Perception og disposition af grænseflader

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Game maker.
BRAINSTORM DINE DESIGN KONCEPTER JOEK © TEC 2011 De fleste succesfulde designs er resultatet af, at man har plukket dele fra flere forskellige ideer og.
Videregående pc-vejledning
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Struktur: ”Quiz og byt”
Anders O. Gjelstrup Erik Banner-Voigt Torsdag den 18. marts 2004
Vores syn og optiske illusioner
Udlægning af en ny cache
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Hvad er en brugergrænseflade
Formularer (Access, del 3)
1 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Interaktionsdesign – forår 2000 Sune Børsen Afleveret d. 4. april 2000 Opgaven består af i alt.
Markedskommunikation Kapitel 10
Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.
XB5S Biometrisk genkendelse Vejledning 02/07/2014 Version 1 Keld Flindt.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Felter og nøgle-felter (databaser, del 6)
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Scanning og opmærksomhed
SEO PÅ AU.
CSS ver. 2 Rikke Møller-Poulsen. Visning af billeder?!? Er der stadig nogen, der har problemer med at få vist billeder på deres site?
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Psykologi, Human Factors og HCI
Organisationstruktur
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Relationer – Omgangstone
Ændring af kontrast. Ved at sætte meget kontrast på billedet, får man også et varmere billede. Ved at skrue ned for kontrasten, får man dermed et koldere.
Rapporter (Access, del 5)
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Den menneskelige hjerne …
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Komposition er ordning af elementer og flade til en billedlig enhed
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Kompositoriske heuristikker og værktøjer. Matematisk centerOptisk center.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Form, space and order Facaden Arkitektur, 4 semester.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
Introduktion til skærm-præsentation Lidt om… farver og typografi.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Ligninger og uligheder
Den kriminelle fødekæde i bander og
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
SRO 2018 hHx.
Kunstbilleder analyse.
Præsentationens transcript:

Perception og disposition af grænseflader - eller: ”Hvordan man styrer brugerens blik i fem sekunder” John Paulin Hansen, ITU, Marts 2000

Perception Måles i mili-sekunder Bottom up (opfatte) Top down (søge)

Grafikkens elementer (1) Skala: den relative størrelse af et element Kontrast: synlige forskelle mellem visuelle dimensioner (form, størrelse, farve, tekstur, position, orientering og bevægelse) Proportioner: det relative forhold mellem elementer (eksempelvis ”det gyldne snit”)

Grafikkens elementer (2) Differentiering mellem elementer ved brug af kontrast Fremhævelse ved brug af skala og kontrast Aktivitet: bevægelse af øjet gennem kompositionen ved brug af skala og kontrast Interesse: skabelsen af spænding gennem modstillinger

De visuelle variable Størrelse Mætning Farve Orientering Tekstur Form Position (2d og 3d)

Perception associativ: samvirkning uden forstyrrelse (ex. mætning og orientering) selektiv: søgning efter mål (form er uegnet) ordnet:fastlæggelse af forhold (størrelse, mætning eller position) kvantitativ: fastlæggelse af størrelser (kun størrelse og position)

De visuelle variables længder Form er uendelig Position er også uendelig, men i praksis begrænset af display størrelse - dog vældig god til fine variationer Orientering skaber ofte forvirring, hvis den bruges på mere end 4 positioner Mætning og tekstur kan anvendes til maks. 10 Farve og størrelse på lidt mere end 10

Principper Klarhed i design Harmoni Aktivitet Begrænsningens kunst

Typiske fejl For ringe kontrast For stor kontrast Spatial spænding Overdrevet pladsforbrug Klodsede proportioner Find fem fejl på Charlottenborg

Tip: Perceptuel lagdeling Gruppér informationer i familier på max. 7 +/-2 medlemmer Bestemt rangordenen imellem de enkelte familer Slå de 3 -5 mindst betydningsfulde familier sammen eller ihjel Skab en klar visuel adskillelse mellem de vigtigste familier og en klar visuel sammenhæng indenfor familierne Brug knibeøvelsen til at sikre at hver familie ses som en enhed forskellig fra de andre

Tip: Skærp kontraster Bestem hierarkiet mellem informations familierne Bestem minimum og maksimum på de anvendte visuelle variable Lav en logaritmisk skala mellem minimum og maksimum Læg familierne på denne skala Lav knibeøvelsen og se om det passer

Tip: Integrer figur og grund Bestem den overordnede plads som figur-grund kombinationen skal være på Giv figur og grund lige meget vægt Giv dem nok margin til at undgå visuel spænding Placer figuren korrekt på grunden - som regel i midten

Organisation og visuel struktur Tilrettelægge de visuelle stier for brugeren Strukturen ses først Struktur skaber visuelle enheder efter gestalt lovene Struktur øger læsbarheden, fx i et skema Struktur giver kontrol over informations-rækkefølgen, fx fra billede til overskrift til brødtekst

Gruppering Spatial logik: Knapper der sidder sammen virker sammen Hierarki: Størst og øverst er først og vigtigst Fra øverster venstre til nederste højre element Balance i et layout som i den fysiske verden ”Millimeter matters” >>>>>>><<<<<<<

Typiske fejl Tilfældigt layout Modstridene symmetrier Meningsløse interne visuelle relationer Falske strukturer Find fem fejl på www.dsb.dk

Tip: Brug symmetri til at skabe balance Fastlæg symmetri -akserne (- vertikale akser virker stærkere end horisontale akser) Centrer informationsenhederne på akserne (- ikke spejling men ligevægt) Kontroller at symetriakserne selv er centreret indenfor den overordnede display kontekst (fx. browservinduet eller framen) Lav knibeøvelsen

Tips: Brug linjeopstilling til at skabe visuelle relationer Find de væsentlige rammer i layoutet Kig efter elementer indenfor rammerne som næsten står på linie - og sæt dem på linie Sæt rammerne på linie Sæt de fritstående elementer på linie med noget andet Sæt de elementer, der ikke vil indordne sig, så de i det mindste står i forhold til en overordnet fladedisposition

Tips: Lav optiske justeringer Fastlæg den objektive linie eller margin Forskyd elementerne i forhold til marginen i henhold til skarpheden af den vinkel, der støder ind i marginen Lav en close-up knibeøvelse på justeringen

Tips: Sæt de hvide flader Fastlæg informationselementernes hierarki Sæt ekstra hvidt ind mellem de enheder, der skal opfattes adskilt Sæt ekstra hvidt rundt om de individuelle elementer, der har brug for mest opmærksomhed Husk at den hvide flade i et browservindue sjældent kan kontrolleres fuldstændigt