B3: Markets, Production and Business Strategy: “New” Economy Februar 2003.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Advertisements

Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Head Lean Netværks-gruppe.
Introduktion af analyse af projekter med ren energi © Minister for naturlige ressourcer Canada 2001 – “Analyse af projekter med ren energi” er et.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Internet til alvor og sjov
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Windows ® 7 og Office 2010 til små og mellemstore virksomheder WINDOWS ® 7 OG OFFICE 2010 TIL SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER Vi anbefaler ægte Microsoft.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Den nye rolle for design
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
OPFINDELSEN AF WEBBEN JOEK © TEC 2011 WWW blev opfundet i 1990 af Tim Berners-Lee. Berners- Lee var en fysiker ved CERN, det europæiske laboratorium for.
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid ATV Carl-Johan Dalgaard.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Interkulturel kommunikation
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid Frederiksberg-Falconer Rotary klub Carl-Johan Dalgaard.
Velkommen Lars Johansson ProjectForce. Program: Lidt omkring Athena IT-Group A/S Introduktion til ProjectForce – Microsoft Sharepoint Lidt teori omkring.
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
Virksomheder - definition
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Udlands-semester i Moscow, Idaho Marc Andresen.
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Rico Raja Microsoft Technology Specialist
Microsoft Sikkerhed Fundamentet for den moderne IT-udvikling.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Potentialevurdering.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Konceptualisering af forretningsmodellen
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Vi har brug for dig... som Small Business Specialist Christian Ringheim & Kim Enrum.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Computeren kan bruges til:
Fra web-indhold til web- services - eller hvorfor man ikke kan springe over åen i to små spring Søren Hebsgaard Manager Developer & Platform Strategy.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
-Klimaændringer og den stigende luftforurening overalt på kloden, - øger befolkningens og ikke mindst lovgivernes focus på de skadelige udledninger fra.
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
God læring God undervisning
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Optimal investeringshorisont og genanskaffelse
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Windows Vista og Office 2007  -testere søges… Christian Ringheim og Anders Langvad-Nielsen
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Mikroøkonomi Forslag til BA-projekter Mich Tvede,
Windows Mobile Den kan alt, så hvorfor har den ikke det totale verdensherredømme? Ved Martin Bahn Hansen.
Kapitel 8 Innovation, metode og værktøjer. Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer” Forretningsplan detaljer om produkt eller.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Globalisering, side
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Finansiering og Investering 2011 Finansiering og investering 2011 – 27. januar 2011 – PWC.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Skole- og Kulturforvaltningen Fritidsområdet ”Kommunerne og seniorsporten” i dag – men hvad med i morgen ?
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
TÆT PÅ DIG TÆT PÅ JOB.
Politiske perspektiver og politikernes roller
Supply Chain management SCM
An IP Strategy comprises
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentationens transcript:

B3: Markets, Production and Business Strategy: “New” Economy Februar 2003

Shapiro & Varian, kap. 1-2 “Ny Økonomi” - Informationsøkonomien - Netværksøkonomien “Ny Økonomi” - “New or Old Economics” ???

Hvad er “Ny Økonomi”? Information (software) og infrastruktur (hardware) Links mellem software og hardware (nyt?) Komplementaritet, netværk og systemer (nyt?) Carl Shapiro and Hal R. Varian, Information Rules: A Strategic Guide to the Network Economy, Harvard Business School Press, Boston: MA. Se også:

I. Information Information: Alt som kan digitaliseres! Bøger, tidsskrifter, magasiner Databaser Billeder og film Musik Sportsresultater Børsinformation Forretningstransaktioner o.s.v.

Informationsvarer Økonomiske agenter er villige til at betale for information, men Forskellig betalingsvillighed Asymmetrisk viden om betalingsvillighed Omkostningsfyldt at skabe/samle information

A) Omkostninger ved informationsskabelse Omkostningsfyldt at skabe information - meget billigt at reproducere/duplikere information Høje faste omkostninger - lave marginalomkostninger første kopi vs. efterfølgende kopier Faste omkostninger er sunk Ingen naturlig kapacitetsgrænse Produktionsomkostninger vs. distributionsomkostninger Eks. Musik CDFørste kopi - millioner Efterfølgende kopier - nærmest gratis

Betydelig skalaøkonomi - Generelt fænomen! Implikation: “marginal cost pricing” er en meget dårlig idé! I stedet må udbyderen søge at prissætte i forhold til potentielle køberes betalingsvillighed!

