Øget engagement via ledelseskommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Kultur- og branchestudier
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Serverkonsolidering Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Strategisk kommunikation og muséer
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Fremtidens bistand - DIIS 21. januar FREMTIDENS BISTAND Er der et alternativ til Paris-erklæringen? Easterly om Sachs: ”An aid wall” har erstattet.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Ved Søren Rokkjer Hansen
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Standarder og ISO 9001 som ledelsesværktøj
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
C O N T R O L L E R F O R U M Kompetenceudvikling og læring i Danske Bank ”The ultimate competitive advantage lies in an organization’s ability to learn.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Informationsundervisning og læring i en global virksomhed
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
Projektleder og Virksomhedskonsulent Claus Bergman Hansen
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Informationsundervisning i en global virksomhed
Præsentationens transcript:

Øget engagement via ledelseskommunikation Marianne Wolff Lundholt, Lektor ved Institut for Design og Kommunikation, SDU & Anette Uldall, Kommunikationsrådgiver ved Danfoss A/S

Øget engagement via ledelseskommunikation Dagens program 8:00-8:05 Per Krogh Hansen, Institutleder ved Design og kommunikation: Velkomst 8:05-8:20 Marianne Wolff Lundholt: Relevansen af ledelseskommunikation og hvordan man som leder bliver en god kommunikator 8:20-8:55 Anette Uldall: Ledelseskommunikation fra et praktisk perspektiv

Baggrund Karriereforløb: 2001-2008: Ph.D og adjunkt, SDU 2008-2013: Kommunikationsrådgiver ved Danfoss A/S 2013- : Lektor (og konsulent), Institut for Design & Kommunikation, SDU Udbyder kommunikationstræning for ledere via SDU-Erhverv: http://www.sdu.dk/Efter_videreuddannelse/Korte_kurser/Ledelseskommunikation+i+praksis

Hvorfor ledelseskommunikation? ”Ledere anvender 80% af arbejdstiden på kommunikation” ”For at være en god leder, skal man være god til at kommunikere” ”Ledelse er kommunikation” ”Kommunikation er nøglen til god ledelse” Sammenhæng mellem kommunikation og ledelse

Effekten af en professionel tilgang til kommunikation Øget bundlinje: Organisations whose employees understand organisational goals deliver 24% higher shareholder returns (Watson Wyatt 2003) Øget produktivitet: Highly committed employees perform 20% percent better than disengaged employees (Corporate Leadership Council 2004) Øget engagement: Emotional engagement is four times more valuable than rational factors in driving employees’ effort (Corporate Leadership Council 2004) Fastholdelse af medarbejdere: Highly committed employees are 87 percent less likely to leave their organisations (Corporate Leadership Council 2004)

Ledelseskommunikation - hvordan? ”For at være en god leder, skal man være god til at kommunikere” ”Ledere anvender 80% af arbejdstiden på kommunikation” ”Ledelse er kommunikation” ”Kommunikation er nøglen til god ledelse”

”…hmm…en opgave, jeg som leder ikke kan outsource” Den direkte leder er den vigtigste kommunikationskanal

Erkendelsens time… Ledelseskommunikation: …ledelseskommunikation er en kompetence! Ledelseskommunikation: “Lederens evne til at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle kommunikationsopgaver i forhold til eksterne såvel som interne målgrupper i en specifik organisatorisk kontekst” (Lundholt & Hansen forthcoming)

(Kilde: Lundholt & Hansen forthcoming) Organisatorisk forståelse Kommunikationsfaglig viden og færdigheder Professionel forankring VIDEN FÆRDIGHEDER EVALUERING UDVIKLING Kender organisationens kommunikationspolitik Bruger organisationens kommunikationspolitik Kan evaluere sin egen brug af organisationens kommunikationspolitik Har en plan for at udvikle afdelingens forståelse af organisationens kommunikationspolitik Kender kommunikations-strategiske værktøjer Bruger de kommunikationsstrategiske værktøjer i praksis Kan evaluere sin egen brug af kommunikations-strategiske værktøjer Har en plan for at udvikle afdelingens kommunikationsfaglige viden og færdigheder Kan identificere egne/afdelingens kommunikationsopgaver Kan identificere egne kommunikations-kompetencer Kan evaluere egen brug af kommunikations-strategiske kompetencer Har en plan for at implementere kommunikationsstrategiske kompetencer i afdelingen Værktøjer Afdækningsværktøjer: Kommunikationsstrategisk kompetenceprofil Planlægningsværktøjer: Management Communication Tool Kit Evalueringsværktøjer: Rubrics Afdække og beskrive kompetencen Evalueringsværktøj, hvor vi kan evaluere på selve kompetence og ikke kun på, om medarbejderne føler sig godt informere (For det gør de jo aldrig) (Kilde: Lundholt & Hansen forthcoming)

…lederen har ikke nødvendigvis en kommunikationsfaglig baggrund! Hov, vent lidt… ”Bruger de kommunikationsstrategiske værktøjer i praksis” …lederen har ikke nødvendigvis en kommunikationsfaglig baggrund! Marts 2014

Marts 2014

Hvordan bliver jeg som leder en god kommunikator? ”Tilpas din kommunikation i forhold til din målgruppe” To afgørende elementer: Professionel planlægning Kommunikationsstrategi Marts 2014

