Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sundhed menneske og samfund
Advertisements

De øvrige kommunale samarbejdsmuligheder ….
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Beskæftigelsesregion
Statens Institut for Folkesundhed Risikofaktorer og folkesundhed i Danmark.
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Reform af førtidspension og fleksjob
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Hvordan kan resultaterne bruges i en kommunal sundhedspolitik
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Velfærd kontra fattigdom
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvem sagde udsatte? Den 8. februar 2012
Viden der virker Inge Steen Mikkelsen 21.nov. 08 Er der brug for en offentlig VEU-indsats? NCK-konference.
Hvad er telemedicin og hvordan fungerer det.
En faglig og effektiv misbrugsbehandling
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
2010.  ¤Opslagssider:  Find denne adresse:   Det officielle Danmarks hjemmeside - Statens Information - især med statistik. Oversigt over alle myndigheder.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Den Regionale LEAN Enhed
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Der var engang…………….. Broen til bedre sundhed Preben Cramon, sundhedsfaglig chef, overlæge Region Sjælland.
Orientering vedr. praksisplan Sundhedspolitisk dialogforum, KKR Nordjylland, 20. maj Rådmand Mads Duedahl, Sundheds- og Kulturforvaltningen, Aalborg.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
KL´s visioner for kroniske patienter
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste, forsørgelse, støtteordninger, mentorstøtte, bostøtte mv. Tove Kjeldgaard Socialrådgiver.
Serviceloven §50 Undersøgelse §52 mulige støtteforanstaltninger: Friplads i fritidsklub, ungdomdsklub o.l. Støtte i hjemmet Familiebehandling Aflastning.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Information om forløbsprogram for mennesker med psykisk sygdom og samtidigt misbrug.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN Oplæg på temadag om investeringsstrategier, v/ Mads Kromann Fog, direktør, mploy Den.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Rekruttering til Nyborg kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kolding kommune – er der et problem?
Rekruttering til Assens kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kerteminde kommune – er der et problem?
Rekruttering til Vejen kommune – er der et problem?
Rekruttering til Ærø kommune – er der et problem?
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
Dialog mod Vold som business-case
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode”
Dialog mod Vold som business-case
Præsentationens transcript:

Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt afkast af kundernes kapital Etableret i 1855 – Danmark siden 1998 Stort samfundsengagement gennem 160 år Pension handler ikke kun om engang i fremtiden, men om det liv du lever lige nu. Skandia er der for dig, når det betyder noget. Nemlig nu.

Livet lige nu Pension handler ikke kun om engang i fremtiden, men om det liv du lever lige nu. Skandia er der for dig, når det betyder noget. Nemlig nu.

Udenforskabets pris Skandia-modellen Peter Holm, vicedirektør Corporate Responsibility SIF 2015

Udenforskabets pris Hvad er udenforskab: Betegnelse for en gruppe mennesker, som socialt, helbredsmæssigt eller arbejdsmæssigt, er eller oplever at være uden for samfundet. Udenforskabets pris viser samfundsmæssige omkostninger som er forbundet med at hjælpe disse grupper af mennesker. Vi håber alle sammen, at det ikke er vores børn, som får et liv udenfor samfundet. Hvad det betyder i tabt livskvalitet og muligheder for børnene og deres familier, kommer vi aldrig til at kunne sætte tal på, men vi kan nu regne ud, hvad det koster os som samfund. Langt hen ad vejen ved vi også godt, hvad der skal til for at forebygge udenforskab, men desværre bliver tidlig forebyggelse ofte betragtet som en omkostning snarere end en investering.

Forsøg på en definition af udenforskab Udenforskab er betegnelsen for en gruppe af mennesker, som socialt, helbredsmæssigt eller arbejdsmæssigt, er, eller oplever at være, uden for samfundet. Udenforskabets pris viser de samfundsmæssige omkostninger, udover menneskelige, som er forbundet med at hjælpe disse grupper af mennesker.

Sociale investeringer tjener sig ind over tid Problemerne vokser sig først store over tid…. (både de menneskelige og de økonomiske) Så hvorfor gør vi ikke mere ved det? Vi er nødt til at se tingene i et længere perspektiv. Og ikke kun ud fra en politisk, økonomisk og forvaltningsmæssig virkelighed. Det kræver både nytænkning, anderledes investeringer og et opgør med de incitamentstrukturer der findes i dag.

