Løsninger og teknik www.digst.dk/digitalpost.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Digitalpost Facility Management 2013
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
NemID har en offentlig digital signatur
v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Kan en Internet tilkoblet bruger sende en til andre Internet tilkoblede brugere uafhængig af hvilket operativsystem modtageren har? •Ja •Nej.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Convergens / Mads Anker Højlund
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Digital Post til borgerne i vejen dertil
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Effektiv afsendelse af meddelelser
Microsoft® Lync™ 2010 Kursus for stedfortrædere
Adgangsstyring og brugeradm.
Gladsaxe kommune Temamøde den 5. januar Lov om offentlige betalinger Lov 1203 Ikrafttræden 1. februar 2005 V/ Eric Tingleff.
Oprettelse af Digital Post
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Efterår 2012Korrespondancemeddelelsen Korrespondance- meddelelsen (KM)
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
 Åben KM Udfyld oplysninger:  Indbakke: NYE  Kommunikerende enhed: Alle beskeder: + hospitalskode Afdelingsspec.: afdelingskode, søg med  Afslut med.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Ny regering, nye tider – dag 1
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Digitaliseringsstyrelsen den 31. oktober 2012 Infomøde om digital post for virksomheder.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Den lokale identity provider
”BrunT Papir” - workshop
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Agenda Temadag om anvendelse af klassifikationer i det offentlige
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Virksomhedens brug af Elevplan og Skolepraktik i Elevplan
Kursus for administrative medarbejdere
Hvorfor SAPA har input til STS
Nye digitale løsninger
Modul 07, Elektronisk post
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
Digital udveksling af af sager om ydelser på tværs af medlemsstater
Hvad indeholder SAPA? CVR SAPA CPR Organisation Klassifikation Ydelser
Præsentationens transcript:

Løsninger og teknik www.digst.dk/digitalpost

Digital kommunikation Digital kommunikationskanaler: Almindelig e-mail Sikker e-mail (herunder tunnelmail) Digital Post Fordele ved Digital Post: Der kan kommunikeres sikkert til et specifikt CVR-nummer: Myndigheden skal ikke selv ajourføre et register over modtagere Digitale breve til virksomhedens CVR-nummer har samme retsvirkning, som hvis de var sendt med almindelig post

Systemer til Digital Post-forsendelse Pt. er der to typiske måder, hvorpå breve sendes som digital post til borgere og virksomheder: Fjernprint (output management) Sikker e-mail. Outlook med add-on-software for Digital Post-forsendelse Med obligatorisk Digital Post for virksomheder bliver forsendelse via sikker e-mail en reel konkurrent til Fjernprint fordi man kan forvente at virksomhederne stort set altid vil kunne modtage en sikker e-mail sendt til et CVR evt. suppleret med et P-nummer

Systemer til Digital Post-forsendelse Fjernprint

Systemer til Digital Post-forsendelse Sikker e-mail. Outlook med add-on software

Attention- og Sagdokumentformat Det er nyt for mange myndigheder at anvende CVR- og P-numre i den generelle sagsbehandling, og det giver selvsagt en række udfordringer Både de Fjernprintssystemer og de systemer til håndtering af sikker e-mail der findes kan allerede i dag håndtere CVR-numre, så teknisk set vil man kunne sende Digital Post til alle virksomheder ved brug af disse systemer Udfordringen er imidlertid at større virksomheder har behov for at kunne modtage den digitale post på et lavere niveau end CVR Det er her Attention- og Sagdokumentformat kommer ind i billedet

Meddelelse Dokumenter Kanaldata Attentionformat Sagdokumentformat Meddelelsestekst Hoveddokument Vedlagte filer Kanaldata Afsendelsesdato Adsender Modtager Emne/Titel Digital post: Materiale Returpostkasse FESDmetadata Attentionformat Angivelse af attentionsoplysninger Sagdokumentformat Metadata jf. sag- og dokumentstandarderne

Attentionformatet Formatet er designet primært til input-håndtering i den modtagende organisation. Dvs. oplysninger den afsendende organisation angiver for at ”pege ned i” den modtagende organisation. Formatet vil blive læst af Digital Post-løsningen og kan bruges til at opsætte arkiveringsregler. Formatet kan indeholde attentionsoplysninger om P-nummer Organisatorisk enhed Klassifikation (FORM, KLE m.v.) E-mailadresse Personnavn

Sagdokumentformat Formatet er designet til at indeholde metadata jf. sag- og dokumentstandarderne. Formatet er primært designet til at overføre metadata, der kan bruges ved oprettelse af sager og dokumenter i den modtagende organisation, samt til fælles reference. Formatet indeholder en beskrivelse af de dokumenter, der er knyttet til meddelelsen. Dokumentbeskrivelse Sagsreferencer Referencer til de genstande, sagen og dokumentet vedrører Mulighed for at udvide formatet til beskrivelse af andre objekter ifølge sag- og dokumentstandarderne. Genstande..

Input management Hvis Meddelelser videresendes fra Digital Post på virk.dk til virksomhedens (myndighedens) egne systemer vil det være nødvendigt at benytte de såkaldet Input management systemer til en automatisk sortering af posten baseret på de medsendte metadata Genstande..

Brug af meddelelsesformaterne Afsendersystem: P-nummer = 1234567890 Dokumentbeskrivelse Virksomhed Input management og sagsoprettelse Myndighed Inputmanagement og ESDH: Hvis p-nummer er lig 1234567890, placer på sag og opret dokument Enhed System Fjernprintløsningen Digital post løsningen Så hvad skal I gøre? Vi hører meget gerne fra jer Person