Lærersamarbejde Erhvervsfag på htx op til 2004 Erhvervsfag erstattede et EUD-grundforløb til en bestemt EUD- uddannelse Eleverne skulle ved juletid beslutte.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
NGG.
Uddannelsesvejledning Musik & Teaterefterskolen 14/15
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
NGG.
Organisering af NV 2005 •Arbejdsgruppe nedsat efteråret 2004 •Arbejdsgruppen skal –udarbejde oplæg til organisering af NV –lave forslag til indhold af.
Fremtidens tekniske gymnasium
HTX – teknisk gymnasium
Roskilde Tekniske Gymnasium
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
NGG-INFO 1.
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Folkeskolereformen2014.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Introduktion til Access (Access, del 1)
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
NGG.
Fremtidens tekniske gymnasium
Valgfagsorientering 21. November 2011
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Gymnasiet (Stx)
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Sunds skole Evaluering
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Mød Aalborg Universitet
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
STX og idræt. Naturvidenskabelige: Matematik A, Fysik A, Kemi A, Biologi A og Bioteknologi A, Dansk A, Historie A andre kulturfag Samfundsvidenskabelige:
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Elevproduceret materiale Mulernes Legatskole 27. marts 2014.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
Naturfag.
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Velkommen til nye elever på AALBORG TEKNISKE GYMNASIUM
Præsentationens transcript:

Lærersamarbejde Erhvervsfag på htx op til 2004 Erhvervsfag erstattede et EUD-grundforløb til en bestemt EUD- uddannelse Eleverne skulle ved juletid beslutte om de ville fortsætte i gymnasiet eller på en erhvervsuddannelse

Erhvervsfag ændres i 2001 Erhvervsfag er ikke længere kun adgangsgivende til en EUD uddannelse Erhvervsfag defineres bredere end kun 1 branche og knyttes tættere til teknologifaget Elever der starter på htx forventes at tage en studentereksamen og videreuddanne sig

Teknologifaget Teknologi får en tydeligere profil som et gymnasialt fag med fokus på: Løsning af problemer i samfundet som kan løses med en teknisk løsning Projektarbejde Tværfaglighed Produkters indvirkning på miljøet Produkters indvirkning på samfundet Den naturvidenskabelige baggrund for et produkt Innovation – nye ideer, nye produkter BioethanolMaterialefasenProduktionsfasenBrugsfasenBortskaffelseTransport Materiale - Gær - Kartoffelskræller - Gæringsbeholder - Varmekilde - Destillationsapparat - Brændselscelle - Uproblematisk - Uproblematisk Energi - Varmekilde til opvarmning af gæringsprodukt for at aktivere enzymerne - Varmekilde til destillation- Uproblematisk Kemikalier - Enzymer - AMG - Viscozyme - Termamyl - Uproblematisk - Uproblematisk - Uproblematisk Andet----- MEKA-skema

nye tider for teknologi &erhvervsfag Fagene kan ikke længere kun rettes mod en branche Man skal arbejde med både: Værksteder Laboratoriearbejde (forsøgsserier) Service (er senere sløjfet igen)

Forandringen for undervisningen Før – 1 klasse, 1 lærer, 1 branche Nu – 1 klasse, 1 lærer, mange brancher – et helt erhvervsliv

Hvad gør vi nu ? Bekymringerne blandt de 5 -6 teknologilærere var: Undervisningsopgaver var stor – både el, maskine, service, kemisk produktion, levnedsmidler Uoverskueligt Kvalitet – hvordan skal jeg som kemiingeniør kunne undervise i elektroniske komponenter?

Idéen Vi laver et nyt princip: 1 klasse, 1 fag, flere lærere Du underviser min klasse i elektroniske komponenter og jeg underviser dine elever i miljøvurderinger MiljøvurderingAnbefalinger: I grillen er udarbejdet i nyudvundet stål, i stedet vil vi anbefale af anvende genbrugs stål da dette vil være mere miljørigtigt. Da udvinding af stål resultere i højere CO 2 udledning, end det vil gøre ved genbrugsstål. Dette vil medføre mindre tilførsel af CO 2 til drivhuseffekten, Til overfladebehandlingen vil vi anbefale at bruge varmebestandig maling, da det gør det muligt at bruge genbrugsstål, fordi at malingen afskyder varmen. Herved vil varmen på kullet ikke påvirke genbrugsstålet til at blive svækket i hårdhed.

