Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Aftale mellem regeringen (S og RV), V, DF, SF, LA og K om en reform af erhvervsuddannelserne,
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Dagsorden Kombineret Ungdomsuddannelse Vejledningsperspektiver Erhvervsrettet 10. kl. (EUD10) Økonomi Videre proces Side 2
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Kombineret Ungdomsuddannelse Side 3
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Målgruppe og visitation Side 4 Til unge, der ikke har tilstrækkelige forudsætninger for at gennemføre en erhvervsuddannelse eller en gymnasial ungdomsuddanelse. Afsluttet 9. eller 10. klasse (eller tilsvarende) under 25 år. Optag på max elever årligt. Et antal pladser til rådighed i hvert udbudsområde/UU- dækningsområde. Visitation/målgruppevurdering gennem UU
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fakta om kombineret ungdomsuddannelse Beskæftigelsesrettet Mulighed for at anvende uddannelsen som trædesten til fortsat uddannelse Toårig med på- og afstigningsmulighed Niveau 3 på NQF SU-berettiget Jobtitel: ”Erhvervsassistent” indenfor et beskæftigelsesområde Giver ikke dimittendrettigheder Side 5
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Indhold Realkompetencevurdering Forløbs- og uddannelsesplan (kontaktperson/vejleder) Særlige KU-fag udviklet til uddannelsen lokalt indenfor en fastsat ramme Erhvervstræning Fag fra anden uddannelseslovgivning: FVU, AVU, hf-enkeltfag Mindst 1 henholdsvis 2 fag på D-niveau Individuelle forløb, fx på højskole Organisering i en række beskæftigelsestemaer Side 6
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Pædagogik Klasse-og holdfællesskab Fag og læring i centrum Teori og praksis i anvendelsesorienteret undervisning Projekt- og værkstedskultur Undervisningsdifferentiering Kontinuitet i voksenrelationen: kontaktperson og vejleder Fast geografisk forankring Kompetence-/uddannelsesbevis Side 7
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Organisering og udbud Bredt sammensat institutionssamarbejde indenfor en geografisk afgrænset område (15-20 udbudsområder) Tovholderinstitution Samarbejde med private og offentlige virksomheder, organisationer, foreninger mv. Vægt på bredt sammensatte tilbud, samarbejde med det lokale arbejdsmarked og erfaring med institutionssamarbejde (fx garantiskolesamarbejde) Side 8
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Evaluering, følgeforskning og lovbehandling Evaluering efter 3 år med henblik på eventuelle justeringer Evalueres igen efter 5 år til brug for lovbehandling Lovforslag i 2020/2021 Følgeforskning med henblik på at vurdere uddannelsens effekt Uddannelsen ophører august 2021 med mindre andet besluttes De afsatte midler reserveres til et uddannelsestilbud til målgruppen Side 9
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Forår 2014 Information Lovarbejde, høring, vedtagelse Efterår 2014 Udstedelse af bekendtgørelse(r) Udbud af Kombineret Ungdomsuddannelse Etablering af institutionssamarbejder Valg af udbydere Forår 2015 Lokal udvikling af Kombineret Ungdomsuddannelse August 2015 Eleverne begynder på Kombineret Ungdomsuddannelse Implementering
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Side 11 Vejledningsperspektiver i aftalen om ”Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser” Steffen Jensen Vejledningskontoret
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Baggrund Finansieringen af Ungepakke 2 udløber med udgangen af 2013 I ”Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen” peges på: Fremrykket uddannelsesparathedsvurdering i 8. kl. Klare kriterier for uddannelsesparathed Forbedret Uddannelses- Erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering Analyse af UU-sektoren gennemført i foråret Regeringens udspil ”Faglært til Fremtiden” med fokusering af vejledningsindsatsen efterår 2013 Politisk aftale februar Side 12
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fokuseret vejledningsindsats til alle Kollektiv vejledning: bedre samspil med Uddannelse og Job Obligatoriske introduktionskurser af fem dages varighed til alle i 8. kl. Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Øget anvendelse af digitale vejledningsværktøjer Forbedring af ug.dk Styrkelse af eVejledning Ændring og forbedring af optagelse.dk Praksis med individuel og gruppebaseret vejledning til elever uden særlige vejledningsbehov ophører Omstillingspulje Side 13
