Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
Evaluering af CSUSA’s besøg på eliteidrætsgymnasierne i uge 43.
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Science Class Juelsminde Skole
ErhvervsPhD initiativet
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Forældremøde 9 klasse (skole)
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
Rekruttering af studerende - marketing eller vejledning?
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Overskrift dfgdffghfg Analyse og Kommunikation | Kortlægning - efteråret 2012 | April 2013 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter,
Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
TATIONpRÆSEN 28. MAJ 2010 AARHUS UNIVERSITET DET RULLENDE UNIVERSITET MØDE MED FAKULTETER OG SKOLER FREDAG D. 28. MAJ 1.
tilbud til dig og dine elever På naturvidenskab
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Det Naturvidenskabelige Fakultet Helge Knudsen Velkommen Kristiansand !
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2013
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Erasmus-pladser - Hvad er det? Og hvordan kommer jeg afsted?
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Læse/studiegrupper.
Akademisk arbejde.
Gymnasiet (Stx)
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
TATIONpRÆSEN 9. Februar 2010 AARHUS UNIVERSITET TILVALG Aarhus Universitet, AU Studieadministration, 9. februar 2010.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
Mød Aalborg Universitet
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen18. JANUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET Møde med Palle Christiansen REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSENJANUAR 2012 VELKOMST OG INTRODUKTION.
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
31. AUGUST 2011 MØDE MED VESTAS VISIONERNE BAG FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET.
7. klasse.
MIE JOHANNESEN AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY MIE JOHANNESEN VELKOMMEN TIL ATU ÅRGANG 2014.
AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL DET RULLENDE UNIVERSITET Velkomst og præsentation af Det rullende Universitet v. Stinne Jørgensen og Jeppe Bergh Torp.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Institut for Matematiske fag Kathrine Tang Riewe.
DATALOGISK INSTITUT DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET Studiemanagement på Datalogisk Institut D. 10. December 2009, Karina Svanborg Gymnasierettede.
Hvorfor et Akademi for Talentfulde Unge? Fordi der i gennemsnit sidder 2-3 elever i hver klasse, der har brug for flere faglige udfordringer Fordi talentfulde.
Velkommen til Science and Technology
Velkommen til Science and Technology
Velkommen til Science and Technology
Send spørgsmål til foredraget på sms:
Velkommen til Science and Technology
i VIA University College og University College Nordjylland
Velkommen til Science and Technology
Velkommen Aarhus Universitet i samarbejde med Folkeuniversitetet Horsens-Hedensted byder velkommen til Offentlige foredrag i Naturvidenskab se mere på.
Velkommen til fakultetet Science and Technology
Præsentationens transcript:

Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU

Science and technology i tal På fakultetet ca. 6.800 studerende ca. 750 ph.d.-studerende ca. 1.700 videnskabelige årsværk Omsætning ca. 2,7 mia. kr. I 2013 optog vi ca. 1.850 nye studerende (bachelor- og diplomingeniører) Dækker naturvidenskab, jordbrugsvidenskab, miljøvidenskab og ingeniørvidenskab Fakultetet er vokset betragteligt de seneste år, via fusioner, men også via et stigende optag generelt. Senest er diplomingeniøruddannelsen i Elektronik i Herning blevet en del af Science and Technology. Vi har nu ca. 6.800 studerende indskrevet på diplomingeniør-, bachelor og kandidatuddannelserne – og hertil kan lægges ca. 200 vi har indskrevet på vores Adgangskursus til diplomingeniøruddannelserne. Og optaget har også slået rekord – 1.850 nye studerende er startet på en af vores bachelor- eller diplomingeniøruddannelser. Vi har faktisk nu et større optag end ARTS , og vi er næsten lige så store som Aalborg på ingeniøroptaget. Vi optager flere ingeniørstuderende i Aarhus end der gøres i Aalborg.

Facts om 1. årsstuderende 2013 66 % har haft 0 eller 1 sabbatår Gennemsnitsalder er 21 år 62 % er mænd, 38 % kvinder 69 % kommer fra stx, 17 % fra htx I de senere år er de nye studerende blevet yngre og yngre. I dag er vores nye studerende i gennemsnit 21 år gamle. Gennemsnitsalderen for studiestarterne er faldet lidt de seneste år. 2/3 påbegynder uddannelsen enten direkte efter gymnasiet eller har haft et enkelt sabbatår. Kønsfordelingen svinger fra uddannelse til uddannelse. Nogle uddannelser har overtal af piger, andre af drenge, men sammenlagt er kønsfordelingen 60/40. De nye studerende er formentlig markant yngre end da lærerne selv læste på universitetet.

Erfaringer fra årgang 2012 Er det mon den rigtige uddannelse jeg har valgt? 66 % havde været i tvivl om deres uddannelsesvalg 87 % er enten tilfredse eller meget tilfredse med deres studium 92 % finder det faglige niveau højt eller meget højt 62 % finder det let eller meget let at få hjælp til det faglige 94 % søger faglig hjælp hos medstuderende 84 % søger faglig hjælp hos instruktorer Årgang 2012 svarede på disse spørgsmål i februar – altså et halvt år efter de var startet på uddannelsen. Undersøgelsen omfatter ikke diplomingeniørstuderende. Undersøgelsen viser at 2/3 af de nye studerende havde været i tvivl om deres uddannelsesvalg. Et halvt år efter studiestarten, svarede 87% at de var tilfredse eller meget tilfredse med deres uddannelse. Mere end 90% finder det faglige niveau højt eller meget højt. Det er en af de ting som man oplever på universitetet: niveauet er højt og man skal lære meget på relativt kort tid. Derfor giver vi også god mulighed for at få hjælp til det faglige – både gennem mange undervisningstimer og lektiecaféer hvor de studerende kan få svar på deres spørgsmål. De studerende bruger i høj grad hinanden. 94% finder faglig hjælp hos medstuderende og 84% får hjælp hos instruktorer og undervisere.

