Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Internationale relationer Udfordringer og opgaver Geoforum: Workshop om adresser 25. marts 2010.
Advertisements

Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
IM-Strategi.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Den nye rolle for design
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Kultur- og branchestudier
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
Issue 1: Which technologies and strategies is needed to develop solutions to realize the long-term goals of making the whole building stock independent.
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Esben Juul Nielsen og Magnus Kjøller Lou 14. Januar 2009.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Litterært makerspace.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Software test I ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Contextual design Opgave F gruppe Mål Videndeling: Alle medarbejder hos HP Element skal være i stand til at hente information ud af systemet.
1 QA and user research
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Ved Søren Rokkjer Hansen
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Brugbarhedsevaluering Øvelser Effekt af brugbarhedsevaluering (forskning)
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Dorte, Ida, Janne, Nikolaj, Alexander og Erla
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Evidenshierarki eller - typologi
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Præsentationens transcript:

Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design Lars Bo Larsen Aalborg Universitet

Forslag til aktiviteter og temaer fra første møde På mødet diskuterede vi de ønsker og ideer til aktiviteter og temaer som netværket kunne beskæftige sig med. Emnerne falder i 4 grupper: Konkrete metoder/værktøjer til ”usability-arbejde” i virksomheden, specielt omkring tests Brugercentrerede designetoder Cases fra virksomheder Usability arbejde i vriksomheden - ”Cost/benefit” analyse – hvordan påviser man resultatet af en investering i fx. en usability evaluering

1. Konkrete metoder til usability tests Hands-on med forskellige testmetoder Mere om tests, hvorfor, hvordan. Gerne om sites der ikke egentlig har et produkt at sælge = vidensites. Avancerede Usability Metoder, som kan anvendes i virkelighedens dagligdag Måling af brugeroplevelse, hvordan? Viden om: Simple metoder til tests af e-handel-løsninger

Rekruttering af testpersoner. Ikke bare repræsentanter men også motiverende. Fosk. Motivatonsfaktorer (hvad får brugerne ud af det) Gave, deltagelse i konkurrence, fri fra arbejde - indlydelse Usability i forb. Med informative hjemmesider. Teori -> praksis - Use cases – før og efter Viden om, hvordan man laver komplekse, feature-rich webløsninger, som kan bruges uden forudgående undervisning af alle brugere

Tracking af hjemmesiden – hvilke data kommer ud, hvordan bruges de bedst Kvantitative data for live webløsninger. Kan de sige noget om usability? Usability-on-a-budget (cafe usability) Bruger vs. Expert tests – hvordan bruges de? Tradeoff mellem usability og sikkerhed

2. Brugercentrerede designmetoder Hvordan inddrager vi brugerne i den løbende udvikl. Hvordan man konkret inddrager usability i udviklingensprocessen af nye løsninger? Hvordan bygger man usability ind i sin projektmodel, fx, scrum? Cost, hurtig udvikling Hvad har I andre i værktøjskassen fx i forhold til prototypefremstilling? Hvad er holdningen til design/usability i udviklingsprovcessen? Håndtering af flere målgrupper Generel UX design ifht E-handel (på håndholdt) Designparadigmer for (multi) touch-screen Usability på tværs af devices Tema om Personas

3. Konkrete Cases Konkrete erfaringer med forskellige metoder Konkret erfaringer med forskellige metoder ’billige’ vs dyre Implementering/integration af metoder i virksomheden Cases – Anvendt U&IE, hvad gik galt/godt, show and tell

4. Usability i organisationen Oplevede barrierer til indførelse af usability engineering Metoder til at synliggøre usability arbejde internt i en org. Hvad er holdningen til design/usability i udviklingsprovcessen Hvordan kan man beregne business-cases for usability – eksempler En fast del af udvikl.processen, hvordan overbevises projektcheferne og cheferne Feedback til brugerne: Skal man kommunikere hvad man har gjort , eller skal forbedringernetale for sig selv?

Mentale barrierer blandt udviklere – metoder til at overvinde Økonomisk optimering af udvikling af brugervenlighed Roller: hvem skal være den udførende kraft inden for usability engeneering? Udvikleren, interface designeren, projektlederen, anden part? Konkrete forbedringer som følge af usability arbejde. Omk. I forb. Med support, tid, stigning i salg.

Problemer/motivation Nuværende situation/motivation for at komme: Skal ud på mobil platform, er vant til desktop Har hidtil haft teknisk fokus, ikke så meget på brugbarhed Multitouch – krav om større forståelse for brugbarhed På en Iphone er konkurrenceparameteren brugbarhed Der skal være en klar gevinst for firmaet Større accept af brugbarhed i firmaet – en del af brand Skifter fokus til billigere produkter, nu større fokus på brugbarhed Teknologien giver nye muligheder for integrere IT i produkterne – giver nye udfordringer mht brugbarhed Brugervenlighed = middel, ikke mål Nye udfordringer i multikulturel verden – stor forskel på uddannelsesniveau, mm. Vores produkter er blevet ”for avancerede” til nuværende (ad hoc) tilgang til design af brugerflader – behov for kvalificering

Forslag til aktiviteter og temaer Nye teknologier der understøtter brugervenlighed Megatrends – hvor er verden på vej hen (ex. Multitouch) Internationale Udfordringer: Kulturelle afstande Geografiske Afstande Spænd i uddannelsesniveau Teknikker/metoder for usability evaluering Værktøjer, metoder, analyser til log data Teoretisk baggrund for de etablerede ”guidelines”, deres validitet Mentale barrierer blandt udviklere – metoder til at overvinde Fælles vidensbasis/sprog Lær af brugeres ”live-afærd”

Brugercentreret design Conceptual Design Formal Surveys User Task Anaysis Specifications Definition phase Design phase Lo- and Hi Fidelity Prototypes Usability Testing Implementation phase Evaluation What to do? How to do it? How to show it? How to test it?

What steps are involved in user centered design? Identifying needs and establishing requirements for the user experience Developing alternative designs to meet these Building interactive prototypes that can be communicated and assessed Evaluating what is being built throughout the process and the user experience it offers Lars Bo Larsen 2010

What is usability about? Usability is not a single, one dimensional property of a user interface, but have multiple components: Usefulness Learnability Efficiency (ease of use) Memorability Errors Satisfaction/Likability “ .…usability engineering is never simply the ability to generate numbers about usage and and satisfaction …. there is a distinctive qualitative element to usability as well, which is hard to capture with numbers and hard to pin down” Rubin

Usability Taxonomi (Jakob Nielsen) Social Acceptability Utility Easy to learn Efficient to use Easy to recall Few Errors Subjectively Pleasing Usefulness Usability Usability Product Acceptability Cost Compability Reliability Etc. Practical Acceptability