VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag 2014 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Amsterdam vestlige bydel 90 % med fremmed baggrund store sociale problemer i bydelen kriminalitet, optøjer og dårlige uddannelses- forhold computer clubhouse.
Emne: Kirke og gudstjeneste
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Kundeværdi.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Henrik Halkier, STATEN I PROVINSEN Nye potentialer? 1.Centraliseringens logik 2.De/centralisering: Bredere perspektiver 3.Decentralisering.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Inquiry based science education
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
Relationer – Omgangstone
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Procesværktøjer.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Inquiry Based Science Education - IBSE
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den Regionale LEAN Enhed
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Store IT- innovationer (SITIN) TØ6. Dagens program Overordnet feedback til OO2 Øvelse til kap. 10 Mine projekter Ugens opgave/OO3 Individuel feedback.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? VELKOMST OG INTRODUKTION Miljøvurderingsdag
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Klik på nummerne i den rigtige rækkefølge
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Skolenetværk Tidligere – Skolenetværk/følgeforskning samlet Nu – adskilt i to dele Vi har forskellige interesser i projekterne Følgeforskningen - generaliseringer.
Hvad er det gode skolelederliv?
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
Tilgang 2: Få fat i forældrene Mange børn får (mere eller mindre) blide puf hjemmefra for at komme til FDF. Typisk har børnene store oplevelser, når de.
Korttårnet designkonkurrence CDIO-dagen 17. december 2015.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Virksomhedens udvikling
Hvad er det gode skolelederliv?
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Flere frivillige i foreningen
Idéudvikling.

Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Greater Copenhagen – Klar til Smart Vækst Smarte affaldsløsninger – seminar nr november 2017 Data drevne affaldsløsninger.
Innovation.
Analyse af arbejdsproces og faggruppernes bidrag
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Øvelse: Handlemuligheder
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter: Guide til interaktivt spil
v. Ursula Dybmose, formand for PASS Dialogmøder 2018
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
Værktøj: Check dine relationer
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag

Gruppearbejdet  Spørgsmålet for grupperne:  Hvordan kan kvaliteten af VVM redegørelser øges?  Vi antager:  At vi har et potentiale for at øge kvaliteten af VVM redegørelserne i forhold til i dag  At udfordringerne skal findes flere steder (i bl.a. VVM praksis, den politiske proces, ’kultur’ osv.)

Eksempler på udfordringer  Konkurrencen blandt rådgivere er steget og dermed presses prisen for VVM  Manglende politisk interesse og engagement  Manglende erfaringsopsamling fra VVM til VVM  …….

Mindlab metoden  Vi bruger brainstorming matrixen 1. Hver gruppe identificerer fire udfordringer for at øge kvaliteten af VVM redegørelsen 2. Udfordringerne skrives på en grøn post-it og sættes på det grønne felt i matrixen 3. Gruppen idégenererer på udfordringen i cirka fem minutter og placerer derefter otte ideer i felterne rundt om udfordringen (det grønne felt)  Ideerne skrives på gule post-it  Ideerne er en konkret løsning på den givne udfordring 4. Når en udfordring er udtømt idégenereres på en ny udfordring 5. Øvelsen stopper når der er idégenereret på alle udfordringer – og så skal ideerne prioriteres.

Tip for udvikling af ideer  Kun konkrete ideer  Ingen vurdering – alle idéer er lige gode  Byg videre på hinandens ideer