© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Advertisements

Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
På tur med Guldhorn Distrikt til Harzen Sommeren 2013.
Servicemål i Region Midtjylland
Tilbageblik Scenarioeksempel Fordele og ulemper Side 1 7 minutter omkring besejlings- scenarier i 3. færgeudbud Borgermøde 21. maj i Svaneke.
Vejarbejde/TMC User Add Value: man kunne ligge små notater ind om hvis der er vejarbejde i ens område, så andre kunne finde en anden vej ( el. evt som.
Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund.
Den Fremtidige Anvendelse af Biomasse i den Danske Energiforsyning
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
DSB S-Tog Automatisk Passager Opregning
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Bornholms Passagerforening
12. september 2006 Beslutningsgrundlag for sporområdet mv
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Bag kulisserne Strategianalyse København - Ringsted Aalborg trafikdage 29. August 2006.
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af jernbanekapacitet | 28. august 2007 | Opgørelse af jernbanekapacitet Alex Landex.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Lokalbanernes trafikale begrænsninger | 28. august 2007 | Lokalbanernes trafikale begrænsninger Alex.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Infrastrukturforbedringer på S-banen - tog til tiden
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Optimal genindsættelse af aflyste tog linier Julie J. Groth.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Aalborg Kommunes buskøreplaner
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Sporarbejde Farumbanen 2008 –Pressemøde den 29. april 2008.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Fokus på vækst og udvikling i samspil med hele regionen Fokus på vækst og udvikling i samspil med hele regionen Danske Havne Temamøde 14. marts 2005.
Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Storbytrafik - Indledningssession ved Trafikdage på AUC | 28/03/2015 |
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
Plantekongres 2008 Praktiske erfaringer med og forventninger til miljøgodkendelsesordningen v. Søren Schmidt Thomsen.
Hvorfor faste kørespor?
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor PUMPKIN 21. september 2007 AARHUS UNIVERSITET PUMPKIN Centre for Membrane Pumps in Cells and Disease.
Mix mix tonightpaulmonroedemo.
Introduktion til programmet Ringsted–Femern Banen – Præsenteret af Jens Ole Kaslund.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Benefitmodel – togpassagerers tidsgevinster ved regularitetsforbedringer Dorte-Lene Bacher, Banedanmark Jane Ildensborg-Hansen, TetraPlan A/S.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
Trafik & Byrum, Simon Wrisberg Kollektiv trafik i et helhedsperspektiv – d. 11. januar 2012 Kollektiv trafik i Helsingør.
Sikkerhedsmyndigheden og de mange aktører Trafikstyrelsens sikkerhedskonference 18. november 2014.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Samordning i den kollektive trafik ­Med kunden i centrum.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
Informationssikkerhed ved Morten Eeg Nielsen og Julie Sigh
Trafikafvikling og kapacitet, dankap
Samspil mellem nationale, regionale modeller og kommunale modeller
Forslag til masterplan for infrastruktur
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Af alle hjemmesideejere har ikke
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex Landex, CTT – DTU Anders H. Kaas, Atkins Otto Anker Nielsen, CTT – DTU

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |2 Disposition  Regularitet  Udfordringer  Kampagner  Overdrevent fokus på regularitet  Fokus på regularitet med fordel for passagererne

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |3 Regularitet

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |4 Forskellige opgørelsesmetoder  Hvornår registreres togene?  Ankomst til station  Afgang fra station  Ankomst til endestation  Mål for rettidige tog  Danmark 90%  S-tog 95%  Holland 90%  AmTrack – Langdistance 70%  AmTrack – Kortdistance 85%  AmTrack – Korridortog 90%  AmTrack – Premiumtog 94%  AmTrack – Kontraktbaserede pendlertog 95%  Hvornår er et tog forsinket?  S-tog 2½ minut  Holland 3 minutter (afgang)  Tyskland 5 minutter (endestation)  Regionaltog, IC-tog og ICLyn-tog 6 minutter  Godstog 10 minutter  Storbritannien hhv. 5 og 10 minutter

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |5 Jernbanenettet er udnyttet

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |6 Hvad forsinker togene  Fejl på infrastruktur  Fejl på materiel  Vejrforhold  ”Eksterne” forhold  Passagerer  Følgeforsinkelser  Infrastrukturbindinger  Personale

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |7 Kampagner

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |8 Trafikkultur

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |9 Holdetider

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |10 Overdrevent fokus på regularitet  Stor fokus på rettidig afgang  Ikke afvente korresponderende tog  Store tillæg  Lang holdetid på stationer  Mange tillæg i køreplanerne  ”Dødsdømme” tog hvis de er forsinkede  Togets forsinkelse er ofte underordnet  Forsinkede tog forsinkes yderligere for at undgå følgeforsinkelser  Aflyse tog der risikerer at blive forsinkede  Togenes ruter  Færre direkte ruter hvor togene skal flette sammen med andre linier  Kortere ruter

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |11 Fokus på regularitet med fordel for passagererne  Kampagner  Passagerer  Personale  Køreplanlægningen  Infrastruktur  ”Fejlfri” infrastruktur  Sikre tilstrækkelig kapacitet  Forskning  Operatører  Infrastrukturforvalter  Universiteter  Bestemmelse af forsinkelser  Togforsinkelser  Passagerforsinkelser Samspil og hver for sig

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |12 Den ”optimale” køreplan

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |13 Konklusion  Regularitet er et mix af:  Rettidighed  Pålidelighed  Kapacitetsudnyttelse  Køreplanstillæg  Regularitet kan opgøres på mange måder  Svært at sammenligne  Kampagner kan forbedre regulariteten  Fokus på regularitet er godt  Overdrevent fokus kan være skidt  Fokus bør rettes mod passagererne

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 |14 Spørgsmål Alex Landex Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet