FREMTIDENS FYSIKSTUDENTER DFS Debatmøder – april 2007
Overordnede pejlemærker Studieretningsgymnasiet Menu i stedet for buffet Fra elev til student Organiseret flerfagligt samspil Mellem studieretningsfag På tværs af fakulteter (almen studieforbered.) Kompetencer snarere end pensum Decentralisering Mindre regelstyring, lokalt råderum Ressourceomfordeling
Studieretninger og fagniveauer Cobligatoriskstudieretning Bvalgfag A
Studieretninger Hver skole sin profil (studieretninger) matA – fysB – kemB el lign pligtig Typiske fysikstudieretninger matA – fysB – kemB matA – fysA – kemB Typisk naturfaglig studieretning matB – bioA – kemB (og fysC)
Prognose Måske data ultimo april 07 Sommer 08 Kombination matA–fysB–kemB fremgang Fysik A – nogenlunde uændret Fysik B – signifikant fald Sommer 09 Kombination matA–fysB–kemB fremgang
Karakteristik (fysik A) Mindre fælles kernestof - Elektriske og magnetiske felter - Klassisk stråleoptik - Ideale gasser Bedre blik for faget uden for skolen Fysik i det 21. århundrede Samarbejde med virksomhed/institution Klarere vægt på faglige forklaringer
Problemfelter (fysik A) Dybden i det skriftlige arbejde Fra fysikB til fysikA Storebror (matematik)
Proces Ekstern evaluering FysikC gennemført FysikB og FysikA følger Ministerens følgegruppe Kathrine Richardtson, Ove Poulsen og Uffe Gravers Petersen Politisk stillingtagen Om nødvendigt justering
Hvad gør vi? Samarbejde om en god studiestart Gør fysikundervisningen bedre