Value-based pricing -men forskellig betalingsvillighed og manglende viden om denne Prisdiskriminering (business vs. private - f.eks. elektroniske tidsskrifter) Versioning (immediate vs. delayed - f.eks. børsdata) Bundling (f.eks. software-pakker) Mere om prissætning af informationsvarer nedenfor (se Shapiro & Varian, kap. 2)

B) Intellektuelle ejendomsrettigheder “Legitim” reproduktion billig og “illegitim” reproduktion billig Eks. Musik Napster Patenter, copyright, varemærker svære at beskytte! (Enforcement problemer)

Nyt? Nej Videobånd - kopi af film og TV-programmer Kassettebånd - kopi af musik Eks. Video-industriens historie Optimale strategier for rettighedshavere? Maximering af værdi, ikke maximering af kopieringsbesvær!

C) Information som “Experience Good” “Experience goods” skal opleves/prøves for at kunne værdisættes Potentielle brugere skal “lokkes” til at prøve - “investering” Frieksemplarer Browsing-faciliteter Introduktionsrabatter Branding Reputation Signallering o.s.v.

D) Opmærksomhed og “Information Overload” For megen information snarere end for lidt Identifikation af værdifuld information (søgemaskiner) Hvordan skaber informationsudbyder opmærksomhed om sine varer? Broadcast advertising vs. point-to-point marketing

II. Infrastruktur og teknologi Informationsteknologi er infrastruktur, som kan lagre fremskaffe filtrere manipulere præsentere transmittere modtage information

Så hvad er nyt? Forbedret evne til at håndtere information skaber værdi - mere end informationsforøgelse i sig selv. Adgang til at bruge samme information bedre! Systemer, Netværk og Komplementaritet

A) Systemer og Systemkonkurrence Eks.: Hardware, operativsystem og software CD-afspiller og CDer Lærebog og underviser Automobiler: Produktion, distribution, salg og service Bemærk forskellene i omkostningsforhold

Værdiskabelse gennem koordination af komplementære aktiviteter Vertikal integration - optimale strategier? In-house eller out-sourcing - virksomhedens grænser? Eks. Microsoft - Intel (WINTEL) “alliance” vs. APPLE integrated system WINTEL: “commoditization” af komplementære produkter samtidig med at kerneaktiviteternes værdier bevares!!!

B) Lock-in og Switching Costs Eks: Musikgengivelse Traditionelle LP’er vs. CD’er - switching costs og lock-in Underliggende investering: Grammofon - durable asset Pladesamling - durable asset

Eks: Software Dette kursus: Slides ctr. Power Point/Presentations – switching costs og lock-in (Min) Underliggende investering: Human kapital - durable asset Dokumentsamling - durable asset

Duplikering af aktivbundt hvis manglende kompatibilitet (alle “systemets” komponenter skal skiftes ud) Mere om kompatibilitet nedenfor

C) Netværkseksternaliteter og positiv feedback “Populære produkter mere værdifulde for den enkelte bruger” Eks.: Telefon Telefax Internet-adgang “Sprog” Software “Værktøj”

Netværkseffekter - Netværkseksternaliteter Positive eksternaliteter på brugersiden “Demand-side scale economies” Lange tilløb efterfulgt af eksplosion Eks.: Telefax (patentering af basal teknologi i 1843!!!) Ekplosion i midten af 1980erne Internet (basal teknologi o. 1970, første 1969) Eksplosion i slutningen af 1980erne og yderligere acceleration i midten af 1990erne

Positiv feedback Når brugermassen (“installed base”) vokser finder flere og flere det værdifuldt at investere i tilslutning/opkompling, og i en periode synes markedsvæksten nærmest eksplosiv

Keywords Installed base Investering (fysisk kapital og humankapital) Kritisk masse Forventninger (selvopfyldende?)

Strategiske keywords Penetration pricing Timing og first-mover advantages Expectations management Product pre-announcements - vaporware

Specifikt om product pre- announcements Tveægget sværd - “din egen værste fjende” Udskydelse (SONY Play Station “gammel” og ny version) Coase problemet Backward compatibility (se nedenfor)

D) Standarder og kompatibilitet Nye teknologier Standard setting Konkurrerende eller fælles standarder Privat eller offentligt regi

Nye generationer af eksisterende teknologier Incumbent-rettigheder (leverage i forhandling) og installed-base (lock-in) Drastiske og ikke-drastiske teknologiske fremskridt Forward compatibility og opgradering Backward compatibility

E) Strategier (“critical mass”) Enegang Alliancer og partnerskaber Formelle standardiseringfora Konkurrence om markedet vs. Konkurrence inden for markedet

III. Recap

“Ny Økonomi”/Informationsøkonomien Focus på: Versioning og prisdiskriminering Lock-in og switching costs Systemer og systemkonkurrence Netværkseffekter/netværkseksternaliteter Vender tilbage til disse senere “Old Economics” kan adressere disse - som vi vil illustrere!