Workflow information - februar 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

Etablering af virksomhed
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Sådan finder du rundt på Af Lasse Krarup, webmaster
Jeg har brugt gratis billedebehandlingsprogrammet
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Intro til brug af Carla til adresser og andet for ledere i FDF Virum
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Få besked når der sker noget nyt KFUM-Spejderne i Danmark Udarbejdet af Ib Rævdal, 13. april 2009.
1 Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt på vegne af en borger?                 Som betroet medarbejder.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Trin 1: Find kvitteringer
Distrikt konference 2011 Margar hendur vinna létt verk.
Udlægning af en ny cache
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Information / vejledning om nye muligheder for: Version Copyright DKVS -THEMCOM 1) Online adgang til Militært Tidsskrift. 2) Behandling af egne.
Kan en Internet tilkoblet bruger sende en til andre Internet tilkoblede brugere uafhængig af hvilket operativsystem modtageren har? •Ja •Nej.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen,
Aktiv brug af Søften Portalen
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Før du starter, skal du sikre dig at du har en digital signatur. Få den gennem den ansvarlige på afdelingen (gyn:Christel Nielsen), el. bestilbestil 1.
Login forside Login.php Glemt kodeord mail Om delekalender.dkKontakt - udeAnnonceringBetingelserHjælp Fase 2 Ny bruger: Se ”Flow: Brugeroprettelse” Login:
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Velkommen til workshop om EASY-P
Vejledning til oprettelse af CV
UDDANNELSE MED PERSPEKTIV Økonomi Wiki. ØKONOMI Det følgende gælder afregning af timer for den enkelte institution. For at sikre en enkel og korrekt registrering.
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
TATIONpRÆSEN 2015 AARHUS UNIVERSITET INDFAK2 VELKOMMEN TIL WORKSHOP FOR REKVIRENTER 1.
Publiceringsgenvej i OJS Send din færdigformaterede fil uden om det redaktionelle workflow og direkte til elektronisk publicering Denne publiceringsform.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Økonomi i hverdagen - grundviden for medarbejdere i fsb.
IndFak Velkommen til Workshop for NYE Rekvirenter
Rekvirering af skattekort & Indlæsning
Behandling af leverandørfaktura
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
OS2indberetning – tjenestekørselsindberetning og ferie
Workflow information - februar 2009
Foreningsguide koege.kultur.egon.dk/forening
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
IndFak Velkommen til Intro for NYE Rekvirenter
Hold dit NemID for dig selv
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Modul 07, Elektronisk post
Regnskab
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Klassifikation & Organisation
Præsentationens transcript:

Workflow information - februar 2009

Login adressen: https://eprocurement.gatetrade.net/ Dette link er lagt på hjemmesiden under intern information lige under linket til webmail, webcal osv. VIRKSOMHED: AU BRUGERNAVN: "NFAK<User-ID>" Password: XXXXXXXX (herefter bliver I bedt om at oprette et nyt password) XXXXXXXX oplyses af den ansvarlige. (På IFA Ruth Laursen)

Indholdsfortegnelse Login slide 2 Bilagstyper - 4 Systemroller - 5-6 Notifikationsmail - 7 Brug af EAN numre - 8 Specielt om Via Travel - 9 Fakturaen er ikke til mig – hvad gør jeg? - 10-11 Må jeg afvise en faktura? - 12-13 Anlægsregistrering - 14-15 Kommentarfeltet - 16 Stedfortræder ved ferie/sygdom - 18 Ansvar - 20

(Rejseafregninger kommer på et senere tidspunkt) Bilagstyper i workflowet Elektroniske fakturaer Udenlandske fakturaer Udlægsbilag (Rejseafregninger kommer på et senere tidspunkt) Afleveres til økonomimedarbejder, som scanner bilaget og opretter ny faktura til workflowet Afleveres til økonomimedarbejder Ruth Laursen_Februar 2009

Systemroller: Fakturamanager: henter faktura i workflow, finder rekvisitionen (og hermed også rekvirenten), konterer og sender den til: Rekvirenten: som godkender modtagelsen af varen/prisen, og videresender til: Disponent/godkender: som ”anviser” fakturaen ved at godkende, hvorefter den overføres til Navision – klar til bogføring. Fakturamanagere hos os er: Gunhild, Lone og Bodil Disponent/godkender ved IFA og CTN: vælg Bodil Mølgaard med mindre andet er angivet i kommentarfeltet. Disponent/godkender ved ISA: vælg Lone Taulborg med mindre andet er angivet i kommentarfeltet. I deres fravær udpeger de selv en stedfortræder.

