SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 2 Grand Theft Auto: San Andreas (2004)
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 3 Halo 2 (2004)
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 4 Halo 2 (2004) Doom 3 (2004)
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 5 Halo 2 (2004) Pikmin 2 (2004)
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 6 DET STORE SPØRGSMÅL Bliver man aggressiv af at spille voldelige computerspil? Afføder helt forskellige svar Stærkt modsatrettede avisoverskrifter
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 7 DET STORE SPØRGSMÅL Spørgsmålet lyder umiddelbart tilforladeligt/videnskabeligt X Y I virkeligheden diskuterer man noget helt andet
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 8 DET STORE SPØRGSMÅL Aktiv brugerAktive medier Teoretisk baggrund Etnografi, litteraturvid., medievid. Socialpsykologi, medicin Hoved- interesse Betydning, mediernes rolle og funktion Adfærdsmæssige effekter, holdningsændringer Playing With Fire - How do Computer Games Influence the Player? Simon Egenfeldt-Nielsen og Jonas Heide Smith NORDICOM (In press)
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 9 DET STORE SPØRGSMÅL Hvad er Doom 3? 1)Monstermassakre? 2)Socialt omdrejningspunkt
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 10 DET STORE SPØRGSMÅL Hvad er computerspil generelt? 1)Kynisk udnyttelse 2)Forlængelse af tidligere medier (potentiel kunst)
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 11 DET STORE SPØRGSMÅL Hvad ligner computerspil? 1)Cigaretrygning 2)Leg
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 12 DET STORE SPØRGSMÅL Hvad er en spiller? 1)Et input-output-system 2)En aktiv tolker
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 13 DET STORE SPØRGSMÅL Hvad er et barn? 1)Særligt sårbart individ 2)Særligt kompetent mediebruger
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 14 DET STORE SPØRGSMÅL Hvad er et laboratorium? 1)En mulighed for at styre alle variable 2)I sig selv en væsentlig variabel
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 15 DET STORE SPØRGSMÅL Hvad bør gøres? 1)Mere sofistikerede undersøgelser 2)Færre undersøgelser, mere forståelse, mindre simplificering
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 16 DET STORE SPØRGSMÅL Hvad skyldes uenigheden? 1)Blåøjet optimisme (el. ”konspiration”) 2)Kulturkamp (el. metodisk uenighed)
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 17 DET STORE SPØRGSMÅL Kan børn (og andre) skelne mellem fantasi og virkelighed? 1)Måske, men det er ikke relevant 2)Som oftest, og det er altafgørende
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 18 DET STORE SPØRGSMÅL Hvad skal man mene om aldersgrænser? 1)De bør overholdes 2)De bør overholdes
SPIL OG VOLD – HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? 19 DET STORE SPØRGSMÅL … er endnu større Hvad er den gode barndom? (Og hvad bør man bruge sin tid på?)