Hvad har Betydning for valg af uddannelse? Årgang 2012 svarede: Faget i gymnasiet og karrieremuligheder har størst betydning Dernæst kommer gymnasielæreren og familie/venner I og jeres faglige undervisning er vigtige! Denne graf stammer fra rekrutteringsundersøgelsen 2012. De nye studerende blev spurgt om hvilke faktorer der havde haft nogen eller høj grad af betydning for deres valg af uddannelse. Undersøgelsen viste at faget i gymnasiet samt karrieremulighederne vægtede tungest. Dernæst følger gymnasielæreren og familie/venner. Denne undersøgelse viser (i lighed med øvrige undersøgelser) at gymnasielærerne og deres fag har rigtig stor betydning for elevernes studievalg.

Tilbud til undervisere og hele klasser/skoler

Besøgsservice Tag dine klasser med til et af vores institutter: Faglige foredrag  Eksperimentelle øvelser i universitetets laboratorier Rundvisning (fx i forskningslaboratorier) I nogle tilfælde kan vi også komme ud til jer Varighed Arrangementerne kan have en varighed fra 45 minutter til en hel dag. Fysisk placering Foregår bl.a. i universitetsparken, på Ingeniørhøjskolen og i Foulum

Science-museerne Disse museer er en del af Science and Technology Steno-museet Naturhistorisk Museum Væksthusene i Botanisk Have Ole Rømer Observatoriet Derudover: Orion Planetarium i Jels Besøg på museerne kan fx indgå i besøgsservice

Studieretningsprojekter Interesserede elever kan lave øvelser mv. hos et af vores institutter i forbindelse med studieretningsprojekt Øvelsen kan vare en eller flere dage Læreren ansøger på vegne af eleven I 2013 udbød vi ca. 80 forskellige projekter Alle tilbud er samlet på scitech.au.dk/srp Tilmelding åbner om sommeren Abonnenter på nyhedsbrev for gymnasielærere modtager nyhedsmail herom

Offentlige foredrag i naturvidenskab Naturvidenskabelige foredrag som udbydes i samarbejde med Folkeuniversitetet Foregår i både Aarhus, Herning, Horsens og Vejle Op mod 2000 tilhørere pr foredrag Gymnasieklasser er meget velkomne og kan få adgang til at booke pladser inden alle andre Tilmeld dig nyhedsbrev for gymnasielærere i naturvidenskab

Ungdommens Naturvidenskabelige Forening Formål er at fremme interessen for naturvidenskab, teknologi og medicin Afholder foredrag, workshops og sommer-camps for grundskole- og gymnasieelever Arrangementer i København, Aarhus, Aalborg og Odense

Det rullende Universitet Koncept: Lad universitetsstuderende og forskere ovetage al undervisning på gymnasiet for en dag Dagen består af: Klasseundervisning ved studerende fra alle AUs fagområder Fællestime-foredrag ved en forsker Introduktion til livet som studerende Spin-off: Give universitetsstuderende indsigt og erfaring i at være underviser

Center for Science Education Kurser og arrangementer for gymnasielærere Fx kursus ”Fagets identitet og metode” Undervisningsudvikling Fx elektroniske stemmesendere (”clicker”) til hver elev Gymnasier kan låne disse hos CSE Nyhedsbrev på cse.au.dk

Faglige shows Fysikshow: Demonstrationsforsøg om elektromagnetisme, termodynamik, mekanik samt lys og lyd Kemishow: Bruger hverdagens kemikalier på en overraskende og spektakulær måde Nanoshow: Demonstrationsforsøg, der viser fænomener og begreber på nanoskala

Her kan du også møde AU og vores forskere Forskningens Døgn Landsdækkende arrangement som afholdes hvert år i april Muligt at bestille foredragsholdere som kommer ud til skolen AU holder sit eget arrangement som er åbent for alle Dansk Naturvidenskabsfestival Landsdækkende arrangement som afholdes hvert år i september

Nyhedsbreve Nyhedsbrev for gymnasielærere i naturvidenskabelige fag Udsendes ca. 2-3 gange pr halvår Målrettes de enkelte fag RØMER: Nyhedsbrev med populærvidenskabelige nyheder fra Science and Technology Udkommer hver måned

Tilbud (mest) til elever

Tilbud (mest) til jeres elever Studiepraktik: Elever kan opleve hverdagen på en uddannelse i tre dage (uge 43) u-days: Åbent hus på alle uddannelser i Aarhus (marts) Studieguide.au.dk Læs om alle AUs uddannelser Talentpleje AU deltager også i Projekt Forskerspirer og Akademiet for Talentfulde Unge Studieretningsprojekter: Når 3. g-eleverne skal lave deres store opgave, er der mulighed for at de kan lave forsøg i laboratorierne på ST. I år tilbyder vi ca. 90 forskellige projekter de kan vælge imellem. Studiepraktik: I denne uge deltager 490 gymnasieelever og sabbatister i studiepraktik hvor de i tre dage oplever hvordan det er at læse på en uddannelse. Åbent hus: u-days er et fælles åbent hus arrangement på alle uddannelser i Aarhus som afvikles hvert forår.

Ideer og ønsker er meget velkomne!