Roller ved flere institutter: De fleste medarbejdere i vore tekniske afdelinger, vil være oprettet som brugere med roller ved andre institutter, f.eks. ved iNANO, Steno, Fakultetet osv. Når man får besked på, at der ligger fakturaer til godkendelse i workflowet vil man i en ”drop-down” liste kunne vælge det institut man skal bruge her og nu. Det betyder, at man skal skifte mellem de institutter, man er oprettet i.

Notifikationsmail: Når man får adgang til Gatetrade, skal man, som det første, gå ind og krydse af, at man vil modtage en notifikationsmail!! Når en person (rekvirent) får en faktura til godkendelse, vil man så modtage en e-mail med besked om, at man skal gå ind i workflow systemet og godkende. Denne e-mail gentages med en rykker efter 7 dage og igen efter 3 dage. For at få denne mail, skal man i systemet under indstillinger sætte et kryds, at man vil modtage e-mail notifikation!

Brug af EAN numre: I det elektronisk workflow, kan man kun sende op eller nedad i systemet – og ikke på tværs. Det betyder, at vi ikke umiddelbart kan videresende en forkert faktura til et andet institut på samme niveau. Derfor er det vigtigt, at alle indkøbere ved varebestillinger bruger det rigtige EAN nummer. Ny vejledning om varebestilling i det elektroniske workflow er dags dato tilgængelig på vores hjemmeside både på dansk og engelsk: http://www.phys.au.dk/local/admin/Varebestilling_E-workflow_nov_2008.pdf http://www.phys.au.dk/local/admin/ordering_of_goods_e-workflow.pdf

Der SKAL være angivet rekvisitionsnummer på alle fakturaer! Det er indkøberens ansvar at sørge for det! Bestillinger ved Via Travel: Ved bestilling opgives som sædvanligt instituttets brugernummer: 5311 (IFA) eller 5931 (ISA). Herefter vil I blive bedt om at opgive projektnummer/kontonummer: (den konto/bevilling der skal betale rejsen), f.eks. 95004285. Hvis man rejser for instituttets penge, er det projekt/bevilling: 1000. Dette projektnummer bliver så angivet på fakturaen, således at fakturamanageren kan se, hvilken rekvirent der skal have fakturaen til godkendelse. Det vil sige, at en bevillingshaver, der bestiller en rejse, fra starten skal forholde sig til, hvilken bevilling, der skal betale!

Hvordan kommer jeg af med en faktura, som ikke er til mig? Hvis man modtager en faktura, som i virkeligheden skal til en kollega til godkendelse, sender man den blot videre til vedkommende. Man kan også returnere til fakturamanager. Man kan tilføje en kommentar ved alle forsendelser. Denne kommentar kan følges i hele systemet. Udenlandske fakturaer bliver scannet ind i workflowet, og sendes som en vedhæftet fil til jer til godkendelse! Når I modtager en faktura som vedhæftet fil, ser I filen som et dokument, som skal åbnes (pas på: filen slettes, hvis I trykker på krydset, hvilket I ikke kan se, og der kommer ingen advarsel).

Hvis du mener, at du har modtaget denne faktura ved en fejl og du godt ved, hvem der skulle have modtaget denne faktura, skriver du en kommentar før du vælger den korrekte Rekvirent i listen, og derefter trykkes ”Send til anden rekvirent”. Hvis du ikke ved, hvem den korrekte Rekvirent er trykkes ”Retur til fakturamanager” Hvis fakturaen er til anden organisation = Institut trykkes ”Retur til fakturamanager”

En rekvirent: Skal aldrig afvise en faktura, som man mener er forkert! Den skal i stedet returneres til fakturamanageren med en kommentar om at I mener den skal afvises, fordi den er forkert, ELLER at der kommer en kreditnota til udligning. Afviste fakturaer kan nemlig ikke genåbnes, men skal genfremsendes fra leverandøren, hvis afvisningen var en fejl. Skal aldrig ændre en kontering. Hvis man mener, at fakturamanageren har valgt et forkert kontonummer /bevillingsnummer, skal fakturaen returneres til fakturamanageren med kommentar herom.

