Jeg hedder …… og er indkøber i GLX.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til eBusiness
Advertisements

Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Markedsovervågning af byggevarer
FN-konvention, direktiver og standarder
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Fælles regional indkøbspolitik
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
UDBUD.
Danskernes Digitale Bibliotek Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 30
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Tillid Temadag for AMIR
Regionernes brug / tolkning af OIOUBL felter
EU's VOC-lovgivning Den første EU VOC-lovgivning: Direktiv 1999/13/EF fastsætter regler som begrænser industriprocessers emissioner af flygtige organiske.
Kulturministeriets Administrationscenter Orienteringsmøde: Rigsarkivet udbyder: ”Flytning af arkivalier fra nuværende magasinbygninger til magasinbygninger.
Fakta om regionens indkøbs- og udbudspolitik
Indkøbspolitik Esben Madsen, Indkøbs- og Logistikchef &
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Gladsaxe kommune Temamøde den 5. januar Lov om offentlige betalinger Lov 1203 Ikrafttræden 1. februar 2005 V/ Eric Tingleff.
Potentialevurdering.
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Tåstrup den 1. marts 2011.
Udbetaling af tilskud. Hvad er proceduren og hvad skal man huske Louise Ilum Sørensen NaturErhvervstyrelsen.
Historien om Fællesindkøb Fyn Lederforum september 2008.
NemHandel, OIOUBL og lovgivning
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Kommunale Parkeringsfonde
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Formål og indhold Det overordnede formål med forslaget er at medvirke til en bæredygtig produktion og forbrug ved at opsætte kriterier for god miljømæssig.
Strategiske mål – Verdens bedste indkøbsafdeling!
Nyt fra KMS Direktør Jesper Jarmbæk. Miljøministeriet.
Servicedirektivet Henrik Schramm Rasmussen, chefkonsulent 18.mar. 09 Servicedirektivet Det indre marked for tjenesteydelser.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
Skift af farvetema: 1.Vælg ’Design’ i PowerPoint menubjælken 2.Vælg ’Farver’ 3.Vælg ’farveskema’ SKI_GRØN eller SKI_BLÅ Indsæt nyt billede i format H 17,3.
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Indkøb og indkøbspolitik i en privat virksomhed
Krav og ønsker til e-handelssystemer ud fra et offentligt synspunkt Oplæg på møde i IKA’s brancheopmærksomhedsgruppe vedr. e-handel d. 30. november 2010.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
Danskernes Digitale Bibliotek. DDB Indkøbssamarbejde DDB’s indkøbssamarbejde står for fælles indkøb, administration og forhandling af alle digitale materialer.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Præsentation af Tina Karsberg Nygaard 40 år Arbejder til dagligt hos EUC Sjælland (Erhvervsskole) i Næstved som indkøber Primære ansvarsområder er indkøbsstyring.
Gode råd om indkøb 1.Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven 2.Brug allerede indgåede indkøbsaftaler 3.Bliv en del af et fællesskab 4.Konkurrenceudsæt.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
Økonomi i hverdagen - grundviden for medarbejdere i fsb.
DFFU, 9. juni 2010 Praktiske tiltag i relation til den nye lov om håndhævelse af udbudsreglerne v/chefudbudsjurist Karin Martinsen.
PRIMES Mærker i det nye EU udbudsdirektiv Præsenteret af.
Hvad er en rammeaftale/indkøbsaftale
Status for udvikling af standarder i relation til offentlige indkøb
Offentlige indkøb Samarbejde Tilbudsind-hentning Udbudsregler
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
Indkøb Ved AU.
Indkøb på AU.
Kontraktstyring og ledelsesinformation
Institutionernes erfaringer med møbelindkøb
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Projektordninger Revision, fejlrater, bilagskontrol
Kursus for administrative medarbejdere
Under udbudsgrænserne
Indkøb PÅ AU.
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
Bæredygtige indkøb i Gladsaxe Kommune
Indkøb.
Gode råd om indkøb Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven
Workshop for bilagsbehandlere
Præsentationens transcript:

”Hvordan handler man med Gladsaxe Kommune og hvordan ser indkøbspolitikken ud” v/ Pia Korning Jeg hedder …… og er indkøber i GLX. Jeg er glad for at jeg har fået mu- lighed for at præsentere indkøb i Glx. kommune

Organisering Indkøbsafdeling Indkøbsgruppe / grupper 300 decentrale indkøbende medarbejdere Central- og skatteforvaltning / rådhusafdeling Med øverste chef vicekommunaldirektøren Pr. 1. marts selvstændig afdeling under økonomidirektøren

