Introduktion til Det Praktiske Projekt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
institutionsleder Jette Melin
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Læringsstile og lektier
FOKUS! På vores udvikling.
Anette Schjødt Thorsen
Visualiseringsøvelse!
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Kompetencebroen
”Find talentet” - introduktion
De sidste undervisningstimer
At bygge bro mellem teori, erfaring og læring
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Den anerkendende interviewform
Green Field - fremtidens byggeplads!
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Hvad er et opmærksomhedspunkt?
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes.
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
Delphi-evaluering og Green Field
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
JOBVÆKST Mariagerfjord Værktøj til analyse og formulering af Vækst/Forretningsstrategi.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
1 Velkommen til Førstehjælp ved hjertestop. 2 Information til instruktøren Denne præsentation er tilpasset uddannelsesplanen Førstehjælp ved hjertestop,
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Velkommen til fagligt samspil
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Introduktion til Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces

Green Field Det Praktiske Projekt 1. Projektets mål formuleres klart som vision ude i fremtiden (lineært) 6. Mål og planer kan lægges, det er projektskrivningen 3. Nu-et formuleres ud fra ”gode ting” Bygge-Planer Dvs. PROJEKT Ressourcer tilstede Drømme- hus 4. Refleksion på nutid 2. Målet reflekteres cirkulært 5. I gabet mellem Nu og Scenariet findes problemformuleringen 2006 2009

Det Praktiske Projekt Trin 1 Skab dig et scenarie ude i fremtiden Hvad er dit mål med projektet? Hvad ønsker du at opnå? Scenario/Vision

Det Praktiske Projekt Trin 2 - Delphi Anvend gruppen som reflekterende team Start med at bruge Delphi-metoden på dit eget scenarie: Skriv 3 forbedringer du forventer at opnå, når dit projekt er gennemført ude i fremtiden Skriv 3 gode ting ved den måde som tingene foregår på i dag

Det Praktiske Projekt Trin 2 – Delphi - Fremtidsbro Nu-situation Scenario/Vision Fremtidsvision for dit projekt (Lineær deskriptiv version): 1. 2. 3. Gode ting ved Nu-situation (Ressourceperspektiv): 1. 2. 3.

Det Praktiske Projekt Trin 2 - Delphi Giv en kort forklaring (lineær) af hvad du mener med de punkter du har skrevet De øvrige gruppemedlemmer er tavse! Send dit papir rundt til alle i gruppen (sørg for at gøre det for ét projekt ad gangen) Gruppemedlemmerne markerer som ved evaluering med en streg ud for de udsagn hvor de er enige Nu har du en indikation af gruppemedlemmernes prioritering af dine punkter på tryk

Det Praktiske Projekt Trin 2 – Refleksion - Scenariet Lad gruppemedlemmerne spørge ind til dine 3 punkter for scenariet Sørg for at der kommer cirkulære spørgsmål på banen, f.eks.: ”Hvordan tror du andre vil se på din løsning?” ”Hvem har du tænkt skal indgå i din løsning?” Som afslutning bør du fokusere dit scenarie

Det Praktiske Projekt Trin 3+4 – Refleksion i Nu´et De gode ting fra dit Delphi skema virker som beskrivelse af Nu-situationen set i et ressourceperspektiv. Lad gruppemedlemmerne spørge ind til dine 3 punkter for Nu-situationen Sørg for at der kommer cirkulære spørgsmål på banen, f.eks.: ”Hvordan tror du andre ser på din nu-beskrivelse?” ”Hvem tænker du indgår i din nu-beskrivelse?” Som afslutning bør du fokusere dit scenarie

Det Praktiske Projekt Trin 5 - Problemformuleringen Nu burde du så kunne ”stille” dig i det fokuserede scenarie og ”se tilbage” på den fokuserede nu-situation Herved kan du se gabet mellem dit scenarie og Nu-situationen NU kan du forme din problemformulering til projektet!

Det Praktiske Projekt Trin 6 - Skriveprocessen 6. Mål og planer kan lægges, det er projektskrivningen Bygge-Planer Dvs. PROJEKT Ressourcer tilstede Drømme- hus 5. I gabet mellem Nu og Scenariet findes problemformuleringen 2006 2009

Det Praktiske Projekt Appendiks Det er vigtigt at projektet følges af reelle: Tidsplaner Indholdsplaner Risikovurderinger Der er jo tale om et Praktisk Projekt, der reelt skal gennemføres!