LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
John.M.Nielsen Metode & Co.
FOKUS! På vores udvikling.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Arbejdspladsudvikling
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Nyt ansvar.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Ledelse af LP-modellen Workshop, LP-landskonference 2014 Hotel Opus, Horsens. Institutionsleder, Alan Martinsen.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Forandring og læring i organisationen
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Refleksioner og opsamling ift. i går
- et udviklings- og dialogværktøj
Workshop Motivation og fokus på målet
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse i forskellige retninger
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Indre By / Østerbro LokalMED
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Tag snakken – bryd vanerne
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Meningsskabelse som relationskompetence
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR Professor Anne-Marie Søderberg Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse Handelshøjskolen i København Anne-Marie Søderberg - FOKUS 28.4. 2005

MIN BAGGRUND Forsker i forandringsprocesser i forbindelse med fusioner og virksomhedsopkøb Særligt fokus på ledelse, vidensdeling, værdier, kulturer og kommunikation Særlig opmærksomhed på ledere og medarbejderes reaktioner, handlinger og refleksioner i processen Søderberg & Vaara (Eds.): Merging across Borders. People, Cultures and Politics. Copenhagen Business School Press 2003.

SYNSVINKLER PÅ FUSIONS- PROCESSEN I NORDEA Øget arbejdspres og stress under fusionsforhandlingerne og i integrationsprocessen Fusion mellem ligeværdige partnere vs. stræben efter at sammensætte den mest kompetente ledelsesgruppe Stereotyper: ’Os’ og ’de andre’ Hvordan skaber man en ny organisationskultur og bæredygtige fælles værdier? Samarbejde mhp. udveksling af viden og etablering af fælles praktikker Samspil ml. topledelse, personale- og kommunikationsfunktion Lederen som forandringsagent

FORVENTNINGSPRESSET Sikker drift, rationaliseringsgevinster Politikernes forventninger Sikker drift, rationaliseringsgevinster De andre lederes forventninger Formuler en vision for hvor vi skal hen, og sørg for at vi overlever Medarbejdernes forventninger Jobgaranti, omsorg, lederskab, fornyelse Borgernes forventninger Sikker drift, øget kvalitet, information om forandringerne

LEDELSE I USIKKERHED Mangler en klar dagsorden fra politikerne Mangler endnu den organisatoriske ramme og struktur Kan ikke planlægge og foreskrive Lederen kender ikke sin egen fremtid Mangler sikre allierede blandt kollegerne Kan ikke forudsætte medarbejdernes loyalitet

REAKTIONER PÅ FORANDRING Planerne om organisationsændringer påvirker alle i organisationen, ledere og medarbejdere Forandringerne kan udløse stærke følelser Lederen skal kende sig selv og sine medarbejdere for at kunne agere konstruktivt og lede turbulente forandringsprocesser

GENSIDIG AFHÆNGIGHED MELLEM KOMMUNIKATION OG FORANDRING Kommunikation er ikke blot et redskab til at forandre organisationen, når målene er sat og planen udarbejdet Forandringer sker i de processer, hvor den nye organisation skabes gennem dialog/forhandling mellem ledere og medarbejdere hhv. borgere

LEDEREN SOM KOMMUNIKATOR OG FORANDRINGSAGENT Som leder skal du være synlig ,vise vej og gå forrest Som leder skal du motivere ved at skabe mening med ændringen, internt og eksternt (’sense-giving’) Det sprog, du bruger om forandringen, er med til at skabe den nye organisation Som leder skal du være lydhør og tilgængelig for dialog Som leder skal du involvere medarbejderne og give dem medansvar for at gennemføre ændringen

KEND DIG SELV SOM LEDER Forstå forandringens rationale: - hvad er baggrunden for beslutningen? Hvad betyder denne forandring for arbejdspladsen og for mig som leder? Tænk over dine egne stærke og svage sider som leder Hvordan plejer jeg at reagere på forandringer? Hvordan plejer jeg at håndtere konflikter og stærke følelser? Hvad har jeg med af positive erfaringer fra arbejds- og privatliv, der kan fungere som ballast i processen? Hvad er lykkedes for dig som leder at forandre på din arbejdsplads? Hvad bidrog til denne gode proces?

TIL OVERVEJELSE Hvad betragter du som den største udfordring ved den planlagte ændring? Hvad kan du selv gøre som leder for at håndtere udfordringen? Hvad kunne du ønske dig af støtte i den aktuelle situation? Hvad kan dine kolleger blandt lederne gøre? Hvad kan du mon vinde ved den forestående ændring?

LÆR DINE KOLLEGER AT KENDE Giv rum for de andres følelsesmæssige reaktioner, lyt til uenighed, men vær også i stand til at skære igennem Brug de forskellige medarbejderes styrker til at aflaste dig hvem er de fagligt stærke? hvem har overblik? Hvem sikrer sammenhold i arbejdsgruppen? Hvem hjælper dig med at sikre at tingene bliver gjort?

STØT DINE MEDARBEJDERE I FORANDRINGSPROCESSEN Forklar, hvad der er baggrund for ændringen Vær nærværende, og lyt til medarbejdernes reaktioner i de forskellige faser Forvent skiftende humør og ønske om kontakt hos dem, der er særligt belastet af forandringen Gå selv forrest, og vis retningen

TILPAS DIN LEDERSTIL TIL SITUATIONEN Ledelse i fusionsprocesser kræver hurtigere beslutninger mere synlig ledelse mindre konsensustænkning

VÆLG STRATEGI Forstå og acceptér spillereglerne i den organisation, du er en del af Vælg en konstruktiv strategi Undgå de destruktive strategier

DESTRUKTIVE STRATEGIER I EN FUSIONSPROCES Du allierer dig med de medarbejdere der ikke vil ændringen, eller som får en følelse af usikkerhed og panik til at brede sig i organisationen Du saboterer i det skjulte beslutning om ændringer, f.eks. ved at formidle overdreven pessimisme eller ved at skabe fjendebilleder

DESTRUKTIVE STRATEGIER I EN FORANDRINGSPROCES Du stikker som strudsen hovedet i busken. Se de største problemer i øjnene, og brug gruppens input, når du ikke selv ved, hvad der skal gøres. Du isolerer dig fra dine medarbejdere, fordi forandringen indebærer ubehagelige beslutninger. Du skal levere synlig og engageret ledelse og få medarbejderne til at involvere sig i ændringer henimod den nye organisation

KONSTRUKTIVE STRATEGIER I EN FUSIONSPROCES Du forlader organisationen, hvis du ikke kan identificere dig med forandringen og vise vejen for dine medarbejdere Du gør din indflydelse gældende, lader din stemme høre og bidrager kritisk-konstruktivt med at justere mål og raffinere forandringsprocessen Du går helhjertet ind for forandringen

OPSUMMERENDE Din indstilling og holdning til ændringerne er afgørende Find de positive ting, du kan fremhæve om den Du skal turde VÆRE, hvor det er svært, hvor der er uenighed og konflikter Husk at skelne mellem personer og problemer i de konflikter der udspilles Sørg for at holde kontakt til og bruge dit netværk, de andre ledere. Vær opmærksom på stress-signaler – dine egne og dine medarbejderes Sørg for også at være god ved dig selv undervejs i processen – Du har også et liv uden for arbejdspladsen