Cutting: Når unge skader sig selv Vejlederkonference, november 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
I dag er temaet Visualisering
Og hvordan man håndterer den.
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Ambulatorium for Spiseforstyrrelser PC Stolpegård
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Bipolar affektiv sindslidelse
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Udviklingsseminar - om sociale og personlige kompetencers betydning for fastholdelse af psykisk sårbare medarbejdere.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Støvring den 11. september 2007
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Cutting - et stigende problem blandt unge
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Fremme af unges mentale sundhed
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Præsentationens transcript:

Cutting: Når unge skader sig selv Vejlederkonference, november 2009 Hallur Gilstón Thorsteinsson, afdelingsleder PsykiatriFondens Børne- og Ungeafdeling

PsykiatriFondens Børne- og Ungeafdeling Børne- og Ungeprojekt (2002) Ungdomsprojekt (2007) Erhvervsskoleprojekt (2009) PsykiatriFondens Børnegrupper

Tinas historie Jeg er en pige på 16 år, som har et problem. Jeg hader mig selv, jeg skærer mig selv og har dumme ar efter det. Jeg har været tæt på at udvikle anoreksi. Der var en periode, hvor jeg sprang morgenmaden over, begyndte at tabe mig og gik meget op i kulhydrater. Da jeg spiste noget usundt kastede jeg det op igen. Jeg er ensom. Er aldrig sammen med nogen. Har ikke energi til det. Når jeg ikke er den bedste til noget, føler jeg mig som en fiasko – som da en pige fra min klasse fik 12 og jeg kun fik 10 for et projekt. Så går jeg hjem og græder. Og forestiller mig, at jeg har én at snakke med. Jeg vil gerne være lykkelig igen. Jeg har haft meget stærke selvmordstanker i snart et år og har tjekket piller. Jeg føler ikke jeg kan mere. Mit selvværd er på 0. Jeg vil ikke snakke med mine forældre om det, for sådan en familie er vi ikke. Kun min bedste veninde og nogle andre ved, at jeg skar i mig selv og de tror, jeg er stoppet. Men det er jeg ikke.

Tal om cutting og anden selvskade Ca. 4% af den amerikanske befolkning har skadet sig selv. Selvskade er hyppigere blandt unge: 14-18% af studerende skader sig selv indimellem (USA). Ca. 35% af de studerende har skadet sig mindst én gang (USA). 21,5% af gymnasieleveverne har skadet sig selv – 16,2% inden for det seneste år (DK, 2009) 10,6% af alle unge har skadet sig selv (DK, 2002). 4,6% af drengene har skadet sig mindst én gang. 17% af teenagepigerne har skadet sig selv mindst én gang. 6,4% af teenagepigerne har skadet sig flere gange. Dette betyder, at der sandsynligvis er mindst én pige i hver klasse, der skærer sig selv (statistisk).

En definition Direkte selvskadende adfærd defineres som: ”en socialt uacceptabel og bevidst beskadigelse af kroppen eller kropsdele – uden intention om selvmord – men med det bevidste eller ubevidste formål at opnå intrapsykisk eller interpersonel forandring” (definitionen er baseret på bl.a. Favazza 1996, Conterio et al. 1998, Bo Møhl 2006)

Forskellige former for selvskade Cutting: At skære sig selv At brænde sig selv At slå sig selv Hoveddunken (headbanging) At bide og kradse sig selv Pille i sår og forhindre sårheling Kompulsiv udrivning af hår (trikotillomani) Indtagelse af skarpe genstande Etc.

