Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnskabsteori for begyndere
Advertisements

Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Videnskabsteori for begyndere
Metode i international økonomi
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Videnskabsteori & metode
Dataindsamling og kildebearbejdning
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Samfundsfag A Matematik b
Videnskabsteori - for begyndere
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Almen studieforberedelse
Kvantitative metoder
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Samfundsvidenskab og AT
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Konference om Almen Studieforberedelse
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteori & metode
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Validitet og reliabilitet
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen
Videnskabelig argumentation
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Validitet og reliabilitet
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Internationale Studier
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Politik/ Administation og Samfundsfag
Videnskabsteori og metode
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Databehandling og formidling
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
SKABELON.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Velkommen til Metode i DIO.
Analyseniveau og afgrænsning
Naturvidenskabelig metode
Synopsen skal indeholde
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode.

Hvad er samfundsvidenskab? Ifølge Encyklopædien: ”…den del af videnskaben, som beskæftiger sig med en række aspekter af menneskeskabte fællesskaber, samfund, fx sociale, økonomiske og politiske forhold”

Men hvad betyder det? Dækker over en række fag, der alle beskæftiger sig med samfundet! Statskundskab Erhvervsøkonomi Økonomi Sociologi Etnologi Pædagogik Historie?      I gymnasiet samlet i faget Samfundsfag.

Hvorfor har vi samfundsfag? Ifølge bekendtgørelsen: Samfundsfag A Sociologi: Identitetsdannelse og socialisation Massemedier og politisk meningsdannelse Social differentiering, kulturelle mønstre, social mobilitet og samfundsforandring. Politik: Politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme. Politiske skillelinier og vælgeradfærd. Magt- og demokratiopfattelser nationalt, regionalt og globalt, herunder betydningen af retssystemer. Forskellige typer politiske systemer, herunder EU

Hvorfor har vi samfundsfag? Økonomi: Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civil samfund. Typer af goder og økonomiske styringsprincipper, herunder bæredygtig udvikling. Makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt. International politik: Danmarks suverænitet og handlemuligheder. Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt. Globalisering og samfundsudvikling

Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode  Erfaring eller data Metode: Forskellige metoder til at indhente oplysninger om samfundet. Kvalitative; baseres på oplysninger indhentet i ord, eks. Dialog og interview Kvantitative; baseres på oplysninger indhentet i tal, eks. Spørgeskema og statistik.

Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode Fælles for begge er at oplysningernes holdbarhed og kvalitet afgøres ud fra; Validitet (Gyldighed); Gyldighed om undersøgelsen faktisk undersøger det man vil undersøge. Reliabilitet (Pålidelighed); Pålidelighed kan man stole på undersøgelsen. Eks. Om en spørgeskemaundersøgelse er repræsentativ. Om spørgeskemaundersøgelsen er udfyldt ærligt – anonym etc. Om andre undersøgelser viser det sammen.

 Eksempel statistik 

 Eksempel statistik 

Eksempel statistik

Eksempel statistik

Eksempel Øl gør mænd klogere Det er ikke noget fordrukkent sludder, men ren videnskab: Øl gør mænd kvikkere. Forskerne havde invitereret 40 mænd til undersøgelse. Halvdelen af dem fik lov til lige at bunde et par store fadøl, mens de øvrige 20 måtte se på. Resultatet: Øldrikkere klarede at løse 40 procent flere opgaver end dem på vandvognen. Førstnævnte gruppe brugte i gennemsnit 12 sekunder pr opgave, mens de andre tyve deltagere brugte 15,5 sekund. Lidt alkohol i blodet var dårligere på hukommelsesopgaver, men var bedre til at løse kreative opgaver, skriver psykolog Jennifer Wiley

Måder at drage slutninger på: Ud fra præmisser drages konklusioner Induktion bygger på empiri slutte fra iagttagelse til regler Deduktion bygger på logik udlede regler fra andre regler

Induktion 1 Almene, generelle slutninger ud fra empiriske fakta forudsætter kvantificering (udtrykke i tal; omsætte til målelig størrelse.) Eksempel: Præmis: Alle mennesker, vi har hørt om gennem verdenshistorien er døde. Konklusion: Vi er alle dødelige Vi kan aldrig være 100% sikre, eftersom empirien sjældent dækker fuldstændigt.

Deduktion Logiske slutninger er gyldige, hvis de er logisk sammenhængende men de er kun i overensstemmelse med virkeligheden, hvis præmisserne er det. Eksempel: Præmis 1: Alle mennesker har fire arme Præmis 2: Jeg er et menneske Konklusion: Jeg har fire arme

Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode    Primus    Pålidelighed (Reliabilitet): Gentage målingen og få samme resultat? Gyldighed (Validitet): Måler vi det, som vi vil måle? Præcision (får vi den ønskelige detaljeringsgrad?) Objektivitet (vil andre med samme metoder komme frem til samme resultat?) Repræsentativitet (kan overføres til en større gruppe?)

Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode  ”en eller flere påstande…, der giver en forklaring eller et svar på en situation eller et fænomen.” Specifik teori. Generel teori. Normativ: Hvordan noget - bør være  rettesnor Deskriptiv: Hvordan noget – er  beskrivende

Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode Dette er ikke en pibe. René Magritte