Business planning 2: Budgettering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etablering af virksomhed
Advertisements

BUDGET, OPSPARING og LÅN
SharePoint /36 2 General SettingsPermissions and ManagementCommunications Titel, description and navigation Versioning settings Advanced settings.
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Teststrategi Engrosmodellen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
IM-Strategi.
Dataopsamling og GPS-styring
Merlivs seminar 27. August 2008
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Først lidt om Aalborg Portland
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Distribuerte Objekter Våren 2011 Professor II Eric Jul.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
Velkommen til E-business
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Distribuerte Objekter Våren 2013 Professor II Eric Jul.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Business planning 1
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Introduktion til Access (Access, del 1)
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Generel introduktion til EC
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
dinbundlinje.nu Din bundlinje nu! Nr. 1 Velkommen til Arbejdsgruppen Kampagne 2010 Hvad gør vi i Sønderjysk Landboforening?
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Eksamen.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Plan for 1 uges forløbet - Virksomhedsspillet. Rammen om efterårsforløbet n 1-uges forløbet afvikles med omdrejningspunkt i et virtuelt virksomhedsspil.
Mød Aalborg Universitet
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
At deltage i projektarbejde
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
1 QA and user research
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/ Lars Krull.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Dagens program – ugens program
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Tommy Engedal Kronborg
1 Game Industry Economics
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
The publisher/developer relationship – or how to make money off those whiny bastards.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
BUDGET, OPSPARING og LÅN
Præsentationens transcript:

Business planning 2: Budgettering http://playerandindustry.wordpress.com

På programmet Update på kursusstruktur, DADIU o.s.v. Præsentationer Budgeting

Update DADIU-produktion 2: 23. februar til 23. marts (hård deadline). 24.-27. marts evaluering Pre-production: Hver onsdag i februar Dette også i en email fra DADIU-koordinator Kristine Ploug fra i September – tjek at I har den.

Update Det betyder at speciale og produktion skal ske samtidig – no mercy Speciale og DADIU-produktion er to separate ting – produktion styres ad DADIU, speciale af ITU. Det er tilladt at bruge produktionen som dataindsamling, men man skal være opmærksom på at hele gruppen skal sige god for det (hvilket kan være tricky) Produktionen eksamineres ikke men evalueres. Giver ikke ECTS.

Update Hvad betyder det for vores kursus? Vi skal foretage et par valg: 1) Udarbejdelse af specialesynops + finde vejledere eller beholder det planlagte forløb om user experience 2) Korter den skriftlige opgave af til 10 sider eller ækvivalent eller mundtlig eksamen med præsentation af specialesynops + pensum Uanset hvad skærer vi en del af den planlagte undervisning fra.

Kursusplan - lectures Dropper tilbageværende øvelser Week 1: Introduction Week 2: Economics of the game industry Week 3: Developer-Publisher relationships and sales channels for games Week 4: Marketing games Week 5: Target Group Analysis and SWOT Week 6: The player and motivations for play Week 7: Business planning and budgeting (I): The business plan Mid-semester break Week 9: Business planning and budgeting (II): Startups and budgeting Week 10: Usability testing No class, continued work assignment Week 12: QA and user research Week 13: Experience components and measurement methods Week 14: Getting a career in games Week 15: Optional topic - to be decided Dropper tilbageværende øvelser Husk: IOI rundvisning den 28/10!

Undervisning Kort præsentation og diskussion i plenum (1-2 tekster), ca. 30 min. Projekt- og synopsisvejledning individuelt

Projekterne 10 sider (ca. – ikke mindre, ok mere) Et emne indenfor samme område som jeres speciale Kan ikke være en del af specialet, men må gerne være samme område som specialet Fra nu af individuel vejledning hver tirsdag eller gruppediskussion som påkrævet

Tekster uge 10 Som forberedelse til besøget hos IO User Research: Kuniavsky: Do a usability test now! Medlock et al.: Using the RITE method to improve products, a definition and a case study Ingen præsentationer – vi kører på med speciale/opgave-diskussionerne.