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Forbedret vejledningsindsats til elever med behov for det Målrettet indsats efter UPV i 8. kl. til de ikke-uddannelsesparate i samarbejde med skolen Skoleindsats Vejledningsindsats Obligatorisk brobygning i 9. kl. Øget anvendelse af gruppevejledning Side 14
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Videreførelse af Ungepakke 2 Bortfald af særlige kommunale tilbud til årige Uddannelsesparathedsvurderingen fortsætter med væsentlige ændringer Fortsætter med justeringer: Tilpasning af 20/20 modellen til den nye grundforløbsstruktur Introduktionskurser gøres obligatoriske Vejledningen i overgangen Fortsætter uændret eller med små justeringer: Pligt til uddannelse, beskæftigelse eller andet for årige, og kommunen skal følge op herpå eVejledning Ungedatabase Bortfald af vejledning fra 6. klasse Afskaffelse af gennemførelsesvejledning EUX, produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse og befordringstilskud til årige Side 15
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Samarbejde med jobcentrene UU får mulighed for at give vejledning til unge på offentlig forsørgelse op til 30 år Henvist fra og finansieret af jobcentrene Side 16
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Indsats over for unge uden for grundskolen og 10. kl. Individuel vejledning erstattes delvis af gruppevejledning Unge uden ungdomsuddannelse op til 25 år, som er i fuldtidsbeskæftigelse, skal ikke længere opsøges af UU Side 17
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Forbedret Uddannelses- og Job- orientering Nye fælles mål for Uddannelse og Job Formålet med Uddannelse og Job skærpes Fokusering af Uddannelse og Job i udskolingen med udfordring af elevernes valg Bedre samarbejde mellem skolen og UU’erne – inddragelse af UU vejledere Der udarbejdes eksemplariske, praksisorienterede undervisningsforløb Side 18
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Adgangskrav til erhvervsuddannelserne Tre hovedveje til at påbegynde en erhvervsuddannelse: Mindst 02 i gennemsnit i hhv. dansk og matematik ved de afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse. Elever med en uddannelsesaftale. Elever med anden ungdomsuddannelse, hvis niveauet i dansk og matematik er opnået Kravene gælder også ved optagelse på grundforløbets 2. del De faglige udvalg kan indstille undtagelse herfra for enkelte uddannelser, hvis særlige forhold gør sig gældende Side 19
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Uddannelsesparatheds- vurderingen i 8. kl Elever i 8. kl. vurderes automatisk foreløbigt uddannelsesparat, hvis Gennemsnit af alle karakterer er mindst 4 og Skolens lærere har vurderet, at eleven har de nødvendige personlige og sociale kompetencer (sker i elevplanen) 70 pct. opfylder umiddelbart kriterierne og yderligere ca. 10 pct. efter en nærmere vurdering De ca. 20 pct. ikke-uddannelsesparate får en særlig vejlednings-. og skolemæssig indsats, herunder obligatorisk brobygning i 9. kl. Kriterier for personlige og sociale kompetencer: Fx mødestabilitet, motivation, selvstændighed, ansvarsfuldhed, samarbejde, social ansvarlighed Side 20
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Uddannelsesparatheds- vurderingen i 9. kl. Elever i 9. kl. vurderes uddannelsesparat til en erhvervsuddannelse, hvis Opfylder adgangskravet mindst 2 i matematik og mindst 2 i dansk Vurderes at have de nødvendige personlige og sociale kompetencer Elever i 9. kl. vurderes uddannelsesparat til en gymnasial uddannelse efter de hidtidige regler Elever i 10. kl. vurderes på samme måde Side 21
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Proces fra UPV til optagelse Elever, der er vurderet uddannelsesparate til eud: Hvis adgangskravet opnås ved 9. kl. prøven: Eleven optages Hvis adgangskravet ikke opnås ved 9. kl. prøven: Eleven får tilbudt optagelsesprøve på erhvervsskolen primo juli Elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate til eud: Hvis adgangskravet opnås ved 9. kl. prøven: Eleven revurderes af erhvervsskolen ved en samtale primo juli (som i dag) Hvis adgangskravet ikke opnås ved 9. kl. prøven: Eleven får tilbudt optagelsesprøve på erhvervsskolen primo juli Adgangsbegrænsede erhvervsuddannelser – først ved grundforløbets 2. del Elever, der søger optagelse på en gymnasial uddannelse Som i dag Side 22
