AIDAS Attention Interest Desire Action Satisfaction Introduceret i 1923 af M.T Copeland.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Danmarks Ishockey Union Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 DK-2605 Brøndby Phone: Fax: website:
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Klagens opståen, fremdrift og håndtering Klagedrevet innovation Complaint management Privat tilgang vs. Offentlig NB! Nyegaard + Brink Kommunikation.
Arbejdsglæde.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS SERVICE DESIGN Forskellige typer af services.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
SOME eller ANY Joan Neesgaard Continue Tryk på F5-tasten for at starte! og derefter Continue…
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Ledelse i 10´erne – morgendagens vindere! Flemming Poulfelt 14.april 2011
Magtteori I 7. September 2005.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
PUMA kursus - ekstern finansiering 2011 Slide 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”.
And so this is Christmas And what have you done Another year is over And a new one just begun And so this is Christmas I hope you have fun The near and.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
© Copyright IBM Corporation 2007 Process Identification and Reuse - BPMBlueWorks Bo Ebro Christensen, Executive IT Architect, IBM.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Presentation 27: Comparison of technologies Objektorienteret Middleware.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Magistrenes Arbejdsløshedskasse side 1 Welcome to MA Odense.
Kapitel 4.
Enterprise Strategy Program
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Working for you. Ivan Grønning, Sun Chemical Kemiens Dag, 23 November 2013 REACH Manufacturer/Importer the Registrant.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Completing secondary education
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Teacher Tips for Success
Meet Asfiya Asfiya is a proud caregiver to her mother Adeela. Her mother lived with her before the stroke. Other than some small aches and pains, Adeela.
The Nested Splat! Series
Præsentationens transcript:

AIDAS Attention Interest Desire Action Satisfaction Introduceret i 1923 af M.T Copeland

trend = ? trend = tendens

De sidste indretningstrends (trend = produktnyheder) Hvad er trenden hos Gucci? (trend = produktudviklingen) Trenden bevæger sig fra trendsættere til mainstream (trend = forandringsprocessen)

trend = forandringsproces

Trends Future of Business Future of Consumerism Drivers of Change Patterns Currents ”Companies that ride the currents succeed; those that swim against them usually struggle. Identifying these currents and developing strategies to navigate them is vital” Ian David

Social Technological Economic Environmental Political 1.Macro trends- the STEEP appoach 2. Consumer trends 3. Industry trends

Why spot trends? To gain inspiration and to help you create new profitable products, services and experiences gain first mover advantage

Hvordan vandrer en trend?

Trendskabere: Designere Unge/studerende Subkulturer Kunstnere Celebrities Gays Pionere, opfindere, entreprenører, innovatorer, rebeller ect.

2 yderpunkter af forandringstyper/trends Dillen Den samfundsmæssig forandring

Trendforsker 1-5 år ca. Kommercielt Fremtidsforsker år ca. (endda over 100 år) Politisk Økonomisk Socialt Osv.

Dillen, eksempel. Pokémon, havde gigantisk succes i Japan, derfor ville man forsøge om man kunne genskabe fænomenet i vesten. Det lykkedes via massiv markedsføring. Massiv markedsføring Underholdning Kort livstidcyklus Diller fylder ganske lidt i samfundsudviklingen og er oftest produktrelateret. Fx. Bratz dolls, partisaner tøjklæder, Vanilje cola ect.

Samfundsmæssig, eksempel. Vladimir Zworykin opfandt i 1923 Ikonoskobet. Det som senere er blevet til fjernsynet. Det revolutionerede det 20 årh. Fjernsynet påvirker os dagligt på mange måder. Indsigt Underholdning Tidsrøver Samfundsmæssige trends påvirker os på flere måder og gerne dybt.

Dillen: Kortvarig (1-5 år) Minimal påvirkning Den samfundsmæssig forandring Langvarig (over 25 år) Maksimal påvirkning

Hvordan vandrer en trend?

Man skal løbende produktudvikle for at bevare sin status på markedet Jo hyppigere man laver markant innovativ produkt- og designudvikling, jo højere i TrendIndex modellen vil man blive placeret Jo hurtigere trendhastigheden er i en produktkatagori, jo hyppigere skal man produktudvikle for at bevare ens placering Trendsetternes forbrugeradfærd øver stor indflydelse på forbrugerne i øverste halvdel af trendIndex modellen Hvis man først mister trendsetterne som kunder, mister man også early mainstream som kunder, senere kan man derfor miste mainstream gruppen Man beholder trendsetterne som kunder ved hele tiden at produktudvikle nye innovative produkter/koncepter/visueltidentitet

Identitet

Trends påvirker: Værdier Adfærd Stil = livsstilstrends Livsstil = iscenesættelse af livet

Livstilsprodukter Tøj & tilbehør Interiør Transport Mad & drikke Underholdning Medier

Succesful innovations often satisfy existing, dormant needs in new and attractive ways The deep needs remaince the same (Marslovs) The ”unlockers” can be every thing between changes in societal norms and values, to a breakthrough in technology, to a ride prosperity Every trend has its anti-trend

What is a trend? For real A manifestation of something that has unlocked or newly serviced an existing (and hardly ever changing) comsumer need, desire, want, or value.

