DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Gammelheds-Philosophy
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
YOGA - midt FORENING
I dag er temaet Visualisering
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
At være magtesløs med den magtesløse
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
At leve med en kronisk sygdom
Ambulatorium for Spiseforstyrrelser PC Stolpegård
Smileyen, som fik en ven.
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Velkommen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
TNL Lederuddannelse.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Det gamle og det nye menneske. Ef 4, v17 Det siger jeg da og vidner om i Herren: Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, v18 formørkede.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Præstationsangst!.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
skyld og skam hos den ramte familie
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Tema: Depression – Hvad er det
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
+ Hvad er eksamensnervøsitet?. + Vigtigt! Nervøsitet er godt i moderat omfang – når den ikke får lov til at overtage styringen.
Procesværktøjer.
Acceptance and Commitment Therapy
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Sårbarhed hos børn og unge
- psykodynamisk perspektiv
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
Workshop Motivation og fokus på målet
DBT Dialectical Behavior Therapy SINDSTILSTANDE & FORMELLE ØVELSER
Lidelsens problem (teodicé)
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
På vej mod et godt ungdomsliv
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Livet.
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
De 6 kerneprocesser i ACT
Seksualitet.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Trivsel og mental sundhed
MOT’s virkemidler.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)

DBT Slideoversigt Lykkelængsel (3) Accept (4) Uægte accept (5) Accept ved eksistensen (6) At kæmpe for kontrol (7) Øvelse: Iagttagelse og beskrivelse (8) Øvelse: Anerkend, accepter, handl med nærvær i forhold til: Tristhed, vrede, frygt og angst, skyld og skam (9-13) Øvelse: Accept af forgængeligheden (14) 2

DBT Lykkelængsel ”Jeg mener at selve formålet med vores liv er at søge lykke. Det er klart. Enten man er religiøs eller ej, enten man tror på denne eller hin religion, søger vi alle noget bedre i livet. Så jeg tror, at al bevægelse i vores liv, er mod lykke.” Dalai Lama: Kunsten at leve lykkeligt Men så risikerer vi paradoksalt nok aldrig at være tilfredse og accepterende det liv, vi har. 3

DBT Accept… Hvorfor lider vi? Velafprøvede flugtmetoder er: Flugt eller undgåelse – for at blive lykkelig… Accept er at forlige sig med virkeligheden (jfr ’willfulness – willingness’.) Accept er ikke det samme som at kunne lide… Accept af omgivelserne… Accept af vores indre… Accept gennem handling – eller væren… Se: Kåver, A. (2005) Accept - At leve et liv, ikke vinde en krig. 4

DBT Uægte accept Læbernes bekendelse ”at sidde på sine hænder.” Ja, men… Ja! Acceptere for alligevel at ville ændre det, der ikke står til at ændre. 5

DBT Accept ved eksistensen Forgængeligheden Tiden – nutid, fortid, fremtid Kroppen – funktioner, smerter, sygdom, udseende Tanker, billeder, drømme Følelser – negative og positive Nødvendigheden af at handle Andre mennesker Kriser og andre vanskelige omstændigheder Hverdagen Natten og søvnløsheden Træthed Manglende evne til accept 6

DBT At kæmpe for kontrol.. … kan være problemet, ikke løsningen… Acceptere – og samtidig forandre – er den mulige dialektik. Accept kan være forandringen i sig selv. Accepter også, når du ikke kan acceptere = respekter dig selv. Undvig ikke, flygt ikke, forvræng ikke, luk ikke af… 7

DBT Trang til handling – eller handling 8 Følelser Iagttagelse og beskrivelse Tanker Kropslige symptomer Grundmodellen i alle øvelserne: Tre personer sammen. Person 1 iagttager indadvendt i 2-3 min. Person 1 beskriver i 10 min ad hoc sine iagttagelser (sidder med nedslået blik eller lukkede øjne). Person 2 (terapeuten) stiller udforskende spørgsmål. 10 min refleksion om opgaven. Især med fokus: –Hvornår blev det til analyse, fortolkning, styring? –Hvordan blev det drejet tilbage på sporet? –Hvad er fordele og ulemper ved en sådan forholdemåder til følelser?

DBT Anerkend, accepter, handl med nærvær Dyk ned i og erfar dit eget udtryk af: Tristhed Vrede Frygt & angst Skyld & skam Udfør øvelsen med én følelse ad gangen efter grundmodellen. En terapeut skal kende alle grundfølelser i sig selv godt og grundigt. 9

DBT 10 Tristhed

DBT 11 Vrede

DBT 12 Frygt Angst

DBT 13 Skyld Skam

DBT Accept af forgængeligheden Se: Svar og gensvar, historie 11: Alderens kamouflage: ers/dagenshistorie.php?brik=11 14