Resultater, erfaringer og overvejelser! Praktikpladscentrene Syd-Øst Sjælland og øerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Advertisements

Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Hvordan kommer jeg ind på hg?
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
SKP-projektlederværksted 14. nov. 2012, Vejle Regina Lamscheck-Nielsen.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Uddannelsesmuligheder
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Tværfaglig Skolepraktik i virksomhedslignende miljøer
Hold Fast projekt - praktik
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Etablering af virksomhedsklynger i bygge og anlægsbranchen.
’Vandpartnerskabet’ v/Marianna Lubanski DWF temamøde den 21. April ’Det Danske Vandskab – nu og i fremtiden’
Air Force Training Centre Vi vil Blended Learning 1 PF.
Nye samarbejdsformer Forsøg med partnerskabsaftaler og klyngedannelse.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: 1
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Problematikker og praksis i vejledning af udenlandske studerende på MVU 28. november 2008 Hans Hansen 1Årsmøde 2008 Vingstedcentret.
SKP-projektlederværksted 22. nov. 2012, Silkeborg Regina Lamscheck-Nielsen.
Udvikling og etablering af landsdækkende praktikpladscentre inden for detailhandel Samarbejde mellem Aarhus Købmandsskole, Tietgenskolen Odense, Selandia.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
UU vejleder Lene Skovgaard.
It og informationsudveksling i Sundhedsaftale 3 Og 29 kommuner.
Praktikkobling Viden Djurs Deltagere: Viden Djurs og Rotary Målgruppe: Handels-, kontor- og detail elever fra handelsskoleafdelingen samt smedeuddannelsen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Protokollat ok.2014 om rekruttering og opkvalificering til bygge – og anlægsprojekter Dansk Byggeri og 3f vil i fælleskab iværksætte en række aktiviteter,
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. Efteråret.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
AER – Tilskud til faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg Hvordan gør vi?
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Virksomhed med arbejdsmiljøcertifikat Alle virksomheder Arbejdsmiljøcertifikatet.
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
Frafaldstal Tabel 1.1. Opnåede resultater i 2012 og og målsætning for 2014 Afbrud uden omvalg 6 mdr. efter start Historisk udviklingMål og resultatFremtidige.
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
7. klasse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Systemet til Synlig KompetenceVurdering 0. Hvad er en produktionsskole for noget 1.Det samlede system til Synlig KompetenceVurdering 2.Det mest synlige,
Landsorganisationen i Danmark Praktikpladser til alle Høring på Christiansborg d. 6. maj LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen i Danmark.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
krav, dokumentation, opfølgning og erfaringer
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Hvad er Byggeri til Drift?
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
PRAKTIKPLADSFORMIDLING
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Praktikken i it-uddannelserne
Klar til smart vækst / GATE21
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Præsentationens transcript:

Resultater, erfaringer og overvejelser! Praktikpladscentrene Syd-Øst Sjælland og øerne

Mellemkonklusion Partnerskaber er et nødvendig langsigtet redskab. Partnerskaber udvikler en ny norm for ansvarlighed hos alle parter – Mål mindst 10% elever på en virksomhed – helst 15% Arbejdet med partnerskaber og klynger skaber samarbejde og ansvarlighed hos bygherre, virksomheder og skoler. Der findes flere forskellige former for klynger. Fagligheden i uddannelsen skal sikres via kontrol på hovedforløb og opsamling via praktik og SKP forløb Certificering af virksomheder bør overvejes, med kontrol fra praktikpladscentret Praktikpladscenterene skal arbejde på tværs af skoler, (ikke tænke protektionistisk) udvikling af strategiske partnerskaber skal placeres i et center i hver landsdel, som så koordinerer.

Partnerskaber p.t Hvilke? Hvor mange ? Resultater! Bygherre: 12 aftaler om samarbejde/8 på vej Virksomheder (Strategiske) : 8 – flere på vej Virksomheder (Samarbejde) 5 –flere på vej Andre organisationer: 4 I alt 29 partnerskaber/samarbejder p.t Byggerier vi er i gang på eller kommer i gang: 44 Praktikpladser: 13 i gang/ omkring 25 på vej Hjælp til bygherre omkring krav i udbud. Workshop den 27 sep.

Udfordringer: Underskrift/ikke underskrift Effekt for andre fag: Handel og kontor, Teknisk designer, Services assistenter. At opbygge partnerskaber er en strategisk langtidsplan, som skal tænke sammen med klynger. Udvikling af ny norm. Certificering kunne indtænkes

Klynger Hvilke, hvor mange – resultater Forskellige klyngeformer: A)Klyngebank (Brikvirksomheder): 92 B)Strategiske kvalitetsklynger: 1 eller 2 C) Specialeklynger: 0 D)Netværksklynger (Handel og kontor): 0 Praktikpladser: 94 SKP som faglig opsamling på højt niveau og som buffer.

Ved hvert hovedforløb vurderes hvilke faglige kvalifikationer eleven har fået i løbet af praktikperioden. Der gennemføres en samtale med virksomhed, elev, skole og evt. LUU. Det vurderes hvilke uddannelsesmål der mangler og hvordan de bedst kan nås. Måske kan SKP være nødvendigt i forhold til bestemte fagligheder som virksomheden ikke kan opfylde. Hvis eleven ikke kan fortsætte i sammen virksomhed og ikke selv kan skaffe sig en praktikplads hjælper praktikpladscentret med det. Eksempel på uddannelsesforløb for tømrer

Udfordringer: Keep it simpel! Sikring af de faglige mål i uddannelsen, sker via opsamling efter hver praktikperiode. Der findes ikke en rigtig måde at danne klynger til alle fag og alle skoler i landet.