En undersøgelse af biblioteksservicen i landdistrikter. Et samarbejde mellem Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern og Skive biblioteker samt Center for Landdistriktsforskning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
Måske er I gode venner i et år,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Læringsstile og lektier
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Reduktion AM 2009.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Måske er I bedste venner i et år,
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Jeg har altid vist det….
Jeg har altid vist det…. Og her er Beviserne Der findes mange flere.
Inspiration og viden i din hverdag Brugerundersøgelse Åbne biblioteker Randers Bibliotek 2012 BCF Middelfart.
Kommunikation.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Joken, der bringer dig held!
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Fortællinger fra kanten
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Hold fast, hold ud eller hold igen
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Joken, der bringer dig held!
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Reduktion AM 2009.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Biblioteksservice i landdistrikterne Erfaringer, modeller og perspektiver  Om undersøgelsen  Diskursive kampe  Spørgeskemaundersøgelsen  Perspektiver.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Præsentationens transcript:

En undersøgelse af biblioteksservicen i landdistrikter. Et samarbejde mellem Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern og Skive biblioteker samt Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet. Videnskabelig assistent: Dorthe Salling Kromann

At undersøge folkebibliotekernes rolle i landdistrikterne. At få en forståelse for de behov, som brugerne har, og om der er overensstemmelse med det, som bibliotekerne tilbyder i dag.

71 interview af en varighed på gennemsnitligt 15 minutter. Interviewene er foretaget på filialer og i bogbusser i de fire biblioteksområder. Ved udvælgelsen af interviewpersoner er der stillet krav til køn og alder.

Hvad forbinder du et bibliotek med? Hvordan oplever du dine biblioteksbesøg? Hvad kan man bruge et bibliotek til? Hvad tænker du om den nuværende biblioteksløsning? Hvordan kunne du tænke dig, at dit fremtidige bibliotek ser ud?

Interviewmaterialet kan bearbejdes: – Kvalitativt – Kvantitativt – Og materialet giver muligheder for komparative iagttagelser.

Biblioteket forbindes primært med bøger, viden og information, men ikke med internet. Det kan undre? Forklaringen er: ”gamle skodcomputere” Behov for grupperum med it og oprettelsen af studiepladser. Bedre mulighed for at unge kan spille Men der kan siges meget mere. Her skal nævnes nogle eksempler der omhandler afstand til biblioteket, bogbusser og åbningstider.

A : Ingen ændring ved to kilometer B : Ingen ændring ved mere end 5 km. C : Ændring ved to kilometer D : Ændring ved mere end 5 km A : Andre løsninger end bibl. HvideSande1: Afstand mellem 1 og 1½ km. Kommer ca. hver 14. dag Det har ikke ret meget at sige. Ville ikke komme på biblioteket, hvis der var mere end 5 km. Der er for langt til Ringkøbing. Dagplejemødrene ville også miste et tilbud (biblioteket). Afstanden har betydning. ".. havde fundet på at låne ved hinanden og så ville man også købe mere, men det ville jo også få en ende". HvideSande2: Afstand mellem 1 og 1½ km. Ugentligt besøg Jeg ville komme stadigvæk. Ved 5 km. cykelafstand. Hvis bibl. ikke var her, ville det blive sværere. " jeg gider jo ikke at cykle eller gå hele vejen til Ringkøbing. Så vil du sandsynligvis ikke få lånt de bøger, som du gør i dag? Nej” HvideSande3: Afstand mellem 2 og 2½ km. Ugentligt besøg Det har ingen betydning, fordi der er så kort, man kan nå at aflevere til tiden.. "måske låne noget mere og så ikke komme så tit" Ved ikke om hun ville bruge Ringkøbing, hvis Hvide Sande ikke var der. "Nej jeg tror ikke, at jeg ville få læst så meget" "jeg ville så være nødt til at bruge penge på at købe billige bøger i Kvickly og sådan noget”. HvideSande4: Afstand under 1 km. Besøg intentivitet ikke præciseret Ville ikke gå ind og snuse, hvis der havde været mere end 2 km. Ville ikke komme her så tit. Ville tilrettelægge udlånene så det passede med skolen fx "jeg vil ikke bruge den tid på at køre ind til Ringkøbing og bruge det bibliotek derinde". "ville jeg have fundet ud af at låne på nettet". HvideSande: Mellem 1½ og 2 km. Kommer ca. hver 14. dag Lidt. Ville have betydning ved 3 km. Mange der ikke ville komme ved 5 km. "Ja, så var jeg ikke kommet i aften. Hvad jeg så ville gøre, jamen så ville jeg ingenting gøre”. ”Jeg kan godt leve uden et bibliotek". ”Altså tilbuddet der, så hvis jeg skulle køre til Ringkøbing på biblioteket, så ville jeg ikke bruge det, det er helt sikkert”.

