Learning and reflecting – individually and in the Team

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Vejledning om videregående uddannelser Studievalg.
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Activities At Koege Business College. The Questionnaire We had parents’ addresses from students We used SurveyMonkey for the questionnaire We sent.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
PUMA kursus - ekstern finansiering 2011 Slide 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
School model and counseling methods
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Presentation 27: Comparison of technologies Objektorienteret Middleware.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
Basics of pain research Abhishek Kumar and Lilja K. Dagsdóttir (PhD Scholars) Section of Clinical Oral Physiology Department of Dentistry, Aarhus University,
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Individet i gruppen Mine læringsmål
Erfaringer og dialog omkring transforms AFP/PDF/AFP AFP Brugergruppemøde Maj 2012 Jørgen Ulrich.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
1 Learning and reflecting – individually and in the Team PTW mm. 4 Lars Peter Jensen.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s.
THE MENTORING JOURNEY.
Problem- and play- based Learning
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
The Effects of Depressants on the Pulse Rate of Lumbriculus Variegatus
CS 3800 Switch/Router Lab Project Introduction
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

Learning and reflecting – individually and in the Team

Hvad er læring ? Den psykologiske fejlforståelse: Vi lader som om der er sammen-fald mellem det der bliver under-vist i og det der bliver lært.

Teach me… and I will forget ? Student centered learning Teach me… and I will forget ? Tell me and I will forget Show me and I will remember Involve me and I will understand Step back and I will act Chinese proverb

Carl Rogers on teaching at Harvard in 1951 It seems to me that anything that can be taught to another is relatively inconsequential, and has little or no significant influence on behavior. I have come to feel that the only learning which significantly influences behavior is self-discovered, self-appropriated learning.

The magic of self-directed learning Learning is the process of acquiring new behavior potential. It is an efective strategy to make the learner responsible for their own learning. This explains the succes of methods like project organized learning and Problem-based learning

Effectivity of educational formats (after Bales) 5 % 10 % Lecture Reading Audiovisual Demonstration Discussion group Practice Teaching others Average retention 20 % 30 % 50 % 75 % 80 %

Erfaringsbaseret læring Test Generalisering Refleksion Erfaring Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences - David Kolb Learning is a function of the activity, context, and culture in which it normally occurs, thus it is situated - Jean Lave & Etienne Wenger Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998).

Erfaringsbaseret læring – en realistisk (virkelig) model planlagte/initierede ”tilfældige”/(personlige) Cowan’s udbyggede spiralmodel, med små refleksionssløjfer.

Learning styles Individuals’ different ways of taking in and processing information - Richard Felder

How do you do reading? Some people… sometimes…

Factors Influencing Learning Styles Before entering the University Native ability (IQ) Background (past experiences) At the University Learning environment e.g. match between learning style and teaching style

Purpose of Testing Learning Style To know about yourself - ‘in which way a student is smart’ rather than ‘whether this student is smart or not’ To help learners to develop learning strategies and improve their learning by balancing it. To work with our teaching style to match and maximize student learning But not to Divide people into a set category as blood types – instead, it is just measuring height or weight along some point in life

Forskellig læringsstil 1: Informationskanal Visuel ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord

Forskellig læringsstil 2: Opfattelse Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation

Forskellig læringsstil 3: Informationsbehandling Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par

Forskellig læringsstil 4: Forståelse Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system-tænkning

The learning styles of the 493 students divided into strong, moderate and mild preferences, AAU, 2003 (Kolmos & Holgaard 2008) Strong (-) Moderate Mild (+) Active(-)/Reflective(+) 68 137 157 84 42 5 Sensitive(-)/Intuitive(+) 38 126 154 98 53 24 Visual (-)/Verbal (+) 118 197 112 55 10 1 Sequential(-)/Global(+) 70 144 177 81 16

Learning style preferences related to disciplines at Aalborg University (Kolmos & Holgaard 2008) Profession Active % Sensing Visual Sequential Architecture & Design (N=77) 79 38 96 32 Building & Civil Engineering (N=63) 84 81 95 60 Computer Engineering & Science (N=70) 71 69 47 Physics & Nanotechnology (N=25) 80 52 92 28 Electronics (N=57) 72 74 88 40 Mathematics (N=14) 50 57 Global Business Development & Industry (N=73) 78 55 85 68 Chemistry, Bio- & Health Technology (N=62) 53 77 Geography, Land Surveying and Planning & Environment (N=52) 44

Summary All types of learners are needed in every profession All learning styles are needed to addressed and satisfied in teaching

Take Felders learning style test (ILS Questionnaire) Please discuss with your group (mixed) members: How can you make best of and learn from each other based on your individual strengths and weakness? Can you use the knowledge of your learning styles to improve the team work on the projects? Prepare a short (2 min) presentation of the most important results from the discussion. Presentation app. 13.30 www.comestic.com