Er der behov for undervisning i demokrati og medborgerskab?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplysningstiden.
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Ove Korsgaard Professor Faculty of Arts, Aarhus Universitet
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
”Åndelige discipliner for disciple”!
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Oplæg på REUN årsmøde 2004 Hedvig Vestergaard
Teori-Praksis-holdning
Internationalt møde - Højskolernes Hus 1. apr. 2014
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Selvopfattelse.. STIGMA
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Har I hørt det? Mission er et must! Soma Biblia - en mulighed 
Unionsborgerskabet og retten til fri bevægelighed for personer
Demokrati og menneskerettigheder
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Dansen omkring handicapbegrebet
Danmark i en globaliseret verden
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Københavns Frikirke maj ”livslangt identitetsarbejde” at finde sig selv at skabe sig selv.
Fokus: Børn med udfordringer Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet Region Hovedstadens informationsmøde. 1. December 2010.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Uddrag af politiske principprogrammer
Lidelsens problem (teodicé)
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Danmark i EU og EU’s fremtid
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Revolution og Romantik
Realisternes territorium – magt og konflikter.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Reformation.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Føderalisme, intergovernmentalisme eller EU i flere hastigheder? Konference om EU's fremtid for undervisere på gymnasiale uddannelser Tirsdag den 27. september.
FIP-konference 8-9 marts 2017 på Gl
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Problem- and play- based Learning
Ligebehandling: principper og begreber
Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
International Federation of Library Associations and Institutions
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
v. Karen Bjerg Petersen, Lektor AU/DPU
Forskning i Teledialog
Hvad siger Bibelen om tro?
Hvem er du? Når alle er klar: Tryk på den karakter, du har valgt.
Præsentationens transcript:

Er der behov for undervisning i demokrati og medborgerskab? Ove Korsgaard Professor på DPU Aarhus Universitet

Statsborgerskab versus medborgerskab Status Rettigheder og pligter Juridisk Objektiv Et dansk pas Medborgerskab Identitet og sindelag Følelse af tilhørsforhold Psykologisk Subjektiv Et dansk hjerte

Medborger på flere måder Status Identitet Byborger medborger Statsborger medborger Unionsborger medborger Verdensborger medborger

Historiske og aktuelle eksempler på spænding mellem status og identitet Kristen og romersk statsborger Dansksindet og tysk statsborger Jøde og dansk statsborger Muslim og dansk statsborger Dansker og europæer

Unionsborger Unionsborgerskabet blev indført med Maastricht-traktaten i 1992, hvor det i artikel 8 hedder: "Unionsborgerskab har enhver, der er statsborger i en medlemsstat." Med Amsterdam-traktaten kom der følgende tilføjelse: "Unionsborgerskab er et supplement til det nationale statsborgerskab og træder ikke i stedet for dette" (artikel 17 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab).

Unionsborgerskab versus europæisk medborgerskab Status Rettigheder og pligter Juridisk Objektiv Europæisk medborgerskab Identitet og sindelag Følelse af tilhørsforhold Psykologisk Subjektiv

Juridisk set er vi borgere i tre ’riger’ Status som retssubjekt Følelsen af tilhørsforhold Statsborgerskab Rettigheder og pligter Højesteret Unionsborgerskab EU’s charter om grundlæggende rettigheder Den europæiske menneskerettighedsdomstol Verdensborgerskab FN’s verdenserklæring Den internationale straffedomstol National bevidsthed Følelsen af tilhørsforhold Samvittigheden dømmer Europæisk bevidsthed Global bevidsthed

A new narrative for Europe ”The truth is that if we are to unite we need common rules and institutions, but we won’t have real unity until we acknowledge a sense of belonging to a community which is bigger than the nation or the region, a sense of a shared European destiny which we are ready to work together to achieve”. Manuel Barrosso

Social poesi Den amerikanske filosof Martha Nussbaum fremhæver begrebet social poesi som en helt afgørende faktor for udvikling af demokratisk medborgerskab. Ifølge Nussbaum er en kognitiv indføring i statsborgerens rettigheder og pligter ikke tilstrækkeligt i et demokrati. Det er også nødvendigt ”at opbygge følelser, der støtter de politiske normer hos folk, som endnu ikke har tilsluttet sig disse eller ikke tilslutter sig fuldt ud (specielt børn og unge)”. Den opvoksende generation skal med andre ord udvikle en følelsesmæssig fornemmelse for vigtigheden af demokratiets politiske normer.

Fra stand til folk fra enevælde til demokrati Gud indstiftede standssamfundet ved at give sværdet til adelsmanden, scepteret til kongen, Bibelen til den gejstlige og plejlen til bonden. Forestillingen om at samfundsordenen var skabt af Gud var almindeligt udbredt i perioden. Enhver må kende sin plads og leve i overensstemmelse med den.

"Stændertiden er forbi, nu skal folketiden komme.” (1849) Adelsstanden Gejstligheden Borgerskabet Bønderne/almuen Det danske folk

Mythen der Nationen

Dronning Thyra Den lille Jellingesten Thyra ved Dannevirke

Dannebrog falder ned fra himlen 15. juni 1219

Niels Ebbesen ridder mod Randers 1. april 1340

Stavnsbåndets ophævelse 1788

Tilbagetrækningen fra Dannevirke Fremstødet ved Dybbøl

Folketiden er – muligvis – forbi! Ifølge professor Thomas Højrup lever mange danskere med den illusion, "at vi stadig lever i en "folketid", at det internationale system primært består af folk". Thomas Højrup: Dannelsens dialektik, 2002:584. Folketiden er forbi, nu skal der udvikles “a sense of belonging to a community which is bigger than the nation” – ifølge Barosso

The old narrative for Europe ”Peace and the promotion of democracy, freedom and respect for human dignity, collective solidarity and individual responsibility lie at the heart of European integration. Europe had to go through years of war and division before it was able to bring these values together”.

Aldrig mere Auschwitz

Denkmal Berlin

Det jødiske museum i Berlin

Holocaustmindesmærker i Wien og Budapest

Uden lærerne vil det aldrig lykkes Skolelæreren må betragtes som den demokratiske nationalstats faglærde folkeoplyser. Uden ham var det folkelige-nationale dannelsesprojektet aldrig lykkedes. I dag må gymnasielæreren betragtes som den centrale person i udvikling af ”a sense of belonging” til Europa. Uden ham/hende vil det europæiske dannelsesprojekt aldrig lykkes.

Er der behov for undervisning i europæisk medborgerskab? Ja! Ikke som et selvstændigt fag, men som et perspektiv i: sprogundervisning historieundervisning religionsundervisning litteraturundervisning m.v.