Biblioteket tæt på Brugerne besøger biblioteket jævnligt. Det kunne tyde i retning af en tilfredshed, men det kan også handle om, at der er for langt til det nærmeste større bibliotek. Ingen af interviewpersonerne bor over 2 km. Tilfredshed Hvis der var mere end 5 km. Færre besøg Hvis biblioteket ikke fandtes. Ingen besøg ”hold da fast vinteren den bliver sort” Køb af bøger Låne bøger hos hinanden Låne over nettet Når det har betydning, at biblioteket findes i nærmiljøet, hvad siger interviewpersonerne så til en bogbus, der kan møde brugerne, der hvor de er?

A : Negativt om bogbusserB : Positivt om bogbusser HvideSande1 En bogbus indbyder ikke til at blive Nogen har brug for,at der kommer en bus kørende hen til dem henviser til plejehjem. ”Så tanken om en bogbus den afskrækker dig ikke? Nej, jeg synes da at det er positivt”. ”Jeg ville nok helst have et fast bibliotek, men jeg ville da ikke sige, at jeg ikke kunne vende mig til det andet”, HvideSande2 Den korte holdetid HvideSande3 Den korte holdetid - ”jeg tænker på Hjemis, det bruger jeg aldrig mere” frygteligt ærgerligt. HvideSande4 ”Der er ikke så mange der vil komme hen til en bogbus, der holder, jeg tror der vil komme flere her”. Den næstbedste løsning. ”Jeg tror altså at det betyder utrolig meget at man ser, hvad der er. Det visuelle? Ja” HvideSande5 Udbuddet er mindre i en bogbus. Ved aldrig på forhånd, hvad han vil låne. Tror at mange ikke gider komme ind i en bus.

Bogbusser: Indvendinger mod det korte tidsrum bogbussen holder. Hvad siger interviewpersonerne så om åbningstiderne? Åbningstider, når brugerne har fri – gerne aften lørdags åbent. Erstattes en filial med en bogbus, er der derfor afgørende at være kritisk i forhold til holdetidspunktet, såvel som den tidslængde bussen holder.

Fem stabile brugere, der kommer jævnligt på biblioteket. Brugen af biblioteket er knyttet til, at biblioteket ligger i nærmiljøet. Bliver den lokale filial nedlagt, er det ikke sikkert at brugerne vil begynde at benytte en filial eller et hovedbibliotek længere væk. De vil måske vælge alternative løsninger. Bogbussens holdetid har indflydelse på en skeptisk holdning Åbningstiderne har betydning for, hvor nemt det opfattes at benytte biblioteket. Afstand og åbningstider har indflydelse på antallet af besøg.

"Godt for dem, der bor tæt ved biblioteket, men jeg tror altså at der vil komme færre på biblioteket i det hele taget", "man kører rask væk herfra til Bilka i Holstebro ikke også. Man kører ikke rask væk herfra for at komme ind og opleve noget kulturelt. Sådan tror jeg det er" og "så får du kun de der nørder ind, som gider læse. Alle de der tager hen og lader sig inspirere lige i det øjeblik, hvor de er her, de forsvinder. Jeg kan godt se, der er nogen de ved 100 procent lige, hvad det er for nogle bøger, de skal læse og de læser fem bøger i ugen, de skal nok tage til Holstebro eller Herning eller Ringkøbing, hvis det var det".