Hvad laver indkøbsafdelingen ? EU-udbud Alm. Indkøbsaftaler / rammeaftaler Indkøb for administrationen Potentialet er ca. 700 mio. kr. Alle indkøb af : Varer Service- og tjenesteydelser Lejeaftaler leasingaftaler ca. 30 forskellige EU-udbud - 90-100 alm. indkøbsaftaler

Indkøbsregler EU’s udbudsregler direktiv Nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 Indkøbspolitikken fra 1999 – revideres i år Hvilke regler styrer så indkøbene ? Trådt i kraft her pr. 1. Januar 2005 Over 1.8 mio kr. for kontraktperioden (1.753.926 kr.) Derudover mange andre: Aftalelov Konkurrencelov Købelov Tilbudslov Offentlighedsloven Lov om social service

Ligebehandlingsprincippet Skal sikre at alle firmaer behandles lige Eet af de grundlæggende principper i EF-traktat Iflg. KS betyder dette at man ikke må favorisere firmaer alene på baggrund af deres tilknytning til kommunen. Og derfor står der ikke længere noget på hjem- mesiden om at ved lighed foretrækkes et lokalt firma. ”Indgåelse af kontrakter i medlemsstaterne på vegne af staten, regional e eller lokale myndigheder og andre offentligretlige organer er underlagt traktatens principper og navnlig principperne om fri bevægelighed for varer, fri etableringsret og fri bevægelighed for tjenesteydelser og de principper, der er afledt heraf, såsom principperne om ligebehandling, ikke-forskelsbehandling, gensidig anerkendelse, proportionalitet og gennemsigtighed… [Udbudsdirektivet] bør derfor fortolkes i overensstemmelse med såvel ovennævnte regler og principper — som traktatens øvrige bestemmelser.”

Gladsaxe Kommunes Miljøvenlige indkøbspolitik www.gladsaxe.dk søg: indkøbspolitik MILJØVENLIG indkøbspolitik er udarbejdet med baggrund i en aftale mellem miljøministeren, KL og Kommuner og Amter om, at alle offentlige Inst. skal udarb. en Grøn indkøbspolitik Skal bidrage til at vi løser opgaverne med så Lille en belastning af miljøet som muligt Og skal støtte den miljøbevidste del af markedet Skal hurtigst muligt revideres

Overordnede mål for Miljøvenlig indkøbspolitik Sikre at love og regler overholdes Styre og koordinere alle indkøb af varer service- og tjenesteydelser, så der kan spares – både penge og tid Sikre at der inddrages miljømæssige hensyn ved alle indkøb Ad 1 har vi været igennem Ad 2 vha fælles indkøbsaftaler – for hele or- ganisationen – drages nytte af de fordele kommunen har ved at optræde som én stor kunde. Pga kommunens størrelse – ofte EU-udbud Ad 3 har vi været igennem

Efter hvilke principper indgås indkøbsaftaler ? Primært tager vi selv initiativ (indkøb el. forvalt.) Omsætningen der bestemmer om vi laver en aftale eller et udbud alm. Indkøbsaftaler ml. 200.000 og 1.8 mio. EU-udbud over 1.8 mio kr. for kontraktperio- den Kontakter relevante firmaer Sætter henvisn.annonce i lokalavis Annonce på hjemmesiden Leverandører henvender sig – vi gemmer henvendelserne.

Forudsætning for indkøbsaftale med kommunen Tro- og Love-erklæring Og vægtes højt E-faktura og elektronisk varekatalog (hvis relevant / muligt) Udover krav til varen/ydelsen så skal der foreligge en ”Erklæring om ubetalt forfalden gæld til det offentlige iht. lovbekendtgørelse nr. 336 af 13.maj1997” Elektronisk faktura vægtes højere end ”læs ind”, for der skal vi indtaste data manuelt.

elektronisk indkøbssystem Kommunen benytter et elektronisk indkøbssystem RAKAT Hvis elektronisk varekatalog kan der sendes en Elektronisk ordre til firmas ’postkasse’ Og giver mulighed for at ordren kan vendes til en faktura. Kræver at Fordele Udover interne bogføringsmæssige fordele Aut. EAN-nr. Rekv.nr.

MÅL med digitalisering Arbejdsprocesser digitaliseres - indkøbshåndbog / ordrebestilling - faktura, attestering, anvisning, kontering og betaling Understøtte indkøbspolitik - brugen af indkøbsaftaler - statistikker - dokumentation af grønne indkøb

FORDELE Administrative lettelser Finansielle fordele: - lavere procesomkostninger - ekstra rabat - betaling til tiden - reducering af antal leverandører - målrettet styring af likviditet Højere informationsniveau om indkøb og disponeringer