Tanja Legind Rendsvig Cand. psych.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Introforløb i grammatik
Borgernes barrierer for brug af IT
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Finansiering – valg af produkter
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Præsentation af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Hej igen. Jeg har været til min første fødselsdag hos min nye faster Lene. Her er lidt billeder fra festen.
Brug af GIS i skadestuer
Aktivering af studerende vha. Student Response Systems (SRS) - to små cases DUEL forår 2013.
En roman af Niels Rohleder
PrEN Funktion af retroreflekterende vejtavlematerialer Skulle skabe et fælles grundlag for funktionskrav til retroreflekterende vejtavler, men.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Ca. 300 mennesker kom til ALVORLIGT TIL SKADE i højresvingsulykker med person- og varebil!
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
IAA-prisen Ta’ 10 af farten Rådet for Større Færdselssikkerhed Jon Schwartz
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Andreas Roost, (København)
Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Politikontrol En bilist bliver stoppet af politiet p.g.a. hastigheds overskridelse. Følgende samtale udvikler sig:
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Trafikinformation 9. årg den 30. og 31. august 2010 Videoen ”Untitled (How Could This Happen to Me?)” fra den canadiske popgruppe Simple Plan er et godt.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje VELKOMMEN Alternativ forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik længst ude i kanten og vælg.
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Analyse omkring rytmiske koncerter November 2016
Hvor og hvordan sker ulykken?
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
Kryds og rundkørsler.
Statistik, bøder m.m..
Statistik, bøder m.m..
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Tæt trafik.
Typiske ulykkessituationer
Hvor og hvordan sker ulykken?
Præsentationens transcript:

Tanja Legind Rendsvig Cand. psych. Opklaring af ulykker i transportsektoren Havarikommissionen for Vejtrafikulykker Tanja Legind Rendsvig Cand. psych.

Disposition 20. november 2008 HVU Metode Afrapportering organisation, formål, arbejdsfelt, temaer Metode fokus, grundlag, informationsbearbejdning, faktorer Afrapportering Hyppigste faktorer Eksempel på HVU-ulykke Opsummering

HVUs organisation

Formål - at få et mere præcist billede af ulykkes-omstændighederne og en større viden om de bagvedliggende ulykkes- og skadesfaktorer, end man får fra uheldsstatistikken.

Arbejdsfelt Tværfaglig dybdeanalyse af hyppigt forekommende alvorlige trafikulykker inden for udvalgte temaer

Kriterier for valg af temaer Ulykkesstatistik Erkendt manglende viden Stor omtale i medierne Sammenfald med igangværende forskning og udvikling Sammenfald med valg af indsatsområder i Færdselssikkerhedskom-missionens handlingsplan

Tidligere temaer Eneulykker med bilister under 25 år Ulykker på motorveje Ulykker med store varebiler Højresvingsulykker (lastbiler og cykler) Cyklister i kryds 166 ulykker 381 implicerede personer 70 dræbte 184 tilskadekomne

Metode - ulykkesforløbet Før ulykken timerne før ulykken Pre-crash fasen hændelsesforløbet, 5-10 sek Crash fasen kollisionsforløbet, norm. < 2 sek Post-crash fasen efter ulykken (redning mv.)

Metode - fokus Samspil mellem trafikant, køretøj og omgivelser Parternes informationsbearbejdningsproces Udpegning af ulykkes- og skadesfaktorer

Metode - grundlag for analysen Politirapport (inkl. bilinspektør- og obduktionsrapport) Vejtekniske data Ulykkesdata Sygehusdata HVUs egne undersøgelser: besigtigelse køretøjstekniske data PC-crash animation interviews

Metode - arbejdsform ”On the scene” ”On the spot” (Politiet og bilinspektør) ”On the spot” (HVU’s besigtigelsesgruppe)

Metode Informationsbearbejdningsprocessen Information til rådighed Indhentet information Fortolkning af information Beslutning og handling

Indhentet information

Information til rådighed

Ulykkesfaktor Skadesfaktor En særlig omstændighed, der er tilstede ved en ulykke, uden hvilken ulykken sandsynligvis ikke var sket. Skadesfaktor En særlig omstændighed ved ulykken der bidrager til dens alvorlighed

Fortrolighed/offentlighed Ulykkesrapporter for hver ulykke Fortrolig Temarapport baseret på 20-40 ulykker Offentliggøres

Temarapporten Generaliserer og systematiserer omstændighederne ved ulykkerne Ulykkesfaktorer Skadesfaktorer Andre forhold ved ulykkerne Foranstaltninger HVUs anbefalinger

Ulykkesfaktorer i tidligere temaer 166 ulykker 531 faktorer 422 trafikant 64 vej/omgivelser 45 køretøj Køretøj 30 11 Vej/om-givelser 44 Trafikant 80 1

De fem hyppigste ulykkesfaktorer Manglende/utilstrækkelig orientering (86) Hastighed (71) Fejltolkning (58) Manglende/utilstrækkelig opmærksomhed (56) Forkert reaktion (41)

De tre hyppigste skadesfaktorer Faste genstande o.lign. (53) Manglende selebrug (51) Hastighed (20)

En avisnotits på side 4 Passager i en personbil mistede lørdag nat livet ved en trafikulykke, da føreren af uforklarlige grunde mistede herredømmet over bilen i en kurve vest for Nykøbing.

Ulykkesbeskrivelse Føreren var lige blevet 18 år og havde købt en ældre Golf. Den skulle sættes i stand og have nye dæk og bremser. Lørdag aften kørte han til fest. På vej hjem sad han og snakkede med sin passager om festen og alt det der skulle laves ved bilen. Samtidigt lyttede de til høj musik. Det regnede. De kørte stærkt, 90 km/t, ad en smal, kurvet landevej og ind i en skarp højrekurve. Højre forhjul kom ud i rabatten. Føreren bremsede og rev rattet mod venstre. Bilen skred på tværs af vejen og ind i et vejtræ i vejens venstre side. Passageren blev smidt ud af bilen og dræbt. Ingen af de to personer havde sikkerhedssele på. Føreren havde en promille på 0,9.

Ulykkes- og skadesfaktorer Hvilke ulykkesfaktorer var medvirkende til ulykkens opstående? Hvilke skadesfaktorer var medvirkende til ulykkens alvorlighed?

Ulykkesfaktorer Trafikant For høj hastighed efter forholdene (<= 70 km/t i kurven) Uerfaren bilist (kørekort i få måneder) Uopmærksomhed (talte med passager) Risikovillig (kørte for stærkt efter sted og evner) Træt (har været til fest hele natten) Forkert reaktion (for voldsom) Spirituspåvirket (promille på 0,9) Vej og omgivelser For skarp kurve på 80 km/t vej (radius 400 m) For høj kant til rabat Køretøj Dårlige bremser

Skadesfaktorer Trafikant Træ for tæt på kørebanen (inden for sikkerhedszonen) Manglende selebrug Vej og omgivelser Våd kørebane? Køretøj Nedslidte dæk

Opsummering Temaer i stedet for enkeltulykker Informationsbearbejdningsprocessen Udpegning af faktorer