Pædagogisk Konference 18. november 2006. Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Livsvilkår for børn på asylcentre
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Det der med mennesker, - kan det nu betale sig ?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Teori-Praksis-holdning
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Anonym Digital Rådgivning
Skolereformen – optimering af barndommen?
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Produkt ProduktionProfil/Politik People GenbrugelighedSvanemærke Økologi Bæredygtighed Kvalitet Mindre CO 2 Ingen spildevand Minimalt udslip Ingen kemikalierGenbrug.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Hvad render vi rundt og laver?
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Introduktion: Fra område til perspektiv
Eigtveds Pakhus mandag den 28. november 2005 Velkommen Præsentation og diskussion af resultater fra forskningsprogrammet om social arv.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Er solidaritet gammeldags? af Christine Antorini Sekretariatschef for Forbrugerinformationen Tidligere MF for SF.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Lærerprofessionen.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Det senmoderne samfund
Børn og pædagoger i en digital verden
Det senmoderne samfund
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
KIRKERNES ROLLE I FRIVILLIGHEDSSAMFUNDET Nyborg Strand den 4. november 2011 Centerleder Laust Kristensen 1.
Fritidspas.
Om livsglæde og relationer
V O R E S H I S T O R I E H V E M E R M S ? ”Mellemfolkeligt Samvirkes formål er at fremme mellemfolkelig forståelse og solidaritet, for gennem et samarbejde.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Inklusion og inkluderende processer
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Pædagogens univers.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
© Knud Aarup Selveje i et stærkt civilsamfund - Embedsværkets perspektiv © Knud Aarup Munkebjerg Hotel 20. april 2016 Knud Aarup Uafhængig agent i udvikling.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Lærer! Rank ryggen – og byg en bro
Jeopardy om verdensmålene
Ungdomsskolen 2021 MISSION
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Jeopardy om verdensmålene
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Omsorgskultur i daginstitutioner
Præsentationens transcript:

Pædagogisk Konference 18. november 2006

Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og forskellige – og bedre end nogensinde Sociale udfordringer – Det delte samfund Ledelsesmæssige udfordringer – At lede de leddeløse Pædagogiske udfordringer – Nye kompetencer

Samfundsforandringerne Den lange historie : Fra deocentrisme over antropocentrisme til polycentrisme Den korte historie : De teknologiske fødselshjælpere Opløsningen af tid & sted – den nødvendige refleksivitet Refleksiviteten sætter både institutioner og mennesker under pres Institutioner : Kampen om den kommunikative magt Mennesker : Den ny klassedeling

Sociale relationer i Det 20. århundrede Inspiration og moralske guidelines fra civilsamfundet Min verden Vores verden Verden

Sociale relationer i Det 21. århundrede Fra tvungne fællesskaber til frivillige fællesskaber Min verden Vores verden Verden

Det enkelte menneske Individualitetens uundgåelighed Individualismens mange ansigter : Mellem selvforvaltning og egoisme Mellem sundt ansvar og dårlig opdragelse Refleksivitetens dilemma : Kierkegaard m.fl. Kravet om biografisk mening : Freud, Laing og Riceur

Billede 1 : De er kritiske og besværlige … Politikerne : et farvel til System-Danmark Myndighederne : et farvel til Skrankerne Underviserne : et farvel til Katederet Erhvervslivet : et farvel til Transaktionen - og et goddag til Relations-økonomien Medierne : et farvel til de Tomme Postulater – og et goddag til inspirationen

Billede 2 : De er forskellige – og ulige Ny polarisering Ny fattigdom : Fra materielle til mentale/kulturelle ressourcer Værditilvækst i de videntunge fag – social sammenhængskraft i de musiske/håndværksmæssige fag Forudsætningen : En ny rummelighed

Skolen og institutionen som organisation Fra shareholder til stakeholder-perspektiv De mange krav 1 – mellem faglighed og opdragelse De mange krav 2 – mellem rummelighed og grænseløshed Den eksterne udfordring : Mellem myndigheder og forældre Den interne udfordring : Chefroller, hierarkier Ledelse og den nye kontrakt mellem autoritet, autencitet og kommunikation

Ledelsesmæssige udfordringer Et samfund af individualister : Det store krydspres (fra shareholder til stakeholderorganisation) Udfordring # 1 : Ingen grænser mellem arbejde og fritid – livet er et projekt Udfordring # 2 : Et nyt karrierebegreb – fra investering til øjeblikkelig udbetaling, fra hierarki til zig-zag Udfordring # 3 : Sanktioner er umulige – og det eneste mulige Konklusion : Den autentiske inspiration

De pædagogiske udfordringer Lektien fra alle institutionelle kriser : Indhold vinder Præmis 1 : Opdragelsens nødvendighed – mellem konservatisme og revolution Præmis 2 : Selvdannelsens nødvendighed Præmis nr. 3 : Sociale og dannelsesmæssige kompetencer kommer før de instrumentelle Præmis nr. 4 : Kravet om mening – det biografiske element Præmis nr. 5 : Kravet om individualitet – plads til forskellighed Præmis nr. 6 : Kravet om rummelighed – plads til hensyn

Børn og unge - Danmarks nye kulturkamp Samfund, individ og kommunikation Samfundsforandringerne : Det polycentriske samfund Det enkelte menneske : Individualismen og dens ansigter Ledelsesmæssige udfordringer : Skolen som organisation Pædagogiske udfordringer : Nye kompetencer