Luftforurening, energiforbrug, barriere og utryghed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Stoffer – hvad kan JAGG nu?
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Støj og stress i undervisning
Charlotte Brauer, overlæge
Nanopartikler i svejserøg
Beplantning i åbent land
Vejbefæstelsens opbygning
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark
Figurer til kapitel.
Ekspertudvalget om fattigdom Hvor er udvalget i sit arbejde? Torben M. Andersen.
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
Bæredygtighed… Og transport.
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Hører byplanlægning og eksport sammen?
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Støj- og luftforurening i søgaderne
Energi 4 Klimaændringer Naturlige variationer Menneskets bidrag
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
Hvordan integreres diabetes i en national forebyggelsesstrategi? Diabetestinget 8. april 2008 Morten Grønbæk Professor, dr. med. & ph.d. Formand for Motions-
Jørn Iversen, Politiassistent
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Udviklingen i pesticiders belastning af miljøet i perioden Kim Gustavson, DHI
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
-Klimaændringer og den stigende luftforurening overalt på kloden, - øger befolkningens og ikke mindst lovgivernes focus på de skadelige udledninger fra.
Workshop 1 Integrering af et sundhedshensyn i udarbejdelsen af projekter og planer på det tekniske område.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
Fysisk aktivitet Fysisk aktivitet har en lang række gavnlige virkninger på helbredet Musklerne og skelettet bliver styrkede Motorikken forbedres Immunforsvaret.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Tab af ammoniak og andre gasser under afgræsning
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Planlægning af bæredygtig råstofforsyning Et fokus på globale miljøpåvirkninger Morten Bidstrup PhD, DCEA 1.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Kan landbruget reducere udledningen af drivhusgasser?
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Hvordan kan vi øge kulstofindholdet i landbrugsjorden ?
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
150m høje Havvindmøller i St. Røttinge, Næstved kommune 1.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Forurenet jord Indlæg ved Kloak-konference i Snaptun 14. august 2007 Hvornår anses jorden for forurenet ? Kvalitetskriterier og afskæringskriterier for.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Generel deklaration 2016 Firma logo
Hvor og hvordan sker ulykken?
Hvor og hvordan sker ulykken?
Forhold for cyklister i Kalundborg 2
Trivsel og mental sundhed
Naturfag.
Andre trafikanter.
Generel deklaration 2017 Firma logo
Generel deklaration 2015 Firma logo
Tæt trafik.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Hvordan sikrer vi, at vores viden bruges til
Generel deklaration 2018 Firma logo
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Luftforurening, energiforbrug, barriere og utryghed

Emner i luftforurening og barriereeffekt Luftforurening af trafik Trafikkens energiforbrug Omfang og målsætning Virkemidler og sammenhænge Utryghed og sikkerhed Metode til opgørelse af utryghed samt barriereeffekt og – virkning Kortlægning af utryghed og barriereeffekt Vigtige handlingsparametre

Disposition Luftforurening og energiforbrug Barriere Tryghed Opgave Hvad er luftforurening og energiforbrug Stoffer og gener Omfang og udvikling Grænseværdier og målsætning Virkemidler Barriere Hvad er en barriere Beregning af barrierevirkning Omfang og målsætning Gener Tryghed Hvad er utryghed Beregning af utryghed Opgave

Luftforurening fra trafikken Ved forbrænding Benzin/diesel består af kulbrintemolekyler (HxCy) Ideel forbrænding: HxCy + O2 → CO2 + H2O Ideel forbrænding forekommer ikke. Der udsendes: Kulbrinter (HxCy) Kulilte (CO) Kvælstofilter (NOx) Partikler (diesel) Svovldioxid (SO2) Bly 1 % af udstødningen består af sundhedsskadelige stoffer 18 % af udstødningen består af CO2

Stoffer og gener - sundhed Kulilte (CO): Ekstra belastning af hjerte- og karsystemet Hæmmer blodets ilttransporterende egenskaber Kvælstofilter (NO2 NOx): Øger risikoen for åndedrætssygdomme Børn og astmatikere er særligt udsatte Bly (Pb): Påvirker centralnervesystemet OZON (O3): Lungefunktion hæmmes Flygtige organiske forbindelser (NMVOC): Påvirker lungefunktionen Kan være kræftfremkaldende Partikler (fra diesel): Kan irritere åndedrætssystemet Giftige (kræftfremkaldende) Være bærende af kræftfremkaldende stoffer Kulbrinter (HC) / Polyaromatiske hydrocarboner (PAH’er): Kræftfremkaldende Kuldioxid (CO2): Ingen sundhedsmæssig virkning på mennesker

