Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VE-anlæg Solceller (Case og opgave).
Advertisements

Vejvisning.
Konkurrence i grupperne Hvem får først bolden…..
FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
EDISON projektet MKDs seminar om elbiler, batterier, strøm og ladning
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Projekt Vind i Tanken Vindenergi Danmark Elbilpartnerskabsdag Energistyrelsen 10. September 2013 Jørgen Horstman projektkonsulent Frank Nørgaard projektkonsulent.
Camp IB37 Energioptimerede ventilationsformer:
Rejse og transportmønstre samt - samt opfattelser hos turist- og transporterhvervet af transportvilkårene Dialogmøde, Kulturhuset FREM 21. maj 2013.
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
0 energikontorhus Tilbygning til administrationsbygning Grøndalsvej 1
Præsentation af Fredericia Spildevand
Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010 Center for Grøn Transport
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
Vedvarende energi til husstande
Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af.
Elbiloperatør. Generelt syn på markedet •Der er politisk, branche- og mediemæssig opmærksomhed •Mange meninger og holdninger •Bilbranchen •Energibranchen.
Europæisk samarbejde om fugleovervågning DOF’s årsmøde 2012 Nymindegab, 24. marts 2012 Henning Heldbjerg.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
NavnFødselsår AdressePostnr. By Telefon Mobil nr. T-shirt størrelse (som forventet i august) Forælder Ansøgningsblanket til Team Copenhagen.
Klima og bæredygtighed
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Vores kondital falder % % Død (54 år) 2000 (50 år)
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
Henrik Fisker Stifter, Fisker Automotive Det næste eventyr i branchen.
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
ELBILNETVÆRKSMØDE Energistyrelsen, København
Teknologi, erfaring og EU rammer Søren Rasmussen, Sund & Bælt Senior Specialist Toll systems Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter,
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Målestoksforhold.
Vertikale Energiboringer
Spørgeskemaundersøgelse. ­Møde i Elbilsnetværket, 4. maj 2011 ­v/Niels Frees.
September Evalueringsmodeller v/Civilingeniør, cand. jur. Jørgen Egholm.
Simpel pulstræning For motionister.
Munksøgård André og Nicki
Litium-ion, BMS og brændselscelle teknologi. Velkommen til: 1.
Spændingsniveauer Ekstra lav spænding:
El-biler.
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Siden sidst i Trafikstyrelsen Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Energistyrelsen 27. marts 2012.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Vindmøller Priser på vindmøller, Hvor meget strøm kan den producere?
19.3 Indsamling og analyse af miljødata
DM i Skills 2011, 2012 og Deltagende konkurrencefag Deltagende demonstrationsfag Antal deltagere Antal tilskuere
Beboernes hverdagspraksis: En afgørende parameter Konference om bæredygtighed i byggeriet AAU-CPH, SBi, 28. januar 2013 Kirsten Gram-Hanssen, Statens Byggeforskningsinstitut.
Kommunikation i private Hjem Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing Aarhus Universitet.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
HVAD ER FREMTIDEN FOR ELBILER v/Lærke Flader, Det Økologiske Råd, den 7. december 2015.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Elbilsnetværket Dato: 30/ 09 / 2014 Sprogø. Hvorfor brint biler? - Udleder drivhusgasser - Afhængig af fossile brændstoffer - Begrænset rækkevidde - Lade.
Elbilnetværksmøde for kommuner og regioner, 30. september 2014 Nyt fra ENS og TS 10:00 – 10:20 TS & ENS Bordrunde 10:20 – 11: 10 En kommunes historie 11:10.
Elbiler i fleksible flåder Jeppe Juul Det Økologiske Råd.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
BILFLÅDESTYRING. Ret sidefod i diasmaster Aftalen gælder for: Person biler Varevogne indtil 3500kg Minibusser, 9 personers Handicap busser Kommuneleasing.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Status for forsøgsordning for elbiler Elbiler kan inddeles i 4 kategorier Ombyggede elbiler - små elbilproducenter. Støttet 26 stk. 1. generations.
Hvor langt på literen Bilsælgeruddannelsen Afstemning af forventninger
Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H
Elbilers totalomkostninger (TCO)
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011

Teknologier ­Batteri elbiler (BEV, EV) ­Brændselscelle elbiler (FCEV) ­Plug-in hybrid biler (PHEV) Seriel Parallel Seriel-parallel

Personbiler BEV ­Mitsubishi e-MiEV/Peugeot iOn/Citroen C-Zero ­Nissan Leaf ­Renault Fluence ­Tesla ­Flere på vej… FCEV ­Hyundai, Mercedes Benz (2015) PHEV ­Fisher Karma (2012) ­Opel Ampera (2012) ­Toyota Prius (2013)

Vare- og lastbiler BEV ­Mercedes Vito E-Cell ­(Modec) ­Peugeot ­Renault Kangoo ZE ­Smith FCEV ­Indtil nu ingen kommercielle PHEV ­Indtil nu ingen kommercielle

Måling af energiforbrug og rækkevidde Internationalt regulativ UN/ECE 101 bestemmer hvorledes bilers forbrug måles. Regulativet er implementeret i fx SAE standard og EU direktiv Elbilers rækkevidde måles ved at gentage kørecyklus til bilen er løbet tør for strøm defineret ved max topfart 50 km/t Plug-in hybridbilers forbrug måles som vægtet gennemsnit af forbrug ved eldrift og forbrug ved benzindrift 25 km (til nærmeste ladestander, skønnet) UN/ECE 101 testcyklus. 11,022 km tilbagelægges med gennemsnitsfart 33,6 km/t. Ca. 4 km er simuleret bykørsel og ca. 7 km er simuleret kørsel på landevej og motorvej

Hvordan virker det i praksis? Elbilen har fordel i by Benzin/dieselbilen har fordel på landevej og motorvej Virkningsgrader: BEV: 75 % FCEV: 40 % PHEV: 40 % Diesel: 30 % Benzin: 20 %

Hvad kan de? Elbiler: Elforbrug ECE 101: 0,13 – 0,2 kWh/km (lastbiler 0,5 kWh/km) Rækkevidde ECE 101: 130 – 175 km Rækkevidde i praksis: 50 – 200 km Brændselscellebiler Rækkevidde i praksis: ca. 500 km Plug-in hybrid biler Rækkevidde i praksis: ca. 500 km Rækkevidde på el: 20 – 80 km

­I løbet af 2013 og 2014 introduceres flere modeller på markedet fra OEM fabrikkerne. ­Masseproduktion og konkurrence vil få priserne til at falde. Især batterierne vil falde i pris, men vil stadig være dyre. ­Der kan forventes enighed om stik. Et europæisk lynladestik – Combo – forventes standardiseret. ­Der arbejdes på induktionsopladning. Derved undgår man bøvlet med kabler og stik. Der er opnået en virkningsgrad på 95 % ved 10 cm afstand mellem enhed i bil og stationær enhed. Elbil – den nære fremtid