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Side 23 Optagelsesprøve til erhvervsuddannelserne Unge, der ikke opfylder adgangskravet (mindst 2 i dansk og i matematik), får tilbudt en optagelsesprøve på erhvervsuddannelsen Prøven består af En faglig test i dansk og matematik Testen er tonet af en erhvervsfaglig retning, og skal sikre at kravene til bestået dansk og matematik er i overensstemmelse med de formål og krav, som ækvivalerer 9. klassesprøven centralt stillede opgaver, som sendes i et givet antal til skolerne, og et centralt censorkorps Et interview/samtale med ansøger afdække specifikke faglige potentialer og stærke personlige og sociale kvalifikationer, og i øvrigt vurderes at have de nødvendige kvalifikationer Dispensation fra adgangskravet i helt særlige tilfælde
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Logistik ved optagelsen Folkeskoleprøverne i dansk og matematik afholdes først blandt alle prøver - og bedømmes først med separat meddelelse til skolerne Optagelsesprøverne på erhvervsskolerne afholdes primo juli - og bedømmes i løbet af en uge UU får besked om de elever, der ikke består vejledning / anden uddannelse Side 24
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Forsøg med faglige (sommer)kurser For elever fra 9. og 10 klasse, der ikke helt er kvalificerede til erhvervsuddannelse er motiverede for at opnå kvalifikationerne Forsøg med sommerkurser i 15 kommuner eleven får en betinget optagelseskontrakt til eud op til 4 ugers sommerkursus i dansk og matematik afsluttes med faglig prøve på erhvervsskolen (som optagelsesprøven) forsøg i 15 udvalgte kommuner over 2 år 15 kommuner udvælges efter udbud Krav til indhold og organisering af kurserne Modeller for sommerkurserne skal variere, så der kan opsamles erfaringer Undervisningsministeriet opstiller succeskriterier, kvalitetsmål og effektmål Side 25
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ansvar for uddannelsesplaner UU-skolerEfterskoler, frie skoler UP eleverIkke UP-eleverUP eleverIkke UP-elever 9. klasseElev/forældreUUElev/forældre ->10. kl.: Skolen ->Andet: UU 10. klasseElev/forældreUUElev/forældreUU
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" EUD 10 Erhvervsrettet 10. klasse-tilbud for unge, som ikke opfylder adgangskravene eller er usikre på, om en eud er det rette Skal tilbydes af kommunerne. Den alm. 10. klasse ændres ikke. Obligatorisk del: som alm. 10. kl. dog visse dele målrettet erhvervsuddannelserne 6 ugers obligatorisk brobygning til erhvervsrettet ungdomsuddannelse Hele den valgfri del skal introducere til erhvervsuddannelserne Krav om samarbejde med en erhvervsskole i 30 pct. af undervisningstiden.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Overgangsordninger Uddannelsesparathedsvurdering 2014/15: 9. og 10. klasse skal behandles efter de hidtil gældende regler 8. klasse skal behandles efter de nye regler Uddannelsesparathedsvurdering 2015/16: 10. klasse skal behandles efter de hidtil gældende regler 8. og 9. klasse skal behandles efter de nye regler Brobygning 2014/15: 9. klasse er omfattet af gældende ordning Side 28
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Økonomi i vejledningsudspil (fra aftaletekst) Side 29 Provenuvirkning ved samlet forslag om bedre og mere omkostningseffektiv vejledning og prioriteret videreførelse af Ungepakke II Mio. kr., 2014-pl Tidligere og mere objektiv UPV heraf automatisering af UPV heraf redefinition af elever med særlig behov Klarere snitflader mellem jobcentre og UU-centre Prioriteret videreførelse af UPII Øvrige opgavetilpasninger heraf delvis erstatning af individuel med gruppevejledning heraf ophør af individuel og gruppebaseret vejledning mod elever uden behov Pulje til omstilling25 I alt
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Økonomi i vejledningsudspil 2014Fuldt Indfaset 2017ff Mio. kr., 2014-plKommunalStatsligKommunalStatslig 1. Tidligere og mere objektiv UPV heraf automatisering af UPV heraf redefinition af elever med særlig behov ”Bortfald af opsøgende forpligtelse for årige i beskæftigelse” Prioriteret videreførelse af UPII Øvrige opgavetilpasninger heraf delvis erstatning af individuel med gruppevejledning heraf ophør af individuel og gruppebaseret vejledning mod elever uden behov Pulje til omstilling250 0 I alt Samlede udgifter i alt Side 30
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Videre proces Lovforslag udarbejdes og sendes i høring Orienteringsmøde under høringen Bekendtgørelser udarbejdes med inddragelse af relevante parter og sendes i høring Orienteringsmøde under høringen Ikrafttræden 1. august 2014 Roadshow august - september Side 31
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Spørgsmål