Børnene i risikozonen Årlige fødsler (2010) 63.487 Stofmisbrug 276 Anbringelse uden for hjemmet 170 Mennesker med psykiske lidelser 134 Livsstilssygdom 251 Længerevarende offentlig forsørgelse 5.521 I alt 6.352 eller 10 % Kilde: CEBR (beregninger på registerdata fra Danmarks Statistik)

Kun 1/5 lykkes 1,8% (eller flere?) 8,2%

Det er prisen for, at 8,2 pct. af børnene i hver eneste årgang får et liv i såkaldt udenforskab. Det svarer til, at 4.929 børn ud af en årgang på 60.000 får et liv præget af eksempelvis længerevarende ledighed, misbrugsproblemer eller alvorlige psykiske lidelser. Det er problemer, der har enorme menneskelige omkostninger, men som også udgør en samfundsmæssig omkostning. Det er altså potentialet ved mere og bedre forebyggelse. (pr ungdomsårgang set over et livsforløb) Samlede kommunale udgifter budgetteret til folkeskoleområdet: 41,4 mia. kr. i 2014 (Kilde: KLs hjemmeside Udgifter til det danske sundhedsvæsen: Ca. 103 mia. kr. årligt (Kilde: Danske Regioners hjemmeside) 72.300.000.000 kr. Kilde: CEBR (beregninger på registerdata fra Danmarks Statistik)

Skandia har prioriteret at udvikle en model som sætter os i stand til at vise de langsigtede økonomiske effekter af forebyggende indsatser. Skandia-modellen Udviklet i samarbejde med:

Definition af målgrupper 1. Stofmisbruger (Lov om euforiserende stoffer, misbrugsregistret) 2. Anbragt uden for hjemmet (inkl. forebyggende foranstaltninger) (Lov om Social Service - BU) 3. Psykisk syg (International Statistical Classification of Diseases v. 10, ICD-10, F-diagnoser: F00 – F99 i LandsPatientRegistret – dvs. sygehus) 4. Livsstilssygdom (ICD-10, Z-diagnoser: Z72.0 – Z72.9) 5. Langvarig offentlig forsørgelse (Sygedagpenge, Revalidering, Ledighedsydelse, Øvrige uden for arbejdsstyrken, Førtidspension, Kontanthjælp, Arbejdsløs min. 3 år og størstedelen af året) 6. Normalbefolkning (Sammenligningsgrundlag)

Hvad kan Skandia-modellen bruges til? Redskab til dialog, prioritering og samarbejde på tværs ’Cost-benefit’-beregninger i forbindelse med konkrete tiltag Overblik over offentlige overførsler, tabt arbejdsfortjeneste mv. Opstille scenarier samt beregne forventet effekt af en indsats Bevidsthed om fordelingsnøgle mellem kommune, region og stat

Helhedssyn Normalbefolkning

Metode (under konstant udvikling) Omkostninger (registerdata 2010 - DST) Gns. beløb modtaget i kontanthjælp Gns. beløb modtaget i uddannelsesstøtte Gns. beløb per anbringelse Gns. beløb modtaget i sygedagpenge Gns. beløb modtaget i førtidspension Gns. omk. antal indlæggelsesdage (sengedage) Gns. omk. antal besøg ved almenlæge Gns. omk. antal besøg ved psykolog/psykiatrier Gns. omk. antal besøg ved vagtlæge Gns. omk. årsledighedsgrad (dage ud af 1000) Gns. omk. antal domme Tabte indtægter Gns. skatteindtægter som følge af indkomstskat

Metode (under konstant udvikling) Omkostninger ikke med i modellen: Ekstraomkostninger i kommuner/regioner/stat Administration, boligsikring, børnebidrag, huslejestøtte, misbrugsrådgivning mv. Tabte skatteindtægter som følge af andet end indkomstskat. Indirekte omkostninger fra familiemedlemmer mv.

I samarbejde med:

Hvad nu? Uddannelse af kommuner i anvendelsen Kommunale initiativer og samarbejde Opsamling af viden og erfaring Tilbud til organisationer Målet for Skandia er at vi bidrager til at se forebyggelse som en investering snarere end en omkostning. Vi ved det tager tid, men vi tror også på at tiden er rigtig. Lige nu. Bedre økonomiske og politiske incitamentstrukturer. Tungere investeringer i tidlige indsatser

Tak for opmærksomheden DD MMMM, YYYY