Forskellige typer af selvskade Kategorisering af selvskade (Favazza, 1996) Den grove selvskadende adfærd Den stereotype selvskadende adfærd Den moderate eller overfladiske selvskadende adfærd Sidstnævnte kan opdeles i følgende underkategorier: Den kompulsive Den episodiske Den gentagende Udviklingen som ses blandt unge i dag vedrører primært den episodiske selvskadende adfærd, som kan videreudvikle sig til den gentagende

Selvskade og psykisk sygdom Selvskadende adfærd defineres ikke som en egentlig psykisk sygdom, men ses ofte hos personer, der har en psykisk sygdom. Forekommer blandt 40-60% af de ungdomspsykiatriske patienter og blandt 68% af de almenpsykiatriske patienter (USA). De sygdomme, hvor direkte selvskadende adfærd oftest optræder er: Borderline personlighedsforstyrrelse Svær depression Skizofreni (psykose) OCD (Obsessive Compulsive Disorder) Bipolar sindslidelse Spiseforstyrrelser

Den selvskadende teenager Den (nye) teenage-selvskader er ofte kendetegnet ved at… … være pige (men drenge skader sig også). … være ung - typisk 14-16 år ved debut. … være impulsiv og have humørsvingninger. … være følelsesmæssigt sårbar (ikke altid udadtil). … være perfektionistisk og selvkritisk. … have et lavt selvværd. … have risikoadfærd i forhold til udseende og vægt. … have følelsen af at andre ikke kender ens sande jeg. … føle sig ensom og uden nogen at betro sig til.

Hvorfor cutting? Den selvskadende adfærd kan tjene flere funktioner hos den enkelte: Komme af med indre følelsesmæssige spændinger. Flytte fokus fra indre smerte til ydre smerte. Selvhad og selvstraf. Dæmpning af indre tomhedsfølelse. Stoppe eller fremkalde dissociering Frembringe en følelse af autonomi og kontrol. Kommunikation eller en måde at straffe andre. Egenomsorg. Cutting opfattes ofte som en copingstrategi; altså som en måde, hvorpå personen kan håndtere negative følelser og få afløb for indre spændinger.

Følelsesmæssige problemer Ca. 80% af de unge, der skader sig selv, gør det for at genoprette en følelsesmæssig balance (Hollander, 2008). De har ofte: Mentaliseringsproblemer, dvs. problemer med at: Identificere og sætte ord på følelser (alexitymi). Regulere og håndtere indre spændinger mentalt. Lav impulskontrol – handler umiddelbart på impulser. Vil have følelserne ud af systemet hurtigst muligt – ”quick fix”. Intenst følelsesliv, men redskaberne til at håndtere det er ikke tilstrækkelige. Svært ved at acceptere negative følelser – føler sig f.eks. svage. Prøver at fortrænge eller ”skjule” følelsesmæssige spændinger. Ergo: Svært ved at bede andre om hjælp og regulære følelser konstruktivt.

Den selvforstærkende cirkel Kilde: Bo Møhl/PsykiatriFonden, 2006

Risikoadfærd i samfundsperspektiv Individualisering Valgmuligheder Risiko Kontrol Risikoadfærd Udmattelse Frirum Risikoadfærd Inspireret af Illeris et al., 2009

PAUSE

Se signalerne… Hvordan opdager vi selvskadende adfærd hos børn og unge? Social og følelsesmæssig tilbagetrækning. Negative udsagn om egen person og krop. Dårlig konflikt- og vredeshåndtering. Overfladiske sociale relationer og udtalt ensomhed. Sår, blå mærker og bortforklaringer. Undgår blottelse. Højt fravær i idræt/gymnastik. Langærmede bluser trukket ned over hænderne. Konstant brug af svedbånd. Barberblade, bøjede papirclips mm. på mærkelige steder.

Støtte: At skabe en relation En forudsætning for at du kan hjælpe er, at der skabes en tryg relation: Undlad en irettesættende eller normativ stillingtagen. Vis, at det er i orden at tale om selvskade – selv om det er svært. Ikke nødvendigvis fokus på selvskaden og sårene. Vis bekymring for, hvordan den unge har det følelsesmæssigt. Vis, at du forstår, at selvskaden har mening. Validering: Udtryk respekt og anerkendelse for den unges følelser. Tilbyd evt. den unge et sprog – hvis der er brug for det. Vær tydelig i din kommunikation – budskabet må ikke være tvetydigt.

