet Kybernetik Valgets problem Webloggens mysterium

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, ANALYSENIVEAUER Analyseniveauer Tekst Bruger Kultur Begreber/meta-analyser

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, ANALYSENIVEAUER Tekstens niveau Analyser med udgangspunkt i en eller flere tekster (f.eks. Medieprodukter, ikke nødvendigvis konkrete) Eksempler: Gamles’ og Davies’ semiotiske analyser, Jensens artikel om interaktivitet.

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, ANALYSENIVEAUER Brugerens niveau Analyser med udgangspunkt i reel mediebrug eller med fokus på brugerens rolle/motivation. Eksempler: Faurholt & Jessen

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, ANALYSENIVEAUER Det kulturelle niveau Analyser af forholdet mellem kulturel udvikling og medieudvikling Medier påvirker samfundsudviklingen Medier afspejler samfundsudviklingen Kan fokusere på individ, organisation eller samfund Eksempler: Meyrowitz, McLuhan, Qvortrup

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Analyseniveauer Kompleksitet Kybernetik Valgets problem Webloggens mysterium

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, KOMPLEKSITET Definition? Begrebet er multidiskursivt Kompleksitetsteori: A+B=C, More is different Ofte: Interagerende komponenter skaber utilsigtet systematik på makroniveau (emergens)

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, KOMPLEKSITET Emergens Ikke-planlagt systematik på makroniveauet (som ikke kan forudsiges på baggrund af én komponent) Kling: Vanskeligt at forudsige bilens effekt -> Selvom computeren ikke medfører noget ”essentielt anderledes” kan mængden af e- mails have uventet effekt Orden er gratis?

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, KOMPLEKSITET Qvortrup Inspiration fra systemteorien (ikke mindst Niklas Luhmann) Skelner ikke mellem f.eks. mennesker og objekter (alt er systemer og indgår i systemer) Information kan ikke forstås uden en modtager (en forskel der gør en forskel for nogen) En af hjernens fornemmeste opgaver er at sørge for at vi ikke er bevidste om ret meget Problemet med IT: Ikke fremmedgjorthed, men åbenhed Fordelen ved computere er at de giver folk mulighed for at skrive så meget. Ulempen ved computere er at de giver folk mulighed for at skrive så meget. - George Lakoff

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, KOMPLEKSITET

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Analyseniveauer Kompleksitet Kybernetik Valgets problem Webloggens mysterium

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, KYBERNETIK Norbert Wiener ( ) Fra kybernetikos (~ styrmandskunst) Wiener: ” the science of control and communications in the animal and machine (dvs. ikke ‘videnskab om robotter’ Negativ feedback: F.eks. Dampmaskinens ‘governor’ eller radiatortermostaten Inspiration fra/til den mere generelle informationsteori (Shannon)

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Analyseniveauer Kompleksitet Kybernetik Valgets problem Webloggens mysterium

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, VALGETS PROBLEM More is less Vi træffer konstant valg på baggrund af begrænset information (bounded rationality) Vi er i stand til at skelne relevant fra irrelevant (men hvordan er et mysterium) Tag testen… To strategier: Maximizing og Satisficing (forskellige vægtning af transaktionsomkostninger) Satisficere er mere tilbøjelige til at ende i lokale maksima Hellere en bekymret Sokrates end en glad nar - John Stuart Mills Vag analogisk sammenhæng mellem maximizing og klassisk/moderne mentalitet

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, VALGETS PROBLEM Hvornår er valgfrihed en decideret ulempe? Strategisk impotens: Afmontering af egen frihed Julekonti Kreditkort i skuffen Subgame optimalitet Bankboks-forsinkelse Fortovskollision Emotionelle reaktioner (commitment- modellen) Interaktive medier er næppe lykken

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Analyseniveauer Kompleksitet Kybernetik Valgets problem Webloggens mysterium

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, WEBLOGGENS MYSTERIUM Content is king? Idéen om at indhold er drivkræften var dominerende for få år siden (indtil nyhedsportalerne døde) 44% af alle amerikanere har postet information/indhold på nettet Tusindvis af weblogs opstår dagligt Øjensynligt vil folk betale for at dele On the Internet content is king and always will be. This is because the Internet is the information superhighway and most people use it for information of some sort. Content is what drives the web - AKAmarketing.comAKAmarketing.com

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, WEBLOGGENS MYSTERIUM Hvad motiverer folk til at dele ud af deres viden? Hvorfor laver folk gratis styresystemer? Hvorfor svarer folk på spørgsmål i nyhedsgrupper? Hvorfor skaber folk et gratis leksikon? Hypotese: Folk føler det interessant at bidrage, men i den fysiske verden er transaktionsomkostningerne ofte for høje. I digital interaktion er det billigt at være flink (Peter Kollock: The Economies of Online Cooperation)

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, WEBLOGGENS MYSTERIUM Weblogs Styr på tanker/holdninger Agency – effekt på læserne Reation/afreaktion (katharsis) Fællesskab

INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, WEBLOGGENS MYSTERIUM Opsummering Der opstår stadig flere valgmuligheder Frihed er ikke = lykke Informationsteknologiens paradoks: Skaber nye krav til – og muligheder for – filtrering. De fleste valg foretages vha. satisficing Mange små forandringer kan have uforudsigelige konsekvenser på et højere niveau