Hvad er telemedicin og hvordan fungerer det. Rolf Jelnes ”Sår-i-Syd”
Problemstilling I primær sektor er der dygtige håndværkere men de savner ofte rådgivning og opbakning I sekundærsektor findes den lægelige ekspertise og apparatur til diagnostik
Problemstilling 0,2-0,4% af befolkningen har kronisk sår de er ældre de stiller ikke krav de bliver socialt isolerede De er ressource krævende for primærsektor men ved I hvor meget?
Telemedicin Definition: et oplagt redskab ! Digitalt understøttede sundhedsfaglige ydelser over afstand et oplagt redskab !
Arbejdsform
Et kommunikationsredskab mellem fagpersoner i begge sektorer En klinisk database – dokumentation lever op til den danske kvalitetsmodel
Status – ”Sår-i-Syd” 1417 borgere med 2054 sår Kvalitetsløft ?
National stategi Udvalg under Sundhedsministeriet 2 spor: Implementering 2012-2015 Implementering 2015-2020 Rapport skal afleveres ult november 2011
Hvad har det betydet i ”Sår-i-Syd”? Vi fik lov til at gå i gang uden at tænke på drg. - ,man havde visionen på ledelsesplan. Sygehus Sønderjylland betaler gildet. Kvalitetsløft ?
JA! Heler venøse bensår – skinnebenssår med 17% per uge – dobbelt op i forhold til international standard de får hurtigt stillet en diagnose relevant behandling af kompetente personer igangsættes Traumatiske bensår 26% per uge.
Antallet af amputationer falder – 40%
Dokumentation Mini-mtv fra Regionsyddanmark Artikler i anerkendte tidsskrifter Journal of Wound Care April 2011
”Win” for borgeren Færre besværlige transporter Færre meningsløse besøg i ambulatoriet Hurtigere sårheling ? JA Hurtig adgang til hjælp, hvis det går skævt
”Win” for regionen Færre amputationer Færre omkostninger til transport Frigør senge til andre formål, der er mere drg givende Færre omkostninger til transport Bedre udnyttelse af ambulatoriet
”Win” for kommunen Hurtigere sårheling, frigør ressourcer Kompetenceudviklende Netværksskabende Færre ambulante besøg Færre amputationer se udgifterne fra MTV Det er kommunen, der økonomisk set er den store vinder!
Looser eller hvad ?
Tak for jeres opmærksomhed