Nordisk Friluftsliv – 60 ECTS for krop og sjæl.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Optagelse på kandidatuddannelse - ansøgning
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
-United World Colleges er en gruppe af internationale skoler viet til formålet at fremme international forståelse gennem uddannelse. -Der er 12 skoler.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Informationsaften for forældre og elever
Udenlandsophold Fuldmægtig Lone Granhøj Philos-møde den 29. februar 2008.
Kursusholdere: Jette Holgaard Kim Bohn Mona Dahms
Informationsforvaltning
ErhvervsPhD initiativet
Ændring af arbejdsmiljøloven
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
Udrejseoplæg fra Det Internationale Kontor på KU Landsmøde den 16
Universitetets formål
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Præsentation af Syddansk Universitet - en kort introduktion.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
International eftermiddag for medicinstuderende 2013.
NUBA Nordisk Uddannelse i Børneanæstesi – for Anæstesisygeplejersker
ORIENTERING OM SAMFUNDSFAG – 4. SEM. Tirsdag den 10. marts 2009.
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
7. December Fakultetets og dekanens opgaver  Sikre en stabil udvikling og økonomi  Motiverende personalepolitik (medarbejderne skaber fakultetet)
Løse projektideer til et samarbejde om dansk/svensk/norsk - Flere ideer. At udvikle en nabosprogsdidaktik i et synkront perspektiv, dvs. en videreudvikling.
Om studer i udlandet v/ Glenn Kaiser 5. oktober 2011.
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
2-01.
Kort videreuddannelse (KVU)
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Lokale grønne partnerskaber
Viden til vækst Om samarbejde mellem universitet og erhvervsliv Professor Tage Koed Madsen Institut for Marketing & Management Syddansk Universitet.
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Eliteidræt på HHX Herning
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
TATIONpRÆSEN 9. Februar 2010 AARHUS UNIVERSITET TILVALG Aarhus Universitet, AU Studieadministration, 9. februar 2010.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Hvem er vi? Charlotte Damkjær Jacobsen
TATIONpRÆSEN 5. MARTS 2012 AARHUS UNIVERSITET INFO 6. SEMESTER ALT DET DU SKAL HUSKE, IKKE AT GLEMME 1.
Master i rehabilitering med specialisering indenfor …
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Den røde tråd fra vision til handling
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Orienteringsmøde for Apoteksspecialister Overgang fra apoteksspecialiststuderende til MKL-studerende.
Hvem er vi? Kurt Klaudi Klausen
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.
DM i Skills 2013 i Aarhus. 1.Formål 2.Samarbejdspartnere 3.Beslutningsgrundlag 4.Skills aktiviteter 5.Besøgende 6.Økonomi 7.Opsparing øvrige afdelinger.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Velkommen til informationsmøde om Eliteidrætsklassen og Idrætslinjen på kommende 7. årgang Østre Skole januar 2016.
CERN kontakter – ambassadører på danske universiteter og tekniske skoler
Videreuddannelse.
Tilskud til uddannelsessamarbejde i Norden og Baltikum
Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Naturfag.
Program Kl : Velkomst ved studieleder Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende Mette Kirstine Skjødt Kl :
Program Kl : Velkomst ved studieleder Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende Signe Dahlerup Kl :
Program Kl : Velkomst ved koordinator for Åben Uddannelse, Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende, Charlotte.
Årshjul Hillerød Jagtforening 2018 / 19
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Nordisk Friluftsliv – 60 ECTS for krop og sjæl

Et nordisk samarbejde 7 nordiske universiteter og høgskoler udbyder i samarbejde 3 moduler a 15ECTS i nordisk friluftsliv. Du kan følge alle 3 moduler eller blot 1 eller 2! Du skriver dit bachelorprojekt på SDU.

Mål for studiet At den studerende: Erhverver sig praktisk-pædagogiske kompetencer indenfor udvalgte grene af nordens friluftsliv. Får indgående kendskab til historiske, politiske, forvaltningsmæssige, sociologiske og pædagogiske forhold som har betydning for friluftsliv i Norden. Får kendskab til kulturanalytiske perspektiver på friluftsliv og kompetencer til at kunne diskutere friluftslivstraditioner og udviklingstrends i de enkelte nordiske lande i et komparativt perspektiv. Udvikler kompetencer indenfor risikovurdering og risikohåndtering i relation til ansvar for egen og gruppers sikkerhed.

