FREMTIDENS FYSIKSTUDENTER DFS Debatmøder – april 2007

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
Advertisements

Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Bestyrelsens beretning 2006 Samfundsfag og reformen.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Institut for Naturfagenes Didaktik
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Grundforløbsevaluering elever 2006/ elevsvar 2007/ elevsvar 2008/ elevsvar 2009/10 – 160 elevsvar.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
HTX – teknisk gymnasium
Roskilde Tekniske Gymnasium
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Temaer •Prøvefagsudtræk •Prøveplaner •Censorkorps •Friholdelser •Censurplaner •Klager •Snyd.
Internationalt møde - Højskolernes Hus 1. apr. 2014
Ledelsesrum af Ove K. Pedersen
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
”De nye fysikstuderende efter gymnasiereformen - DEN DOBBELTE UDFORDRING ” Debatmøde i Dansk Fysisk Selskab Aarhus d Oplæg Lars Brian Krogh,
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
AT - Viden i spil.
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Om meningsmålingers kvalitet
HVORFOR FAGLIGT SAMSPIL I GYMNASIESKOLEN? Søren Harnow Klausen Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning1.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Velkommen til orienteringsaften for Teknisk Gymnasium htx
Valgfagsorientering 21. November 2011
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Fagdidaktisk kursus i biologi
Gymnasiet (Stx)
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.
Hhx-konference 3. december 2008 hhx-reformens planlægnings- og organisationsudfordringer.
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Studievalgs- undersøgelse 2009 Et projekt gennemført som del af kurset Markedsanalyse på HD- studiet, Aalborg Universitet Carsten Stig Poulsen.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Studievalgsundersøgelse Foråret 2009 Et projekt gennemført som del af kurset Markedsanalyse på HD- studiet, Aalborg Universitet Holdet på HD Marketing.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Gymnasierådet 27. april 2009 Politisk aftale om justering af gymnasiereformen Ikrafttræden Forestående proces i Gymnasieafdelingen --- Ansøgertal 2009.
Elevproduceret materiale Mulernes Legatskole 27. marts 2014.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
10. kl. 9. kl. 10. kl. EUD (erhvervsudd) Færdig uddannelse – ”Udlært”.
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Faglig udvikling i praksis 2017
Fysik og Astronomi Fysiklærerdag, AU 24. jan Titeldias.
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
På stx og hf efter reformen
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Præsentationens transcript:

FREMTIDENS FYSIKSTUDENTER DFS Debatmøder – april 2007

Overordnede pejlemærker  Studieretningsgymnasiet Menu i stedet for buffet Fra elev til student  Organiseret flerfagligt samspil Mellem studieretningsfag På tværs af fakulteter (almen studieforbered.)  Kompetencer snarere end pensum  Decentralisering Mindre regelstyring, lokalt råderum  Ressourceomfordeling

Studieretninger og fagniveauer Cobligatoriskstudieretning Bvalgfag A

Studieretninger  Hver skole sin profil (studieretninger) matA – fysB – kemB el lign pligtig  Typiske fysikstudieretninger matA – fysB – kemB matA – fysA – kemB  Typisk naturfaglig studieretning matB – bioA – kemB (og fysC)

Prognose  Måske data ultimo april 07  Sommer 08 Kombination matA–fysB–kemB fremgang Fysik A – nogenlunde uændret Fysik B – signifikant fald  Sommer 09 Kombination matA–fysB–kemB fremgang

Karakteristik (fysik A)  Mindre fælles kernestof - Elektriske og magnetiske felter - Klassisk stråleoptik - Ideale gasser  Bedre blik for faget uden for skolen Fysik i det 21. århundrede Samarbejde med virksomhed/institution  Klarere vægt på faglige forklaringer

Problemfelter (fysik A)  Dybden i det skriftlige arbejde  Fra fysikB til fysikA  Storebror (matematik)

Proces  Ekstern evaluering FysikC gennemført FysikB og FysikA følger  Ministerens følgegruppe Kathrine Richardtson, Ove Poulsen og Uffe Gravers Petersen  Politisk stillingtagen  Om nødvendigt justering

Hvad gør vi?  Samarbejde om en god studiestart  Gør fysikundervisningen bedre