Recap: Forretningsplaner

Sidste gang Forretningsplanen: Et grundlæggende dokument der udarbejdes ved starten af en virksomhed ... og opdateres løbende Formål for eksempel: Give en klar strategisk plan for virksomhedens udvikling Tiltrække investorer Give kredibilitet til virksomheden

Forretningsplanen: Typer Til venture capitalists Fokus på markedet og virksomhedens indtjenings-kapacitet Til en bank Fokus på risk management (banker er mindre villige til at løbe risici end investor capitalists) Fokus på indtjening IR plan (investor relations plan) I dybden på de bløde områder Kommunikationsstrategi såvel før som efter at der er sikret investorer

Indhold (eksempel) Forsidemateriale Forretningskonceptet: Strategi, vision og mission Personressourcer Produkter/service Markedsbeskrivelse inkl. salgs- og markedsføring Firmaet: Organisering af virksomheden Udviklingsplan 3-4 år frem Financiel strategi og budget (økonomisk situation) Appendiks: Resumeer o.s.v.

Financiel strategi og budget Et af de vigtigste punkter i forretningsplanen, nærlæses af investorer og banker Basalt set en ”money management plan” 3 typer financiering for upstarts: Gæld (lån) Investering mod ownership/profit sharing Venture capital mod stock & buyback

Financiel strategi og budget Budgettet Nøglen det hele drejer om: Ordene omdannet til kvantitative værdier

Budgettering

Budgettering Et budget for en spilproduktion beskriver cash flow og hvornår et produkt formodes at give indtægt At lægge et budget for en spilproduktion plejede at være nemt i ”garage-games”-perioden I takt med væksten i branchen er det blevet mere kompliceret, men stadig lige vigtigt

Budgettering: Publisher Når der skal ligges et budget: 1) Publisher overvejer producers timeline og vurderer hvor mange penge der skal bruges på en månedlig basis gennem produktionen og til start-up 2) Marketing vurderer hvor mange units de regner med at sælge og præsenterer en profit-and-loss (P&L) analyse. 3) Hvis spillet vurderes til at være profitabelt, kan det godkendes til produktion.

Profit-and-Loss analyse P&L laves ikke kun på publishers andel (65%) af wholesale price divideret med antal units, men inkluderer udgifter som distribution og markedsføring. P&L beregnes på basis af en Return of Investment (ROI) formular, som er unik for hver publisher. ROI bestemmer hvor mange units der skal sælges før at der er overskud. En ROI er en kompleks beregning som har en ”udgiftsside” og en ”indtægtsside”

Profit-and-Loss analyse Udgifter: Løn, benefits, corporate overhead, marketing, sygeage o.s.v. Indtægter: Salgsestimater, sekundær indtægt fra specielle versioner o.s.v. Ved ROI skal indkomstsiden være MEGET tungere end udgiftssiden før at det er værd at satse på spillet Developeren får normalt både forskud per milestones og royalties – derfor er deres budgetteringsmodel lidt anderledes end publisherens

Production management Produceren er normalt ansvarlig for budgettering af en produktion Bruger produktionsværktøjer (management tools) til at planlægge produktionen Planlægger milestones, budget, produktionsskemaet, pipeline o.s.v.

Budgettering Sample budget: Side 237-239 i Rabin Lønudgifter er typisk den store post for startups. Leads er typisk founders og betaler ofte af deres egen lomme i en periode Folk kobles på inde i produktionsperioden som det er planlagt nødvendigt

Budgettering I Rabin´s budget er der 3 milestones: Måned 7: Alpha Måned 16: Beta Måned 18: Release - folk addes før hver milestone

Budgettering Store budgetposter: Løn Benefits (op til 25%) Externe specialister (advokat, revisor) Office space Udstyr og software (capital expenditure)

Budgettering Burn rate Hastigheden hvormed der bruges penge. I Rabin´s eksempel omkring 188.000 USD pr måned Efter 18 mdr. brugt 3.4 mio USD – kræver 675.000 solgte kopier ved 5 USD per kopi.

Specialesynops Planlægning af specialer Gennemgang af hvordan et speciale skal se ud