Politiske strømninger og modersmålsundervisning for tosprogede børn Prof. Jan Kampmann Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning forskning,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Fra integration til inklusion
Kids n’ Tweens, Leg og læring
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Navigation i Kampterræn
Skolereformen – optimering af barndommen?
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Fagets formål, fokus og fagmål
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Hvad render vi rundt og laver?
Mad, Måltider og Pædagogik
Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Børn og unge i udsatte positioner – og lokale fællesskaber
Inklusions- og eksklusionsmekanismer i unges hverdagsliv
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
En eftermiddag om børns leg og pigefnidder
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
VISUEL UDDANNELSE Kan først opprioriteres, når regeringen får kendskab til fagets tidssvarende indhold og ikke længere kommer med beretninger om deres.
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Børn og pædagoger i en digital verden
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Pædagogens univers.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vision mission værdier handleplaner
Ingen forskning uden brugere Eller hvad kan brugere, rekvirenter og andre interessenter gøre for børnekulturforskningen? Chefkonsulent Jan Helmer-Petersen.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Om formandskabets arbejde og beretning 2013/14
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Inspirationsworkshop med fokus på
Omsorgskultur i daginstitutioner
Præsentationens transcript:

Politiske strømninger og modersmålsundervisning for tosprogede børn Prof. Jan Kampmann Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning forskning, RUC

Institution, læring og det multikulturelle? ► Et multietnisk samfund – monokulturel institution: Monokulturalisme ► Læring og pædagogiske initiativer skal ophæve, udligne og kompensere for forskelligheder  Sprogfetichisme og ’tokenism’, sprogstimulering ► Forskellighed opgøres i belastningsenheder ► Kvalitet defineres i opfyldelse af standarder og varedeklarationer ► Som måles via test, screeninger, dokumentation, evaluering, selv-evaluering

Multikulturelt samfund – multikulturalisme ► Multietnisk, multikulturelt ► Monokulturalisme? – Multikulturalisme? ► Assimilation? – Mangfoldighed? ► Den usynlige normalitet - ”os”, og den synlige ”anden” – ”dem” ► Begreberne kultur og etnicitet: processer snarere end statiske og velafgrænselige ► Sprog: Erfaring, kommunikation og identitet

Kritik af aktuelle tilgange ► Restaurativ fundamentalistisk provinsialisme ► Nyliberalistisk læringsteknologisk fix ► Af- eller deprofessionalisering ► Individualisering af marginalisering ► Racialisering/etnificering/kulturalisering: Racisme

Daginstitutionen og kritisk multikulturalisme ► Den multikulturelle læreplan som fordring til alle: Det perspektiviske, antiessentialistiske, men demokratisk normative blik (Parekh) ► Sprog som ”Reading the word & the world” (Freire) – modersmål og dansk ► Re-professionalisering som modet til at ’danne’, pædagogen som kulturarbejder (Freire & Giroux) ► ”Hvidhed” og magt (Frankenberg & Sleeter) ► Antiracisme/Critical Race Theory: kritik af den institutionaliserede racisme (Gillborn & Ladson- Billings)

Multikulturel pædagogik ► Indholdsintegration: udvælgelse af mangfoldigt indhold hentet fra forskellige typer videns- og interesseperspektiv ► Viden-skabelse: perspektiv, fortælling, det narrative, erfaring ► Fordomsreduktion: daglige udvekslinger, historier og modhistorier ► Lighedsskabende pædagogik: De pædagogiske praksisformers favorisering af nogle grupper frem for andre ► Empowerment/styrkelse af deltagernes indflydelsesmuligheder: Internt i institutionen, som resultat der kan føres ud af institutionsrummet