Main 2010Forskningstraining Modul I Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Advertisements

Kritisk vurdering af forskningslitteratur
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
FORSKNINGSTRÆNINGSOPGAVE HOLD 001
Begreberne risiko og effekt
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Valg af studie-type for projektet
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Anvendt Statistik Lektion 4
Studietyper Katharina M.Main
Forskellige studietyper
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Q-feber i graviditeten
Den gode ansøgning Julie Christine Gaardbo
Sammenligning af to grupper
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kohorte og interventionsstudier
Anvendt Statistik Lektion 6
Almen sTudieforberedelse - AT
Evidenspyramiden – kort fortalt
Psykologi, Human Factors og HCI
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Kritisk Læsning af Litteratur
Forskellige studietyper
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Statistik Lektion 5 Log-lineære modeller.
Statistik Lektion 6 Konfidensinterval for andele og varians
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
‘Papirarbejdet’ Videnskabsetisk Komite (VEK)
Introduktion til opgaveskrivning
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Brug af text analytics på elektroniske patientjournaler til identifikation af problemer med patientsikkerhed 1 April 2013 Ulrik Gerdes ∙ Overlæge, dr.med.,
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Kohorte og interventionsstudier
Statistik II 5. Lektion Log-lineære modeller.
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Samarbejde samfundsfag - matematik
Immunterapi i almen praksis.
Campbell review om forebyggende hjemmebesøg Varme hænder og køligt overblik Oplæg om Campbell review om forebyggende hjemmebesøg, 29/ ,Camilla Thorgaard.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Association of maternal coffeine consumtion with decrements in fetal growth Gennemgang ved Dominic, Irene og Védís.
Kvantitative metoder.
Statistik Lektion 8 Test for ens varians.
Eksperimentel metode.
Statistik II 4. Lektion Logistisk regression.
Sandbjerg Guideline Møde
SKABELON.
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Gudskelov det snart er mandag. Gudskelov det snart er mandag – Hvordan starter man den positive spiral? 1. Vælg din tilstand Adfærd eller følelse Hvad.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Ellen Holm, Forskningscafé
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Videnskabeligt projekt
Anvendt Statistik af Kenneth Hansen
Epi˚brand Registerbaseret kohorteundersøgelse af danske brandfolks mulige helbredsrisici ved arbejdet Johnni Hansen Kajsa Petersen Julie Elbæk Pedersen.
Marie Wettendorff Poulsen
Metoden fælles beslutningstagning
Fem grunde til at tro på Jesus
Anvendt Statistik Lektion 6
Teoretiske kontinuerte fordelinger
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
Præsentationens transcript:

Main 2010Forskningstraining Modul I Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet

Main 2010Forskningstraining Modul IMain 2012Forskningstraining Modul I Graduering af Evidens: Hvornår tror vi mest på resultatet ? Ia: metaanalyse af RCT Ib: mindst 1 RCT II: mindst 1 god, kontrolleret studie III: deskriptive studier (kohorte, case- kontrol, før-efter) IV: Ekspertkomité, konsensus Faldende styrke

Main 2010Forskningstraining Modul I Behold balancen Vær kritiskVær ydmyg

Main 2010Forskningstraining Modul I Behold overblikket

Main 2010Forskningstraining Modul I Design Er formålet præcist beskrevet ? Belyser artiklen dette formål ? Hvilken metode er valgt ? Er metoden egnet til formålet ? Passer konklusionen til formålet ?

Main 2010Forskningstraining Modul I Materiale og Metoder Materiale: repræsentativ ? stort nok ? velbeskrevet (kunne du gentage studiet) ? Effektmål: relevante ? robuste ? Dataindsamling: systematisk ? objektiv ? manglende data ? Inklusion / eksklusion / ikke-deltagere / drop-outs ? Metoder: valideret ? variation ?

Main 2010Forskningstraining Modul I Finansiering Hvordan blev dataindsamlingen og analyse finansieret ? Er der interessekonflikter ?

Main 2010Forskningstraining Modul I Studier med kontrolgrupper Kilde til kontroldata ? Matchning ? Blindet ? Tidseffekt (historiske kontroller) ? Størrelse ?

Main 2010Forskningstraining Modul I Statistik De rigtige tests ? For meget ? For lidt ? Confoundere ? Kan man i artiklens figurer / tabeller SELV SE de resultater som autorerne beskriver ?

Main 2010Forskningstraining Modul I Resultater: her skal der komme fakta ! For mange detaljer? For lidt detaljer? Tabeller / Figurer: illustrative ?

Main 2010Forskningstraining Modul I Diskussion & Konklusion Fortolkning af data robust ? Overfortolkning ? Belyser resultater artiklens formål ? Kritisk gennemgang i forhold til andre studier ? Ændrer artiklen dit synspunkt ?

Main 2010Forskningstraining Modul I Kan data fortolkes forskelligt ?

Main 2010Forskningstraining Modul I Den ’magiske’ p-værdi på < 0.05 Er alle resultater med p< 0.05 signifikante ? Er alle resultater med p> 0.05 ikke-signifikante ? Statistisk versus biologisk significans Masse-signifikans (’fishing’) Signifikante fund UDENFOR formålet

Main 2010Forskningstraining Modul I Litteratur T Jørgensen, E Christensen, JP Kampmann: Klinisk Forskningsmetode, 2. Udgave 2007, Munksgaard MJ Gardner, DA Altman, Statistics with Confidence, BMJ 1990, The Universities Press Ltd. ISBN