Projekt e-læring E-fokus konference 14.3.13 Stig Pedersen (KVUC)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
“Hvor er e-læring på vej hen?”
Advertisements

Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
UJJU Uddannelse til job – job til Uddannelse EU socialfondsprojekt
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Sigrid .
De store underviser de små ved hjælp af it.
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Studentereksamen - stx
Studieretningen Engelsk A – Spansk A med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
78,8 % er i uddannelse 53,6 % går i gymnasiet 21,7 % er i erhvervsuddannelse 1,3 % er i andre ungdomsuddannelser 0,9 % er i andre uddannelser 1,3 % er.
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Falkos sproglige studieretning
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Projekt e-læring & KVUC flex Oplæg VUC Storstrøm
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Hvem er HF-kursisterne og hvordan kan vi motivere dem?
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Gymnasiet (Stx)
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Værkstedsundervisning
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Digital læring og undervisning
Spansk IT efter reformen.
Elektroniske objekter til understøttelse af SSO-processen
Det rullende Universitet
Præsentationens transcript:

Projekt e-læring E-fokus konference 14.3.13 Stig Pedersen (KVUC)

65% of today’s grade school kids will end up at jobs that haven’t been invented yet. USA Department of Labour

Nye veje Nye udfordringer

To-tre gode grunde til at e-lære Bøgerne forsvinder Vi kan noget vi ikke har kunnet før Bedre læring?

6x+7=4-2x Betydning for fremtidig tilrettelæggelse

Projektorganisering Samarbejde mellem 8 gymnasier/VUC’er i Region Hovedstaden Finansieret af RH/UVM/deltagende skoler Følgeforskning & evaluering

Projektvision Projekt mål Mindske frafald (jf. 95% målsætningen) Udvikle nyt undervisningskoncept med fokus på digitale læringsformer Udvikle kompetencekoncept for lærere Digital almendannelse til alle Producere 42 digitale forløb

Her kan e-læring gøre en forskel Stilladserende læring lærings-strukturer Forklarende og opklarende læring m-læring samhørighed og læring aktiverende læring 07-04-2017

Fokus på studiekompetencer Midler Differentiering fagenes sprog 2-sprogspædagogik læringstilgange mv. Fokus på studiekompetencer

Konkrete mål Skabe transformation til nye tider Finde nye veje til øget gennemførsel inkorporere viden & forskning i digitale læringsformer Øge motivation & begejstring hos alle Sikre digital almen dannelse hos kursister/elever Inspirere på tværs af fag (videndeling)

Norsk kundskabsløft 5 grundlæggende kompetencer (alle fag på alle niveauer): Læsning Skrivning Mundtlig fremstilling Matematik Digital forståelse http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=2  

Udfordringer Læringsstile (andre eksamensformer?) Skoleudvikling – hvordan? Understøttelse af "de ensomme unge og frafald (sociale medier?) Kompetenceudvikling (ePædagogikum?) Fortsat produktion af undervisningsmateriale: forlag eller skoler? Alt for mange får ikke en ungdomsuddannelse (Dropper ud eller begynder slet ikke) Hastige forandringer i læringsforståelse og tilrettelæggelser (ingen ved rigtigt hvor vi er på hen) Overgange mellem forskellige niveauer/uddannelser VUC’erne skal ha’ plads til alle (hvor ellers?)

Baggrund Fjernundervisning på KVUC 07-04-2017

KVUC Flex Årskursister 2007-2012

KVUC Flex Flexen udgør 20% af KVUCs årskursister Hele fagrækken Udviklingsarbejde over 15 år Vi udvikler hele tiden Flexsamarbejde på tværs af landet…

VUC Nordjylland VUC Thy Mors Randers HF og VUC VUC Århus VUC Roskilde KVUC –Københavns VUC Vejle HF og VUC VUC Hvidovre Amager VUC Vestegnen VUC Storstrøm

Eksempler Religion: tekstanalyse (modeleksempel) /google maps Spansk: lydoptager/gloseøvelser/grammatiktræning/arbejder med ‘før-aktivitet’ og ‘før-forståelse’ Samfundsfag C: læringsstile – afsluttende opgave Engelsk B: differentiering/læringsstile/grammatik/sprogtræning Psykologi: skriveøvelser/billedopslagstavle/’Spørg mr. Hint’ Dansk Avu: digtelæsning/ ‘cup-up metoden’ + læsestrategier Kemi: eksperimentel tilgang/animationer/opgaver http://youtu.be/buKSYiz3ilo Historie: Googles online redskaber/kronologisk eller selvvalgt gennemgang Biologi: animation og forklarende tale Mat A: vektormand Dsa: lyt og lær (brug af kursistoplæsning) Mat B: kursistvideoer: andres erfaring med emnet.. Osv….

Learning Management Systems Facebook Learning Management Systems Blogs Prezi Screencast-o-matic PowerPoint Glogster Videos etc Google Docs Dropbox Skype Blogs Evernote Google Maps Home Pages e-books Wikipedia pdf KVUC products Christian Dalsgaard & Janus Aaen: Center for undervisningsudvikling og Digitale Medier. Aarhus Universitet

Eksempler

Tak Besøg os gerne på: www.KVUC.dk http://eundervisning-wp.dk Adgang til materialet: skriv til sp@kvuc.dk