Studieoversigt: Modul 1: Danmark-Island – sep/okt Kyst, Kulturlandskab og fjeld Modul 2: Sverige – dec/jan Skov og is Modul 3: Norge – feb/mar Vinterfjeld og vinterskov Modul 4: SDU Bachelorprojekt

Modul 1: Danmark-Island – sep/okt -Praksis elementer Havkajak og Smakkejolle Havkajak og Smakkejolle Vandreture og Varme kilder Friluftsliv til Hest Cykeltur og Adventurerace

Modul 1: Danmark-Island – sep/okt Teknik og sikkerhed med havkajak eller sejljolle (smakkejolle) Formidling og pædagogik med havkajakken eller sejljollen som redskab Friluftslivets historiske udvikling i Danmark Friluftspolitik, naturforvaltning og friluftsorganisationer i Danmark Danskernes friluftsliv – deltagermønstre i hverdagsfriluftslivet Nye trends i dansk friluftsliv bl.a. Adventureracing Friluftsliv på cykel – en rejse gennem landskabet Island: Fjellvandring Badning i varme kilder Miljøspørgsmål og forvaltningspolitik Natursyn i et historisk perspektiv Friluftsliv og resocialisering af utilpassede unge Anvendelsen af den islandske hest: Fra uundværlig arbejdskraft til turistattraktion. Friluftsliv på hesteryg.

Modul 2: Sverige – dec/jan -Praksis elementer Langtursskøjter Friluftsliv i skoven

Modul 2: Sverige – dec/jan Friluftsliv på is med materialekundskab og sikkerhedsaspekter Bynært friluftsliv, teori og praktik Friluftsliv i skoven i et svensk perspektiv Udendørspædagogik Natursyn, miljø og sundhed Kulturelle, historiske, forvaltningsmæssige, politiske samt pædagogiske perspektiver på svensk friluftsliv

Modul 3: Norge – feb/mar -Praksis elementer Vinterskov Vinterfjeld

Modul 3: Norge – feb/mar Turplanlægning for længere vinterture. Sikkerhed, ansvar, tur etter evne Orientering og sikre vejvalg Snekendskab, sneskred, kammeratredning, transport av skadet Skifærdigheder Ly og lejr i vinterskov og på vinterfjeld: Bygg og bo i snø Klær og utstyr Hygiejne og førstehjælp Natur og kulturlære, Vejlederlære: Turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, didaktikk og ledelse knyttet til vinterfriluftsliv Friluftsliv i Norge: Kulturelle, politiske, forvaltningsmesseige og pedagogiske forelesingstema

Økonomi Ekstraudgifter i forbindelse med modul 1-3 bl.a. transport, overnatning og leje af specieludstyr. Udgifter til fortæring regnes ikke som ekstraudgifter. Estimerede ekstraudgifter for studieåret 07/08: Modul 1: Danmark – Island 4500kr Incl. transport under afviklingen af modulet (herunder fly tur/retur til Island) Modul 2: Sverige 1500kr Inklusiv transport under afviklingen af modulet Modul 3: Norge 1500kr I alt 7500kr Den studerende skal selv medbringer nødvendigt personligt udstyr, herunder kompas, beklædning, fodtøj, sovepose, rygsæk og fjeldskiudstyr. Den studerende har mulighed for at ansøge Nordplus om midler til dækning af udgifter i forbindelse med studiet i Nordisk Friluftsliv. Ansøgningsfristen er 15marts.

Optagelseskrav Det generelle adgangskrav til studiet er 2 års grunduddannelse på universitetsniveau i idræt, friluftsliv eller andre studieretninger. Yderligere adgangskrav til de enkelte moduler er: Modul 1: Den studerende skal være i god fysisk form og kunne svømme minimum 500 meter. Modul 2: Den studerende skal være i god fysisk form og kunne svømme. Desuden kræves erfaring med friluftsliv i skov og havmiljø. Modul 3: Studenterne skal være i god fysisk form og have grundlæggende skifærdigheder(langrend/fjeldskiløb).

Optagelsesprocedure Ansøgningsprocedure: Den studerende skal gæsteindskrive sig ved hver modulansvarlig uddannelsesinstitution. Optagelse foregår via ansøgningskema og motiveret ansøgning. Links til relevante ansøgningsskemaer og procedure for optagelse fås ved henvendelse til Nordisk Friluftslivs fælles studiekoordinator Jens Øyås på: jrasmussen@health.sdu.dk Modul nr. 1 /Danmark-Island. Modulansvarlig institution: Syddansk Universitet, Odense Ansøgningsfrist: 15april Modul nr. 2 /Sverige. Modulansvarlig institution: Gymnastik- och idrottshögskolan, Stockholm Modul nr. 3 /Norge. Modulansvarlig institution: Høgskolen i Telemark, Bø.

Grib chancen!!