Fordelene Der leveres undervisning på et højt niveau Eleverne kender flere lærere med forskellige ”specialer” – det er nemmere at finde hjælp til specifikke problemer Man udvikler redskaber til samarbejde, som kan udnyttes, når fag skal samarbejde Man vænner sig til at tilpasse sin planlægning til diverse projekter Undervisere der udvikler brænder for deres idéer og bliver gladere Det tværfaglige er blevet den akse, som meget drejer sig om

Udfordringer ved at arbejde flere lærere om en klasse i samme fag Jeg skal stole på, at mine kollegaer laver lige så god undervisning som mig Vi skal være helt enige om, hvad de forskellige lærere underviser i, hvornår for at kunne skabe sammenhæng for eleverne Teknologi skal ligge på samme tidspunkt i skemaet for en hel årgang, og der skal koordineres mellem årgangene. Skemaet bliver flydende. Det kan være svært for nye kollegaer at komme ind i et fasttømret team Det kan være svært at afprøve nye ideer

Udfordringer ved at arbejde flere lærere om en klasse i samme fag Når nye medarbejdere skal ansættes, skal man ikke blot kigge på formelle kompetencer – personen skal også have det rigtige ”speciale” fx være maskiningeniør I fagfordelingen er det et krav, at alle værksteder og laboratorier skal kunne dækkes Elever med diagnoser skal forholde sig til flere lærere i samme fag

VTG år 2014 Ledelsen definerer i henhold til bekendtgørelsens bestemmelser, hvilke fag der skal samarbejde hvornår – grundforløb, SO-samarbejdet (AT) Når nye projekter, der omhandler hele årgange fx grundforløbet, skal udvikles, søger man om at deltage i udviklingsarbejdet under ledelse af den pædagogiske leder Der skal til alle samarbejder udarbejdes en FIMME/projektbeskrivelse til eleverne, som er gældende for alle der skal arbejde med projektet. Der bør i alle projekter være en vis frihed for det individuelle, det studieretningstilpassede.

Et eksempel – grundforløbet på VTG 2014 Grundforløb og teknologi forløb for 1 htx Uge – – 24 Introtur Intelligente materialer Alle klasser Maskin Reklamer Tekst kompetence SPIL PAS + Basar PF prøve Studieretning starter 5 SO moduler ligger fordelt spredtPROCES Den særfaglige undervisning i teknologi starter 53 moduler + 10 til proces + 10 værkstedsmoduler + 6 moduler til projekt (sommer) FAG Teknologi: Tekstil og el Design Teknologi maskin Dansk engelsk kIT fortrinsvis dansk men også matematik, kemi, fysik Dansk, biologi, matematik Teknologi: proces kemi projekt for hele årgangen Teknologi + Andre fag Værksted 10 moduler Uge 12 Projekt Teknologi med nat fag Projekt studieretningsfag Teknologi B for 2 HTX UGE – Teori/projekt Værksted 10 moduler Teori/projektInterne prøverTeori/projekt Teknologi B eksamen starter eksamenTeknologi uge Mandag d. 11. maj afleveres 45 moduler + 10 værkstedsmoduler30 moduler skal placeres her med 15 – 20 i uge 19 Teknologi A ValgholdTeori/projekt Værksted 10 moduler VH + 2Y Teori/projekt Værksted 10 moduler 1 htx, 2Y + VH Teori/projektteknikuge De sidste moduler 57 moduler i løbet af skoleåret + 20 værkstedsmoduler 2YTeori/projekt Intern prøveTeori - projektstudieretningsprojekt 49 moduler + 20 værkstedsmoduler + 6 moduler i projekt