Temadebat i B-gruppen: Fælles nationale løsninger – hvordan? Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 2010 Helle Kolind Mikkelsen, chefkonsulent, KL.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Dansk Landbrugsrådgivning Deltidslandmænd Rådgivning & Landmand.dk Årsmøde for Danske Deltidslandmænd Lørdag den 27. oktober 2007 Dorte Marcussen Markedschef.
Danskernes Digitale Bibliotek Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 30
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Digitalisering af Offentlig Byggesagsbehandling
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Planteavlskonsulent Bent H. Hedegaard
Bibliotekerne lige nu Vagn Ytte Larsen, formand Danmarks Biblioteksforening Repræsentantskabsmøde d
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Peter Schultz 9. marts 2010.
DEN GEOGRAFISKE INFRASTRUKTUR OG DIGITAL FORVALTNING Digital forvaltning, INSPIRE og FOT Jes Ryttersgaard.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kodeks for offentlig topledelse
NemHandel, OIOUBL og lovgivning
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
I skyggen af Amanda? Er noget gået galt? Og i så fald hvad?
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Planlovsdage 2004 Kommuneplanstrategier Status, temaer og regionalt samarbejde Landinspektør Helle Witt, Landsplanafdelingen.
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Økonomi og Demokrati.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
Centralisering, ekspropriering – eller bare forpligtende nationale fællesskaber Danmarks Biblioteksforening. Esbjerg
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Info-søjlen. Indledning Hvem er vi? To multimediestuderende, en arkitektstuderende og en datalog Dette oplæg skal fortælle om: Formål Prototypen Konstruktionen.
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
Jobenheden V. Zina Zvizdic. Jobenheden  Fremskudt beskæftigelses indsats i udsatte boligområder  Borgeren udvælges opgangsvis  Arbejder.
Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Noget om motivation. Historien om myren Hvad er motivation? Ordet motivation stammer fra det latinske ”movere”, som betyder bevæge eller flytte. At motivere.
9/24/ september 2011 Program for borgermøde om Budget Velkommen til Borgermøde 11. september 2012.
IMPLEMENTERING AF MONOPOLBRUDDET Topledelsens udfordringer og ansvar Fjerde kvartal, 2015.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
L julestjerne.
Længsel Temadag om menneskets følelser
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Repræsentantskabsmøde BS’61
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Politikernes og borgernes forventninger
Min Digitale Byggesag. Byggelovsdage 2011.
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Next Step for at fremme telemedicin
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
Digitalisering i den offentlige sektor
Gruppe B DANMARKS BIBLIOTEKSFORENINGS ÅRSMØDE 2011
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Temadebat i B-gruppen: Fælles nationale løsninger – hvordan? Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 2010 Helle Kolind Mikkelsen, chefkonsulent, KL

Kurs haves – skib søges? eller Kurs søges – skib haves? ”Hvis du vil bygge et skib, skal du ikke kalde folk sammen for at tilvejebringe tømmer eller tilvirke redskaber. Du skal ikke uddelegere opgaver til dem eller fordele arbejdet; men du skal vække deres længsel efter det store åbne hav." Antoine de Saint-Exupery i "Den Lille Prins”

Status Carina-udvalget: Et enigt udvalg. Enighed om den store vision Vi afventer kulturministeren - med respekt (+ KB’erne) Fase II: Vi må gøre visionen færdig. Vi må analysere på vejen derhen. Digitaliseringen kører i alle dele af den kommunale virksomhed

KLs position Kommunerne vil gerne være med til fælles løsninger – men ikke forhastede beslutninger…. Kommunerne vil gerne være den ene halvdel af en fælles løsning - og er klar til de videre drøftelser… KL vil gerne i drøftelse af: Fokus på fælles standard og fælles digital infrastruktur Er det muligt mere effektivt? Hvordan sikres marked / flerleverandørmarked? Hvad koster det digitale bibliotek? (scanarier) Hvordan bevarer kommunerne indflydelse?

De åbne spørgsmål Frederik VI eller Frederik VII? Armada eller Amanda? Sammenskudsgilde eller alt betalt? Tunnelsyn eller fugleperspektiv?

Mulige veje til effektivisering? Rationalet: De mange decentrale omkostninger kan løftes til fælleskommunalt eller centralt løsning Skal vi se på struktur og arbejdsgange? Skal vi se på hardwaren? Skal vi se på girokortene? Skal vi se på leverandørmarkedet?

Selvstyrets version 2.0 Én indgang for borgerne: Kommunen er garant for lokal helhed og sammenhæng Kommunen er garant for et lokalt tilpasset serviceniveau (modtager service – betaler skat – vælger politikere) Kommunerne ser sig som én samlet sektor Lederen er garant for (lokalt) optimale løsninger