Støtte: Afdækning Få et overblik: Hvem kender ellers til den unges problemer? Hvor lang tid har den unge skadet sig selv? Hyppighed? Hvad udløser selvskaden – særlige situationer, tanker, følelser? Er der andre tegn på mistrivsel – ensomhed, konflikter, nedtrykthed? Hvad er den unges eget bud på en løsning? Hvad kunne hjælpe? Hvad vil den unge have hjælp fra dig til? Hvilke voksne er i den unges netværk? Er den unge motiveret for at søge hjælp?

Afdækning af fokuspunkter for Tina Selvskade styrrelse? Spisefor- Ensomhed Selvværds- problemer Perfektion- isme Selvmords- tanker forældre Forhold til

Støtte: Næste skridt… Hvordan kommer I videre? Skal der arbejdes med motivationen? Giv den unge pjecer, litteratur m.m. Almengør – brug dine erfaringer. Sæt refleksioner i gang om selvskadens negative konsekvenser. Gør din rolle tydelig – hvad kan du, må du, vil du? Vær ærlig og skab åbenhed om dine hensigter/ønsker. Hvem skal involveres – og hvornår? Refleksioner om netværk. Tilbyd at være den unges støtte/bisidder – hvis dette ønskes. Foreslå aktiviteter der forlænger intervallet mellem spænding og selvskade. Skynd dig langsomt…

Motivation Motivation: Cost/benefit-analyse af den selvskadende adfærd: Fordele: Ulemper Lette det indre tryk Synlige ar ”Sus” - nydelse Skamfølelse bagefter Visuel tilfredsstillelse Forringet impulskontrol Synliggøre sin smerte Afhængighed Signal til omgivelserne Væmmelse Hæmmer kontakt med andre Hader mig selv for det Motivationen for at holde op afhænger ofte af, hvilke fordele der er ved at stoppe (jf. stærk coping strategi og evt. afhængighed).

Krisekort Når jeg får lyst til at skære mig selv, skal jeg i stedet: Tage et varmt bad Høre musik (Kashmir) Ringe til Henriette (23547698) Lave vejrtrækningsøvelser Løbe en tur Ringe til PsykiatriFondens TelefonRådgivning (39252525) Kontakte Psykiatrisk Skadestue XXXXXXXXX NB: Det er vigtigt, at den unge selv har været med til at udvikle kortet. Kortet bør evalueres og opdateres, hver gang det har været i brug.

Støtte omkring coping Alternativer til selvskade, i forbindelse med krisepunkt Hjælpe med at finde alternativer, i stedet for at nå krisepunktet Hjælp med at reducere effekten af stressorer/’triggers’ Hjælp med dybereliggende følelsesproblematikker Langsigtet coping Umiddelbar

Kædeanalyse A B C D E Kilde: Bo Møhl/PsykiatriFonden, 2006

Strukturelle tiltag Refleksioner over strukturelle tiltag, som kan virke forebyggende og kan medvirke til tidlig opsporing: Skab åbenhed omkring mistrivsel blandt de unge - orientér om handlemuligheder. Sæt fokus på temaerne i kollegagruppen – bl.a. på faglige udviklingsdage. Alle ansatte skal være orienterede om procedurer, ressourcepersoner og akutplaner i forbindelse evt. kriser. Involvér leder og evt. andre kollegaer ifm. sparring i svære sager. Struktureret supervision og kollegial sparring. Fælles afsæt (etisk, teoretisk, metodisk…). Orientér jer ift. eksterne tilbud og plej samarbejdsrelationer med disse.

Afslutning Jeg føler mig ensom, selvom jeg har veninder at snakke med. Jeg tør bare ikke fortælle, hvordan jeg i virkeligheden har det. På overfladen er jeg tjekket, men indeni er der rod og kaos. Jeg skærer mig selv for at få tankerne til at forsvinde. Pige, 15 år