Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At bruge disse to ord rigtigt
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Det moderne gennembrud
Læsning..
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
KREATIV FOTO 4 MENNESKER LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Å.
Danskfaglig metode anvendt i litterære tekster
Børnelitteraturen – genrer og æstetik
DET MODERNE GENNEMBRUD
Det moderne gennembrud
Om digte.
Charlotte, Patricia, Ricka og Mads H.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Procesværktøjer.
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Henrik Pontoppidan og Martin Andersen Nexø
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Kanonforløb 2qy.
ROMANTIKKEN Eksistentialismen.
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær.“
NORDKRAFT Jakob Ejersbo 2002
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Eksamensoplæg Tendenser i samtiden.
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Verdens værste bødler Sagprosa.
Læsning.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Reklamefilm Analysemodel.
C. V. Jørgensen Signe, Andreas, Oliver og Christian
Begreber fra perioden Billedsprog/virkemidler
Om realisme. Realismebegreber ● Ligesom med modernismen er der mange bud på hvad realisme er, og folk taler ofte om forskellige ting, selvom de alle taler.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Af Christina Hesselholdt. Genre n Christian Hesselholdt betegner sin bog som en samling af fiktioner om en barndom.
Feature Dansk.
Jagten på den gode børnebog
Narratologi og yada yada 1.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Adam Oehlenschläger ( ).
HERMAN BANG. HERMAN BANG BLEV FØDT DEN 20. APRIL 1857 OG DØDE DEN 29. JANUAR HERMAN BANG VAR EN DANSK KRITIKER, FORFATTER OG JOURNALIST. ALLEREDE.
Herman Bang.
Narratologi og yada. Søren Ulrik Thomsen: ”Vent” I kaffebaren med cigaret og cola i frost over fodgængerovergangen i biografens dybrøde foyer i flugt.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
FAGLIGE LÆSNINGER I NATURFAGENE Jørgen Haagen Petersen
Lavet af Christian, Thomas og Tobias
Lav en fugle-folde-bog
©Abduktiv undervisning og læring
© SKAT – for de finansielle uddannelser, Henrik Steen Andersen m. fl
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
Brikker til litteraturhistorien
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
Tekst og Tegn - om kurset, eksamen, om skriftsprogsnorm,
Digtanalyse: Henrettelsen
Novelleanalyse introduktion.
MANUAL TIL BRUG VED TEKSTANALYSE:
Præsentationens transcript:

Læsekogebog - og navn på realismen

Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og hvad må vi antage? Hvad karakteriserer tekstens poetiske sprog - hvordan bruger teksten den poetiske funktion? (Rim, rytme, gentagelser...) Hvor og hvornår foregår teksten? Hvordan forholder teksten sig til andre tekster, til historien og til litteraturhistorien? Hvordan er forholdet mellem teksten og dens paratekster, er der lyriske paradokser, trækker den på klassiske figurer? Er teksten hovedsagligt politisk, eksistentiel, psykologisk, poetologisk eller noget helt andet?

Prosa Hvor og hvornår foregår handlingen? Hvordan er tekstens komposition? Karakteriserer tekstens fortælleposition ● Er fortælleren i teksten eller står han udenfor? Hvordan er han knyttet til teksten? Hvilke(n) af karaktererne følger fortælleren. Ved fortælleren mere, mindre eller det samme som karaktererne? ● Er der medsyn eller bagudsyn, dvs. fortæller fortælleren om noget, der er hændt eller om noget der sker her og nu. ● Hvordan er fortælletempoet? ● Fabula og sjuzet Hvordan skabes der sammenhæng i teksten? Er der gentagelser? Det kan være ord, vendinger, situationer eller handlinger. Bliver handlingen foregrebet (foreshadowing)? Hvordan forholder teksten sig til andre tekster, til historien og til litteraturhistorien? Hvilken genre tilhører teksten? Bruger teksten underliggørelse, er teksten humoristisk, bruger den effekter (virkelighedseffekt, suspense, erotik) eller trækker den på klassiske figurer? Hvad karakteriserer tekstens poetiske sprog - hvordan bruger teksten den poetiske funktion? Hvordan er forholdet mellem teksten og dens paratekster, Er teksten hovedsagligt politisk, eksistentiel, psykologisk eller poetologisk?

Dansk realisme ● Herman Bang ● Henrik Pontoppidan ● Martin Andersen Nexø ● Hans Kirk ● Anders Bodelsen ● Christian Kampmann ● John Nehm ● Jan Sonnergaard ● Jakob Ejersbo ● Helle Helle (af og til)

To gode artikler om realisme Holmgaard, Jørgen: ”Narrativ kausalitet”. I: Holmgaard, Jørgen [red.]: Gensyn med realismen. Aalborg Stounbjerg, Per: ”Tilforladelighed og underliggørelse. Om realismen”. I: Iversen, Steffen (m.fl.): Om som om. København 2002.

Realisme og historien Måske bliver alt godt realisme med tiden.