Matematik og IT uden matematikprogrammer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Online kollaborativ undervisning
E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
InformationsTeknologi
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Gymnasiematematik - med en IT-vinkel
Fælles Mål 2009 – konklusioner
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Kreativ digital matematik
Velkommen til. Hvor er jeg? BasismodulerModul 1 Skal det være … Sådan?
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
HF på Falkonergården 2011.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
10. ved Kløften EDB og FS10 – prøve Maj 2014.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Erhvervs  Uddannelses  Center  Syd Hilmar Finsens Gade 18  DK-6400 Sønderborg   Tlf E-learning i undervisningen Egon.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
? Det Vil Vi Have…. • Lærerens IT-Kompetencer • Word, Excel, PowerPoint og Publisher • Aktiv brug af interaktive medier • Interaktive tavler • Inklusion.
NGG-INFO 1.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Fokus på læring og dannelse
Elevaktiverende undervisning
Tools og Clil4U er blevet oprettet med støtte fra EU. Denne publikation afspejler kun ophavsmandens synspunkter, og EU kan ikke blive holdt ansvarligt.
Tina Sneholm Andersen tian
NGG-INFO.
Præsentation af en række gratis nettjenester – til uddannelse, undervisning og andet godt Af Claus Witfelt, 2013
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Tina Sneholm Andersen tian
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
Computeren kan bruges til:
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Matematik C Lars Bronèe.
IT som hjælpemiddel til at styrke mundtligheden i matematik og naturvidenskabelige fag Horsens Gymnasium.
video. Fællesoffentlige digitaliseringsstrategi: Alle over 15 år skal have NemID og Digital Postkasse efter november.
EDB og terminsprøve – prøve
Digital skriftlig- og mundtlighed
Netværksmøde den Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen til Mobiler i undervisningen Tænd jeres telefon, PC eller Tablet gå ind på m.socrative.com Tast: i feltet: Room number og afvent vi starter.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Mette Hermann og Jette Hannibal Rødkilde Gymnasium – 8. Marts 2012 Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Mikael Galmar eeskole.dk
Introduktion til XNA Jacob Korsgaard og Morten Sneftrup Pedersen Microsoft Student Partners Aalborg Universitet.
Lær Microsoft Office Online. Er du tilfreds med din præsentation? PowerPoint er et fantastisk værktøj, men… De færreste kan få deres præsentation til,
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Digitale læremidler Udviklingspotentialer. Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Portfolio IT B.
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
Peter Fristrup Roskilde Gymnasium
Velkommen Dagens program.
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Matematik og IT uden matematikprogrammer Jes S. Jørgensen Espergærde Gymnasium og HF JJ@eg-gym.dk

MUNDTLIGHED ELEVAKTIVERING COMPUTERBRUG Prøve selv Eksperimenter MUNDTLIGHED Eleverne i centrum Elevaktiverende Ræsonnementkompetence Udbytte for alle Udfordre eleverne Undre eleverne Lege matematiker ELEVAKTIVERING Hvornår er noget bevist? Anvendelse af matematik Valgfrihed i opgaver Tryghed Forarge eleverne ”Opfinde beviser” COMPUTERBRUG ikke mat-programmer Arbejde selv Ansvar for egen læring Snakke matematik Ikke give op Computer som hjælpemiddel Nysgerrighed Gerne fysisk

Mundtlighed: Elevaktivering: Mindst 34% B-elever til mundtlig eksamen (sommer 2011) Matematisk forståelse (fremtiden) Overset disciplin Elevaktivering: Ansvar for egen læring Bedst indlæring ved eget arbejde

Anvendelse af IT Præsentationsprogram (Powerpoint) Screencast (JING) Pencast (Smartpen) Clicker (offline/online) Noteprogram (Onenote) Videoer Ikke noget om: nSpire, Maple, TI Interactive, Mathcad, …. Wordmat, Microsoft mathematics, Geogebra

Powerpoint Grafiske beviser/forklaringer Eksperimenter (vektorintro) ”Hvad sker her ?” ( Vektorer ) (cosinus-relation ) Mundtlig eksamen ? Side 5

Optagelse af lyd Formuleringsevne Mulighed for aflevering Fælles matematikbank Trekantstilfælde (Link) Løsning af opgave - tangentligning (Link) Hvordan? JING (download, anvendelse, installationsvejledning og intro, swf) Screentoaster (virker?), screencast-o-matic (intet download), Camtasia (Proff) Andre (søg efter "screencast record")

Lektielæsning/opgaveregning Elever med læseproblemer Matematiklæsning er rigtig svært Mundtlighed ind i lektielæsning/opgaveregning Pencast (http://www.livescribe.com (US), http://www.smartpen.dk/ (DK) ) Sammenhæng mellem areal og integral (bevis) Integration ved substitution (opgaveløsning)

Quizzer/tests Offline: Online: ActivExpression/Clicker (http://www.prometheanplanet.dk/index.asp?id=122) Eksempel på brug Hvordan gør man ? Online: Socrative Clicker (http://www.socrative.com/) Elev (http://m.socrative.com), lærer (http://t.socrative.com) Eksempel på brug Hvordan gør man ? Short answer: efter svar kan lærer bede eleverne stemme på svarene Quick quiz: send report, flere spørgsmål, korrekte svar

Notetagning (eksamensrapport) Onenote (del af Microsoft Office) Noter til beviser Eksempel Evernote (http://www.evernote.com/) Gratis noteprogram Eksempel

Video og andre ideer Video: Facebook Konferencesystemer Frividen.dk Links på www.mat.dk Facebook Konferencesystemer

Matematikundervisningen er selvfølgelig også meget andet end computere JJ@eg-gym.dk