Stoffer og gener - Klima

Udvikling og omfang - CO2 CO2-emissioner fordelt på sektorer

Udvikling og omfang - Luftforurening Udledning i vejtrafikkens udledninger Afkobling mellem trafikvækst og luftforurening Ændring af brændstoffernes svovlindhold Skærpede normer til udledning Katalysatorer

Målsætning – CO2 I henhold til Kyoto (1997)

Målsætning – CO2

Hvad er en barriere Generelt I trafikal sammenhæng En barriere er en hindring som er vanskelig eller umulig at passere I trafikal sammenhæng En trafikbarriere er fysiske elementer i trafikmiljøet, som hindre eller vanskeliggøre trafikanternes færdsel

Hvad er en barriere En barriere kan være psykisk eller fysisk En barriere kan virke på dyr eller mennesker (bløde trafikanter) En fysisk barriere kan være stationær eller variabel Stationær barriere: Fysisk udformning af vejanlæg Midterrabat med hegn Afspærring af fortov Afspærret jernbanelegeme Variabel barriere: Trafikafhængig En vej er ikke en barriere, hvis der ikke krydsningsbehov

Hvad afhænger en fysisk barriere af? Vejudformning Kørebanebredde Antal kørespor Krydsningsmuligheder Fodgængerfelter Tunnel og bro Signalregulering Helleanlæg / midterrabat Cykelsti og fortov Hegn og autoværn Oversigtsforhold Planlægning Krydsningsbehov Trafikken Årsdøgntrafik Hastighed Lastbilandel Andel af langsomtkørende køretøjer Trafikantadfærd Bilister Fodgængere

Beregning af barriereeffekt Kvantificering af barriereeffekt Ikke en fysisk størrelse som støj og luftforurening Ikke en ”matematisk” størrelse som ulykkesrisiko → Kan ikke direkte kvantificeres ved fysiske målinger ”Beregningsmuligheder” Brug af indikatorer som f.eks. ventetid Brug af sammenhænge mellem vej- og trafikparametre og fodgængers angivne/oplevede barrierevirkning

Beregning af barriereeffekt Barriereeffekt = barrierevirkning ∙ krydsningsbehov Barrierevirkning: Afhænger af vejudformning og trafik Krydsningsbehov: Udtrykker hvor mange og hvem der har behov for at krydse Afhænger af funktioner langs vejen

Beregning af barriereeffekt Barrierevirkning ∙ Kørebanebredde / 8 (Kørebanebredde / 8)

Beregning af barriereeffekt Barrierevirkning

Beregning af barriereeffekt Barriereeffekt = barrierevirkning ∙ krydsningsbehov Krydsningsbehov

Barriereeffekt må kortlægges lokalt

Målsætning Der er ingen nationale mål m.h.t. trafikkens barriereeffekt Århus Kommune Kalundborg Kommune

Undertrygt krydsningsbehov Gener Forsinkelser Utryghed Utålmodighed Anstrengelse Undertrygt krydsningsbehov Færre sociale kontakter Svigtende kundegrundlag Øget bilbenyttelse Manglende sammenhænge i byen Begrænsning i lokal udeaktivitet Reduceret fysiks og psykisk helse (isolation)

Gener – særlig udsatte Befolkningsgrupper Rejsemål Byområder Bløde trafikanter Børn Ældre Gangbesværede Rejsemål Skoler, institutioner Lejepladser, grønne arealer Trafikterminaler Byområder Sammenhængende byområder Områder med mange butikker Områder med rekreativ værdig (grøn eller blå)

Betydning for beregning Virkemidler Betydning for beregning Reducere trafikmængde Reducere hastighed Reducere lastbilandelen Øg antallet af krydsningsmuligheder Reducere bebyggelsesvægten

Hvad er utryghed / tryghed Nudansk ordbog Sikker Uden bekymring Trafikplanlægning Sikker >< tryg Faktisk risiko >< oplevet risiko Objektiv >< subjektiv (føles) Summen af subjektiv vurdering af Muligheden for det går galt Konsekvenserne, hvis det går galt

Hvem er (især) utrygge Børn (skolebørn) Ældre Kvinder Bløde trafikanter (Forældre)

Sammenhæng mellem sikkerhed og tryghed Farligt Utrygt

Kortlægning af utryghed Beregning af oplevet risiko Gennemgå de senere års borgerhenvendelse om trafikforhold Skolevejsundersøgelser Husstandsomdelt spørgeskema Interview eller rundbordssamtale med nøglepersoner Skolebestyrelser Beboer- og handelsforeninger Handicaporganisationer Institutioner og virksomheder

Beregning af utryghed (oplevet risiko) Oplevet risiko: Utryghed på langs af vejen Risikoeffekt = risikovirkning ∙ færdselsbehov (Maks. 15)

Omfang - eksempel

Omfang - eksempel Michaels Skole Michael

Barriere- og risikoberegningstallet, BRBT

Anvendelse af BRBT