Trendbyer: Tokyo Los Angeles New York London Paris Milano Berlin Beijing? (København) Shibuya, Tokyo

Trendbyer Jo flere forskellige trend- skabermiljøer der er i en by, jo mere trendsettende vil byen være. Kan man iagttage samme trend i flere trendbyer på samme tid. Bliver trenden gerne global. Jo flere gange en trend opstår i samme by, jo større mulighed for lignende trends vil opstå. Street art, New York

Hiphop 1975 ca., South Bronx, New York City Dj Kool Herc arrangerede gadefester Breakbeats, scratching Breakdance, electricboogie Sportstøj, hængerøvsbukser Tags, grafitti, Ghettoblaster Det blev alt sammen mainstream!

Techno Raves London 1990 ca. begyndte mat arrange illegale fester i store forladte Industrihaller. Housemusic Technomusic Love parade (Hate parade) Fun-glasses Buffalo Fake-fur Crazy hair Det blev alt sammen mainstream! -Electro-music, Trentemøller Techno raves

Customers will expect other industries to also start offering them the benefits of No frills chic trend You will need to be generalist to understand the big picture and how you/ your company fit in NO FRILLS CHIC trend

“(STILL) MADE HERE encompasses new and enduring manufacturers and purveyors of the local. In a world that is seemingly ruled by globalization, mass production and ‘cheapest of the cheapest’, a growing number of consumers are seeking out the local, and thereby the authentic, the storied, the eco-friendly and the obscure.” 1.Eco and ethics: Social resposebility 2.Story and status 3.Support Still made here _ Trend

New product/service (if they ONLY sell organic from now on it would be under the vision category) Applies the infolust-trend Very detailed product info on marketing material Dole let’s their customers ”travel” back to the fruits origin. They can from a homepage view photos of the farm and workers and learn more about Dole and their products. Still made here _ Trend Dole certifed Organic

E-commerce may be booming, but real world retail is far from dead. Shopping on the internet is BIG, but look at Strøget Copenhagen Saturday or at Apple’s flagship store in New York In trends always try to figure out what the AND is, not just what the OR. Then your trend (and opportunity) spotting skills will impove immensly New trends doesn’t always kill the old.

Licensproduktion Calvin Klein Gay-reklamer Marky Mark (+34%) Licensproduktion ”Death”

Hvis man vil være trendskaber, skal man turde gå imod strømmen! Det handler ikke om at have penge til at shoppe meget. Men om at have modet og viljen til at prøve noget nyt.

Many of todays success stories were dismissed and ridiculed from the 1. day. (camara phone, airbus 380 ect.)

Be curioused Observing instead of judging Ask yourself WHY whenever you notice something new Ask yourself WHY they are exceited and with need has been unlocked (Marslov) Remember: You are NOT your customer, you are a professional When spotting - Be open minded!

Vil man selv identificere livsstilstrends, kan man: Holde øje med innovative miljøer Besøge trendbyer Analysere og forklare årsagen til trends Orientere sig i de medier, der omhandler livsstil

Hvordan opstår trends? Økonomiske og/eller demografiske forandringer er årsag til mange gerne længerevarende trends En ny trends er ofte en modreaktion på noget der er blevet mainstream En trend startes ofte fordi vi føler underskud af noget i vores liv Stilidealer svinger ofte fra yderlighed til yderlighed som et pendul

Trendsettere skal ”godkende” trenden Trenden er ofte en modreaktion på tidens dominerende (livs)stil Trenden skal helst starte i det små Trenden skal give mulighed for en kommercialisering ell. professionalisering Der skal ske en løbende produktudvikling Der skal udvikle sig forskellige iscenesættelser i trendforløbet, som matcher de forskellige livsstilsgrupper/stilklaners forskellighed Medier skal løbende omtale trenden ”smagsdommere” skal anbefale trenden Stjerner/celebrities skal forbindes med trenden

Alt hvad der har et grafisk eller design mæssigt udtryk skal med tiden redesignes for at følge med!

Why is something happening? Why was it introduced? Why do the consumers like it? Why do they hate it? Read a random magazine (one you would normally never read), read a random blog and so one Ask questions

The proof of the pudding is always in the eating! Try stuff out

Taboos Prejudices Dogmatism negativty All of this will block your ability to pick up new ideas To understand your customers or target groups Get rid of

Build you own trendspotting base Pictures, video, txt, Cvantite in your trend framework Trend-tracking as much as trend- spotting The more trends you track the easier it will be to spot a truly new one Trends evolve Name your trend (strange names invoke interest) Use your network Share Trend Framework