Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt)
”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Social kapital – rig på relationer
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
Modernisering & Digitalisering
Arbejdsmiljø I kundecentre – betingelser og løsninger
Gruppe 6 Præsenterer POLSAM Politiets nye IT system.
SUSAM URS / DANSANI 6. OKTOBER.
Forøg din værdi som konsulent
IS-Strategi.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Værdi/Trivselsmåling Image Overordnet ledelse Nærmeste leder Samarbejde Det daglige arbejde Løn- og ansættelsesforhold Faglige og personlig udvikling.
Indkøbspolitik Esben Madsen, Indkøbs- og Logistikchef &
Københavns Tekniske Skole 9 afdelinger fordelt i Hovedstadsområdet
Michael Hald Konsulent, KL
Problemer eller udfordringer.
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Proces overblik med SIPOC modellen
Digitalisering af indkøb Tjeneste ydelser IKA e-handelsfokus gruppe 25. september 2013.
Lidt om kommunerne IT-omkostninger knap 5 mia. årligt – knap 50% til KMD, resten til øvrig sw, hw, uddannelse, support, omkostninger til nedetid mv. Ca.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Obligatorisk digital selvbetjening
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
1. BERETNING VED FORMAND OLE KJÆR 2 GAMMEL KÆRLIGHED RUSTER IKKE Man skal stoppe, mens legen er god! Hvor blev den gode idé af? En mavepumper til vores.
Undervisningsministeriet
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen.
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
. Forhandlingsadgangen i de nye udbudsdirektiver! Afd. chef Adam Hey Udbud & Indkøb 26. Marts 2014 Udbudsmorgen!
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
Sektor Karen Stæhr Personalet som brobygger mellem borger og ny teknologi – hvordan? 21. september 2012.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Implementering af rehabilitering i Frit valg Mekanisme og bæredygtighed Henrik Stæhr, Adm. dir. Cura Pleje A/S KL ældrenetværk nov 15.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
IT-værktøjer i Jobrettet indsats
digitaliseringsstrategi
Et fælles kig på fremtidens aftalelandskab
Grundliggende principper
Strategi for klinisk IT
Hvordan giver indkøbssamarbejde værdi for institutionerne i fremtidens aftalelandskab.
SUCCES MED SALG 1.
Juli 2013 Dialog i udbudshjulet
De nye it-konsulent- og projektaftaler
AAU-ID Hvad sker der med projektet?
Hvordan får jeg indflydelse?
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
Lederlivsundersøgelse 2015
En klassifikations-case
Statens HR – Implementeringskoncept
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Præsentationens transcript:

Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL

Hvad er opgaven? Indkøb af (ny?) it-løsning! Konteksten – Er opgaven ny? Vi kender ikke opgaven og har brug for en leverandør der gør! – Har vi en løsning I forvejen? Er vi glade for den? => vanskelig at være “ny” Er vi “trætte” af løsningen/leverandøren? Skal vi I udbud pga. Kontraktudløb eller fordi vi er utilfredse med den nuværende løsning/leverandør? IT-løsninger er “high involvement” – De er tæt på medarbejdernes arbejdsprocesser og vaner

Hvad er opgaven 2? Medarbejderne inddrages I alle valg af faglige løsninger – Kvalitet i den faglige del af løsnignen – Skal passe til eksisterende processer – Faglig support er meget vigtig – Prisen er ikke afgørende (for denne gruppe) Cheferne – Går (lidt mere) op I priserne – Udviklingspotentialet (lav pris og gevinst er ikke det samme)

Udbudsprocessen Organisering af udbud – Interne ressorucer; faglige/udbudsretlige – Udpege en projektleder En fagperson eller en procesperson? Ekstern bistand – Til proces eller indhold? Forskellige succeskriterier – Den fagligt bedste løsning – Den bedste proces – Den løsning der giver mest udviklingspotentiale – Den billigste løsning

Succeskriterier Holde budgettet – Det er et problem at overskride budgettet (og det kan også være et problem ikke at bruge det) Ingen skandale – Ingen klager! – klager gir dårlig presse, direktører kan ikke lide det, nogen har ansvaret, det tager tid, ingen leverandør har nogensinde vundet noget ved at klage Tilfredse kolleger – Medarbejderne skal være glade. Ikke for enhver pris, men de skal kunne se sig selv I løsningen

Succeskriterier 2 Processen skal være god – Gennemskuelig, inddrage de involverede, beslutningen skal kunne forsvares Det må gerne være den billigste – Regnestykket er meget mere komplekst en prisen på løsningen. De virkelige omkostninger (og gevinster) ligger i implementering og (ændrede) arbejdsgange

Hvad kan vi lære af det? Pris er vigtig (men ikke nødvendigvis afgørende) Medarbejderne er meget vigtige! Leverandøren skal kende kundens opgaver og vilkår Gevinsterne ved at anvende systemet er vigtigere end her-og-nu prisen