JONAS FRYKMAN. SKOLE IKKE-SKOLE JONAS FRYKMAN: OM AT GØRE EN FORSKEL, DER GØR EN FORSKEL; DEN MODERNE SKOLENS FRAVÆR AF TRANSPARENS FRIHED TVANG.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
Gammelheds-Philosophy
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Roskilde Tekniske Skole
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
At være magtesløs med den magtesløse
Er mit barn klar til skolestart ?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Å.
”Kaldet til kærlighed”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden?
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvad gør livet så værdifuldt
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Niveauer for læring i organisationen
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
1.Lektion: Identitet i forandring
Frivillighed på kommando findes ikke
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Forskelighed i dialog Partnere i politik Muligheder og udvikling.
SOCIALØKONOMISK - ”POLLE FRA SNAVE” VESTFYN 2 SPOR PR. ÅRGANG.
Blondinen og den manglende 710. En blondine går ind i en autoforhandlers show- room og henvender sig til en af medarbejderne ”har du nogen 710 til salg.”
Elevernes undervisningsmiljø på Knabstrup skole 4-6 klasse.
Om realisme. Realismebegreber ● Ligesom med modernismen er der mange bud på hvad realisme er, og folk taler ofte om forskellige ting, selvom de alle taler.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Skrivekursus 1.e ..
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Produkt 7 IT- didaktisk design Jonas, Michael og Helena.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Camilla Kring, PhD Feut. Camilla Lohmann, Skuespiller Hvad er balance?
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Kære Joyce og Mads en lille rapport om den søde hundehvalp Søs.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Klassesamtale om resiliens
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Hvad gør livet så værdifuldt
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Alletiders Jul ! Tider går Tider skal komme Tid der var
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

JONAS FRYKMAN

SKOLE IKKE-SKOLE JONAS FRYKMAN: OM AT GØRE EN FORSKEL, DER GØR EN FORSKEL; DEN MODERNE SKOLENS FRAVÆR AF TRANSPARENS FRIHED TVANG

SCENARIE 1: 1950

SCENARIE 2: 2006 SAMFUND SKOLE SAMFUND SKOLE fravær af regler, traditioner, ritualer skolens sprog = hverdagslivets sprog

tidligerenu Spilopper er for sjov; De er ofte kollektive; De får regler til at blive synlige og skaber åndehuller Elever mod lærere Tegnestiften på Lærerens stol Læreren = systembærer (elev)Skænderier er for alvor; De er ofte individuelle Regler er kontekstuelle og ændrer sig hele tiden Elev mod elev mod lærer mod elev tegnestiften på hinandens stole Læreren repræsenterer sig selv det handler om grænser og fravær af grænser

Frykmans pointe er, at der ikke længere laves sjov i skolen – og dette kunne kun lade sig gøre fordi skolen var en alvorlig ting (og sjov/humor fungerede som en ventil) – dagens skole er ikke alvorlig for eleverne, hvorfor de heller ikke lave sjov med den for at overskride grænser, men lave sabotage eller slås indbyrdes

skolens arena er afdramatiseret ½

Tidligere; skolen for skolens skyld; Man lærte at gå i skole og bliver til NOGET I dag er projektet skole utydeligt for eleverne og man skal blive til NOGEN (selvom ingen hjælper en hermed); Frykman (s.94) lægger stor vægt på distancen mellem lærer og elev; han taler om electricitet; den er nu forsvundet som en konsekvens af informalisering

Hvad har vi tabt? Elevens krav på at se en mening med handlinger og strukturer (hvad går det her ud på?); At få lov til at være noget og ikke nogen hele tiden; Skolen var før lagt for had – i dag er den blot ingenting (s.100) (se side 102slut)