Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aftale om Uddannelse og Job Fredericia og Middelfart Kommuner Overskrift.
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Garantiskolekonference 2013
Uddannelsesvejledningen i 9. klasse
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
EUD og vejledningsreform
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
UU vejleder Lene Skovgaard.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Uddannelsesafklarende samtaler
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Informationsmøde 9. klasse
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen til forældremøde
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Ungdommens UddannelsesVejledning Køge Bugt
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Samarbejdet mellem efterskoler og UU Tvangsægteskab eller kærlighed… …...eller registreret partnerskab??
Forældremøde i 9. klasse
Forældre-information
På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
(og lidt om Arbejdskendskab)
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Forældremøde.
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!

Omstilling til ”fokuseret vejledningsindsats” Grundskolen (7.-9. kl.) 80 % af eleverne: Introkurser i 8. klasse Kollektiv vejledning fx ung til ung 20 % af eleverne: Obligatorisk brobygning Individuel vejledning Gruppevejledning Uddannelsesplan og tilmelding Mentor Overleveringsmøder Særlige undervisningsforløb i samarbejde med skolerne Screening for dysleksi Uddannelse og Job Uddannelse og Job Valgfag Kommunal 10. klasse Uddannelsesplan som omdrejningspunkt Brobygning EUD 10 (aug. 2015) 20/20 (aug. 2015) Aktivpligten (15-17år) Fortsætter med 5 dage og 30 dage + sanktion Finansieringen til det kommunale straks tilbud bortfalder, men den kommunale pligt til at give et tilbud fortsætter. Ungevejledningen Målgruppen udvides op til 30 år (Jobcenter finansiering) Unge i arbejde skal ikke opsøges Øget anvendelse af gruppe- vejledning Den kombinerede ungdoms- uddannelse (aug. 2015) STU mv. Målgruppevurdering til STU og til produktionsskoler fortsætter uændret

Uddannelsesparathedsvurdering Skolens ansvar Ved 1. karaktergivning i 8. kl. (senest 1. dec.) skal skolen vurdere den enkelte elevs uddannelsesparathed på 3 områder: 1.De faglige forudsætninger Elever med et karaktergennemsnit på 4 eller derover, er parate. På skoler der ikke giver karakterer, skal skolen vurdere om den enkelte elev har faglige forudsætninger, som svarer til et karaktergennemsnit på 4. 2.De personlige forudsætninger Motivation, selvstændighed, ansvarsfuldhed, mødestabilitet og valgkompetence. 3.De sociale forudsætninger Samarbejdsevne, respekt og tolerance.  Skolen skriver vurderingen af den enkelte elev ind på +Det er skolens ansvar løbende at vurdere om parate elever falder i niveau og henvise disse elever til en revurdering hos UU. +Elever som er IKKE parate ved udgangen af 9. klasse OG som skal i 10. kl. – her er det et fælles ansvar ml. skole og UU at vurdere, hvad indsatsen i 10. klasse skal være, sådan at den unge bliver uddannelsesparat.

Revurdering foretaget af UU skal flytte 10 % 80 / 20 – ansvar og indsats UPV lavet af skolen senest 1. dec. i 8. kl. 70 % af eleverne er parate 30 % af eleverne er IKKE parate 80 % af eleverne er parate 20 % af eleverne er IKKE parate Løbende revurdering på skolens initiativ Indsats og ansvar Skolen: Uddannelse og Job UU: Introkurser i 8. kl., kollektiv vejledning og forældreinformation Forældre/elev: Lave uddannelsesplan og tilmelde til uddannelse via optagelse.dk Indsats og ansvar Skolen: Uddannelse og Job UU: Introkurser i 8. kl., kollektiv vejledning og forældreinformation Forældre/elev: Lave uddannelsesplan og tilmelde til uddannelse via optagelse.dk Indsats og ansvar Skolen: Uddannelse og Job og særlige undervisningsforløb UU: Introkurser i 8. kl., obligatorisk brobygning, kollektiv vejledning, gruppevejledning, individuel vejledning, forældreinddragelse, UPV, uddannelses- plan, tilmelding via optagelse.dk, evt. mentor og screening for dysleksi. Forældre/elev: Indgå i processen og samarbejdet Indsats og ansvar Skolen: Uddannelse og Job og særlige undervisningsforløb UU: Introkurser i 8. kl., obligatorisk brobygning, kollektiv vejledning, gruppevejledning, individuel vejledning, forældreinddragelse, UPV, uddannelses- plan, tilmelding via optagelse.dk, evt. mentor og screening for dysleksi. Forældre/elev: Indgå i processen og samarbejdet

Undervisningen i emnet SKAL tilrettelægges i samarbejde med UU og vejledere fra UU KAN inddrages i gennemførelse af undervisningen. Uddannelse og Job

Kompetencemålene 9. klasse KompetenceområdeKompetencemål 9. klasse Det personlige valgEleven kan træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger Fra uddannelse til jobEleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder ArbejdslivEleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere KompetenceområdeKompetencemål 9. klasse Virksomhed og arbejdsmarked Eleven kan vurdere forhold af betydning for virksomhed og arbejdsmarked Job og karriereEleven kan vurdere vilkår og muligheder i erhverv og beskæftigelse Job og uddannelse Arbejdskendskab

Øget fokus på arbejdslivet I uddannelse og job skal eleven opnå en høj grad af kendskab til egne interesser, forudsætninger og potentialer, herunder uformelle kompetencer, og samtidig opnå forståelse for, at uddannelse og livslang læring er et middel til at opnå fremtidige erhvervs- og beskæftigelsesmål. Derfor må erhvervsaspektet og indblikket i praktiske arbejdsfunktioner have en central placering i undervisningen. Formålet med undervisningen i arbejdskendskab er, at den enkelte elev gennem konkrete oplevelser og fordybelse får mulighed for at tilegne sig erfaringer og viden til forståelse af arbejdslivet og de kvalifikationer som er nødvendige for at begå sig på arbejdsmarkedet. Valgfaget arbejdskendskab er karakteriseret ved, at undervisningen veksler mellem teoretisk undervisning og konkrete oplevelser i og med det lokale arbejdsmarked.

Vejledning som læring? Egne forudsætninger Karrierevalg Erhverv og brancher Sammenhænge ml. uddannelse og job Egne ønsker Karriereveje og arbejdsliv Uddannelsessystemet krav og indhold Personlige mål Livslang læring Arbejdsmarkedet

Valgfag Uddannelse og Job Valgfag Uddannelse og Job En ny vejledningsarena skal defineres Kollektiv vejledning Individuel vejledning Gruppevejledning Introkurser Brobygning Praktik Informationsmøder Mentor og særlige forløb