Praksis – et klassisk eksempel Marts 2014

1. Planlægning Responsibility Target Timing Channel Objective Message Anticipated reactions

1. Målgruppe – reflektionsguide Forstå din målgruppe Målgruppe #1 Målgruppe #2 Målgruppe #... Modtagerens perspektiv Hvad ved de allerede? Hvad vil de gerne vide? Hvad tror de, at de ved? Hvad er nyt for dem? Hvad kan holde dem fra at gøre, hvad du beder dem om? Hvad er konsekvenserne for målgruppen? Dit forhold til målgruppen Hvordan er dit forhold til målgruppen? Er magtforholdet lige eller ulige? Hvordan er din troværdighed? Hvad er din målgruppes holdning til dig? Juni 2009

2. Kommunikationsstrategi Hvem kommunikerer vi med, med hvilket formål? Skaber overblik Skaber transparens Understøtter kaskadekommunikationen Marts 2014

Kernebudskaber Kommunikation er et væsentligt ledelsesværktøj Nærmeste leder er den vigtigste kommunikationskanal Ledelseskommunikation er en kompetence Effektiv kommunikation er kommunikation tilpasset målgruppen Marts 2014

Communication Training Anette Uldall, Danfoss

Agenda Background Training Outcome Still need for training De næste 20 min. vil jeg tale om hvordan vi i Danfoss Power Electronics har trænet lederne i Management Communication Tool Kit. Her er folderen i et lidt andet layout, men indhold er det samme som den folder I sidder med. Jeg vil også komme ind på hvordan vi måler effekten af træning og hvorfor det stadig er behov for træning.

Background New strategy in 2010 `Core & Clear´ New communication policy Challenge: We were to rethink communication Juni 2009

Danfoss Communication Policy Communication at Danfoss must be: Clear and to-the-point Trustworthy Relevant and timely. Danfoss tailors its communication to its target group A reflection of our respect for the people we communicate to and about Based on the desire for true dialogue Challenge: Managers were to communicate more professionally Krav til lederne Juni 2009

Rolling out communication training Developing Management Communication Tool Kit Developing the training material Back-up from the top management 4 pilots Rolled out world wide by communication advisors and HR Juni 2009

More than 400 managers trained worldwide Example from Power Electronics division: More than 400 managers trained worldwide - face to face and virtually De sidste 4 år har jeg trænet mere end 400 ledere i divisionen. Face to face – ledergrupper – hovedsageligt i USA, Danmark og Kina – ca 4 timers træning Og så har jeg trænet virtuelt, hvor vi bruger et e-learning system. Det er typisk ledere fra salgsselskaber, som jo sidder spredt i hele verden. Denne træning tager 2 timer. Jeg har trænet dem i at bruge værktøjet – både i enkelte cases men også som led i at etablere deres kommunikationsstruktur Alle topledere i divisionen har været igennem træning sammen med deres teams.

Training agenda Communication on the agenda – WHY? My communicative responsibility as a manager A communication exercise – Lego play Simple and efficient Tool Kit Case – plan and communicate Your communication structure Let’s tell a story Når jeg gennemfører træning, så kommer lederne igennem disse træningselementer Først en dialog om hvorfor kommunikation er vigtig og hvilken rolle de som ledere spiller, som Marianne også var inde på Dernæst sætter de ord på deres egen rolle og hvilket ansvar de har ift. kommunikation - og – meget vigtigt, de deler deres input med lederkolleger Så ta’r vi en lille lego-øvelse, for at de på egen krop mærker hvor svært kommunikation kan være – et team skal bygge en lego-model og de får kun instruktioner fra en leder via mobiltelefon. Det er ofte en øjenåbner for hvordan deres egne medarbejdere nogle gange er fortabt når de kommunikerer på et sprog de ikke forstår, i en sammenhæng de ikke forstår og via en kommunikationskanel som bestemt ikke er egnet til formålet. Dernæst gennemgår jeg selve kommunikationsværktøjet Og så får de en øvelse med en case, hvor de skal planlægge kommunikationen – den kommer vi tilbage til senere i dag De får også en øvelse, hvor de helt konkret skal arbejde med kommunikationen i deres område, så de går hjem med første udkast til en kommunikationsstruktur Og endelig har vi en dialog omkring hvordan den gode historie kan fremme kommunikationen – også her skal de finde frem til gode historier i deres område.

Management Communication Tool Kit – the 7 elements Who will receive the message? What do I want to achieve by sending the message? What is the key message? How can the target group be expected to react to the message? Which channel to choose? When should the message be conveyed? Who is responsible for developing and communicating the message? Target Group Anticipated reactions Respon- sibility Objective Message Channel Timing

Annual audits Evaluates the internal communication set-up and impact reveal hurdles to effective communication reveal gaps in the communication set-up identify best practices in order to share them across the division Result in action plan on ongoing improvements Employee Perceptions Surveys in Danfoss show whether or not we improve For at følge op på effekten af træning, gennemfører jeg hvert år en audit af den interne kommunikation, hvor vi tager udgangspunkt i medarbejdertilfredshedsundersøgelser, for at se om kommunikationen udvikler sig i den rigtige retning. Det er meget vigtige målinger, da det er medarbejdernes feedback – og de er jo målgruppen!! Vi ser også på kommunikationsstrukturen i de enkelte afdelinger og diskuterer behovet for træning. Vi har i år aftalt træninger og opfølgning på træning i alle afdelinger af divisionen, for omkring 100 ledere. Blandt andet skal jeg i oktober til Kina for at træne 45 ledere, og der er stor efterspørgsel og venteliste på de virtuelle træninger.

Benefits of training An easy-to-use tool Better planning and structure of communication Feedback from employees shows that it works – higher engagement Higher engagement = better results Så derfor… ja det nytter at træne ledere De får et værktøj, der er nemt at bruge til planlægning af kommunikation, de får bedre struktur på deres kommunikation og endelig så viser undersøgelser blandt medarbejdere at det virker!

Tak for i dag!