Funktionen ”AFVIS FAKTURA” må under INGEN OMSTÆNDIGHEDER BENYTTES !!!!!!! Ønsker man at gemme informationerne inden fakturabehandlingen er afsluttet, trykkes ”Gem faktura”. Det giver mulighed for, at man kan påbegynde behandlingen af en faktura én dag og afslutte den dagen efter. F.eks.: - afventer kreditnota – eller kun en del af fakturaen er leveret Ruth Laursen_Februar 2009

Fakturaer på varer, der skal registreres i anlægsmodulet: Når I modtager fakturaen til godkendelse, har fakturamanageren skrevet AU registreringsnummer i kommentarfeltet (der vil også stå et ANL nummer, men det er kun til brug for regnskabsmedarbejderne). I bliver bedt om at udfylde et registreringsskema som I skal medsende som vedhæftet fil til disponent/godkender. Registreringsskema kan findes her: http://www.phys.au.dk/local/admin/regskema-anlaeg.pdf Man kan kun vedhæfte en fil – så hvis man har flere, må man samle dem i en pdf fil. AU registreringsmærket vil blive lagt i jeres brevbakke. Hvis I får en faktura til godkendelse uden kommentar om registrering, og I ved, at varen skal registreres, skal I selv udfylde et registreringsskema og vedhæfte det som fil, når I sender fakturaen til godkender/disponent. Skriv i kommentarfeltet, at I har vedlagt et udfyldt registreringsskema.

Vedhæftning af fil på faktura (f. eks Vedhæftning af fil på faktura (f.eks. Apparaturregistreringsskema og deltagerliste) Vælg ”Vedhæft fil” og forsæt fakturahåndteringen Ruth Laursen_Februar 2009

Behandling af kommentar ved modtagelse af faktura Hvis I modtager en faktura, hvor der er skrevet en kommentar, skal I åbne kommentarfeltet (der er et +, og der står således med rødt: BEMÆRK der er skrevet en kommentar i kommentarfeltet), læse den og RETURNERE fakturaen igen til fakturamanager (Gunhild eller Lone). Ofte vedrører kommentaren en oplysning, som vi mangler – og den skal vi have af jer, hvorefter I skal returnere til fakturamanager igen (og ikke til godkender). I skal altså svare i kommentarfeltet, så vi kan færdiggøre fakturaen. Ofte mangler vi et kontonummer, fordi I ikke har afleveret en rekvisition – og så kan det ikke nytte, at I godkender, før vi får det kontonummer på. HUSK, at så vil I modtage fakturaen til godkendelse igen, efter at vi har påført det kontonummer I opgiver.

Kan en rekvirent foretage en delvis varemodtagelse? NEJ. Man kan bede fakturamageren om at afvise fakturaen hvis den ikke passer med leverancen, og man kan bede leverandøren sende en kreditnota på den gamle faktura samt fremsende en ny, der passer med leverancen. Eller man kan afvente godkendelse indtil de manglende varer er modtaget. Man kan selvfølgelig godt godkende en dellevering, hvis fakturaen passer med det leverede. Historik Der dannes en historik, således at vi til enhver tid kan se, hvor fakturaen er i systemet, hvis der f.eks. er en person, der ikke har forholdt sig til workflow indbakken. Brug altid kun kommentarfeltet (ikke notefeltet, som er til brug for tekst til fakturalinjer

Hvad gør jeg når jeg er på ferie eller har en fridag? En REKVIRENT skal ved interne procedurer sikre, at fakturaer også kan accepteres og videresendes i fraværsperioder. Dette kan gøres ved at man i systemet udpeger en ”stedfortræder” i ferieperioder. En stedfortræder ”arver” den rolle man selv har i systemet, uanset om vedkommende måske selv er oprettet med en anden rolle. Stedfortræderen er cc på alle notifikationsmails til den bruger, man er udpeget som stedfortræder for. Den oplysning fra mailen har man brug for, idet man på forsiden i en drop-down liste skal vælge den person man er stedfortræder for.

Nyansættelser og fratrædelser: Når vi får nyansatte, udfyldes et skema til oprettelse af roller, og når medarbejdere fratræder vil de blive gjort ”inaktive” i systemet.

Ansvar: Det er vigtigt, at alle medarbejdere anerkender og påtager sig deres rolle i dette workflow, og samtidig sikrer, at der ikke henstår ”ubehandlede” fakturaer, fordi man har ferie eller på anden måde er fraværende.

AU´s rekvirentguide samt denne interne information ligger på instituttets hjemmeside under intern information: til medarbejdere: WORKFLOW Ruth Laursen